فاصله زیاد بین سوابق شغلی در رزومه را با این روش بیان کنید

موضوعی که در هنگام نوشتن رزومه خود باید حتما به آن دقت کنید، نحوه بیان فواصل زمانی در رزومه است. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام رزومه نویسی صادق باشید و با استفاده از روش‌هایی که در ادامه این مطلب آورده شده است، به این فواصل زمانی در رزومه خود اشاره کنید.

اگر دارای سوابق کاری متعددی هستید، ممکن است بین برخی از سوابق شغلی شما فاصله زمانی قابل‌توجهی وجود داشته باشد. این موضوع ممکن است یکی از دغدغه‌های افراد جویای کار در هنگام نوشتن رزومه یا شرکت در مصاحبه کاری باشد. شما ممکن است در این فواصل زمانی بیکار بوده و دلایل قانع کننده‌ای برای بیکاری و عدم اشتغال خود داشته باشید.

موضوعی که در هنگام نوشتن رزومه خود باید حتما به آن دقت کنید، نحوه بیان این فواصل زمانی در رزومه است. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام رزومه نویسی صادق باشید و با استفاده از روش‌هایی که در ادامه این مطلب آورده شده است، به این فواصل زمانی در رزومه خود اشاره کنید.

منظور از شکاف‌های شغلی در رزومه چیست؟

شکاف‌های شغلی یا استخدامی (employment gaps) در رزومه، به زمان‌هایی در مسیر شغلی اشاره دارد که کارجو به شکل رسمی در هیچ شرکت یا سازمانی استخدام نشده است. این فواصل بیکاری در بین استخدامی ها، می‌تواند مدت‌زمانی از چند هفته تا چند سال را شامل شود. همچنین ممکن است این فواصل زمانی کاملا از روی اختیار یا به شکل اجباری برای کارجو اتفاق افتاده باشد.

شکاف‌های شغلی در هنگام نوشتن رزومه می‌تواند به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های کارجویان تبدیل شود. این در حالی است که کارجویان با بیان دلایل قانع کننده برای این فواصل بیکاری در رزومه و ذکر تجربه‌هایی که در این بازه‌های زمانی داشته‌اند، می‌توانند از این موضوع در فرآیند استخدامی به نفع خود استفاده کنند. در ادامه این مطلب به شیوه‌هایی اشاره می‌کنیم که شما می‌توانید فاصله زیاد بین سوابق شغلی در رزومه خود را با این روش‌ها بیان کنید.

متداول‌ترین دلایل ایجاد شکاف‌های شغلی در رزومه

قبل از نوشتن رزومه علل بیکاری خود را به‌دقت بررسی کنید و مواردی را که می‌توانند تأثیر مثبتی بر روند استخدامی شما داشته باشند، یادداشت کنید. برخی از رایج‌ترین دلایلی که معمولا برای ایجاد شکاف‌های شغلی وجود دارند، عبارت‌اند از:

  • مراقبت از فرزندان
  • مراقبت از یک بیمار که عضوی از اعضای خانواده است.
  • بیماری فرد کارجو
  • مهاجرت یا تغییر محل زندگی
  • جستجو برای یافتن شغل موردعلاقه
  • ادامه تحصیل
  • کوشش برای کارآفرینی
  • مشکل در یافتن شغل جدید

نحوه نوشتن شکاف‌های استخدامی در رزومه

اشاره به این فواصل زمانی در هنگام نوشتن رزومه می‌تواند تا حدودی دشوار باشد، اما با استفاده از روش‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند، می‌توانید به شیوه درستی به این فواصل زمانی اشاره کنید. به شکلی که شما می‌توانید فاصله زیاد بین سوابق شغلی در رزومه را با این روش‌‌ها بیان کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  1. به دوره‌های آموزشی و توسعه فردی خود اشاره کنید.
  2. تنها برخی از سوابق کاری خود را بیان کنید.
  3. فواصل زمانی کوتاه در رزومه خود را حذف کنید.
  4. استفاده از یک رزومه ساز حرفه‌ای
  5. به دلایل قانع کننده اشاره کنید.

به دوره‌های آموزشی و توسعه فردی خود اشاره کنید

اولین کاری که می‌توانید در هنگام نوشتن رزومه خود و بیان شکاف‌های شغلی انجام دهید، این است که به کوشش خود برای بازگشت به کار و تلاش‌هایی که در این فواصل زمانی برای توسعه فردی خود انجام داده‌اید اشاره کنید. به‌عنوان‌مثال اخذ گواهی‌نامه یک دوره آموزشی که مرتبط با حوزه کاری شما است، می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای این فواصل زمانی ایجادشده در رزومه باشد.

همچنین ادامه تحصیل در رشته تحصیلی موردعلاقه و اخذ مدارک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری، یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند اثر منفی این فواصل زمانی را خنثی نماید. یکی دیگر از دلایل قانع کننده که می‌تواند در هنگام نوشتن رزومه موردتوجه قرار گیرد، اشاره به کارهای داوطلبانه و دوره‌های کارآموزی برای توسعه فردی است.

این در حالی است که می‌توانید به کارهای پروژه‌ای و سوابق شغلی که بدون قرارداد در این فواصل زمانی انجام داده‌اید، اشاره کنید. اشاره به هر یک از موارد بالا می‌تواند تأثیر مثبتی روی مسئول منابع انسانی یا کارفرما داشته باشد.

تنها برخی از سوابق کاری خود را بیان کنید

در گام بعدی به این سوال فکر کنید که: «آیا بیان کردن این فواصل بیکاری در هنگام نوشتن رزومه ضروری هستند؟». حقیقت این است که لازم نیست تمام سوابق شغلی و مسئولیت های خود را در هنگام رزومه نویسی بیان کنید. اگر فردی حرفه‌ای و دارای ‌سوابق کاری متعدد هستید می‌توانید در هنگام نوشتن رزومه، آن بخش از دورانی را که در ابتدای مسیر شغلی بیکار بوده‌اید، حذف کنید.

پیشنهاد می‌شود در بخش سوابق کاری، تنها به مرتبط‌ترین و جدیدترین سوابق شغلی و مسئولیت های خود در هنگام نوشتن رزومه اشاره کنید. هنگامی‌که بتوانید سوابق کاری موردنیاز را تعیین کنید، می‌توانید به بهترین شکل ممکن به فواصل زمانی که در مسیر شغلی خود بیکار بوده‌اید اشاره کنید.

فواصل زمانی کوتاه در رزومه خود را حذف کنید

ممکن است دورانی که بیکار بوده‌اید، دوران بسیار کوتاهی باشد. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود این فواصل زمانی را در هنگام نوشتن رزومه خود، از بخش سوابق کاری حذف کنید. برای این کار می‌توانید در هنگام نوشتن تاریخ، تنها به «سال» مرتبط با سوابق شغلی اشاره‌کرده و «ماه» هر یک از سوابق کاری را حذف کنید.

به این موضوع دقت کنید که شما نمی‌توانید فاصله زیاد بین سوابق شغلی در رزومه را با این روش حذف کنید. چنانچه این فواصل زمانی کمتر از ۱ سال باشند و شما در هر فرصت شغلی بیشتر از ۱ سال کار کرده‌ باشید، امکان استفاده از این روش وجود خواهد داشت.

استفاده از یک رزومه ساز حرفه‌ای

با استفاده از یک رزومه ساز حرفه‌ای می‌توانید به بهترین شکل ممکن به این فواصل زمانی و دورانی که بیکار بوده‌اید اشاره کنید. از قالب‌های رزومه‌ای استفاده کنید که تأکید کمتری روی این فواصل زمانی دارند. در این نوع از قالب‌های رزومه که معمولا به‌وسیله رزومه سازهای آنلاین به کاربران پیشنهاد می‌شود، تأکید بیشتری روی توانایی‌ها و مهارت های کارجویان وجود دارد.

به شکلی که با استفاده از این نوع از قالب‌های ساخت رزومه، به‌جای تأکید بیشتر روی بخش سوابق کاری در بازار کار، تمرکز روی مهارت‌ها و دستاوردهای کارجویان است. همچنین می‌توانید بخش سوابق کاری را در قسمت‌های انتهایی رزومه خود بیان کنید.

به دلایل قانع کننده اشاره کنید

شما می‌توانید فاصله زیاد بین سوابق شغلی در رزومه را با این روش بیان کنید. به شکلی که در رزومه خود می‌توانید دلایلی قانع کننده برای دورانی که بیکار بوده‌اید، عنوان کنید. ذکر این دلایل برای توجیه فواصل زمانی طولانی در دوران بیکاری، بسیار موثر و مهم هستند.

اگر برای بیش از ۱ سال بیکار بوده‌ و فعالیتی در بازار کار نداشته‌اید، این فواصل زمانی کاملا موردتوجه مسئولان منابع انسانی و کارفرمایان خواهند بود. در این حالت بهتر است با ارائه یک توضیح کوتاه، دلایل قانع کننده خود را برای عدم اشتغال و بیکاری بیان کنید.

جمع‌بندی

مسئولان منابع انسانی و کارفرماها معمولا از رزومه افراد جویای کار برای رسیدن به یک شناخت اولیه‌ از متقاضیان استفاده می‌کنند. نحوه بیان صحیح فاصله زیاد بین سوابق کاری در هنگام رزومه نویسی، می‌تواند در نحوه اثرگذاری شما روی کارفرمایان بسیار مهم باشد.

اگر بتوانید هنگام نوشتن رزومه به شیوه‌ای مثبت به این فواصل زمانی اشاره کنید، قطعا می‌توانید بخش اثرگذاری را در رزومه خود ایجاد نمایید. در این مقاله به ترفندها و شیوه‌هایی اشاره کردیم که شما می‌توانید فاصله زیاد بین سوابق شغلی در رزومه را با این روش‌ها بیان کنید.

Share