عراق از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرد

حملات توپخانه‌ای ترکیه به شمال عراق | واکنش شدیداللحن وزارت خارجه عراق به حمله ترکیه

پس از کشته و زخمی شدن چند گردشگر عراقی در حمله توپخانه‌ای ترکیه به شمال عراق، منابع رسمی عراق خبر دادند که بغداد از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزارت امور خارجه عراق، عصر امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای شدیداللحن حمله توپخانه‌ای به شمال عراق را محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: «این شرایط نقض آشکار حاکمیت عراق و تهدیدی واضح علیه غیرنظامیانی است که تعدادی از آن‌ها، امروز، در پی این اقدام شهید و چند تن دیگر مجروح شدند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این تجاوز حمله به امنیت عراق و ثبات مردم این کشور است. بدین وسیله ما بر مخالفت قاطعانه‌مان با چنین کارشکنی‌هایی که در تضاد با قوانین و حقوق بین‌الملل است، تأکید می‌کنیم و خاطرنشان می‌سازیم که آقای مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر [عراق] دستور تشکیل کمیته‌ای تحقیقاتی به ریاست آقای فؤاد حسین وزیر امور خارجه و با حضور تعدادی از مقامات امنیتی را داد تا جزئیات دقیق پیرامون عامل این حمله را مورد بررسی قرار دهند.»

وزارت خارجه عراق همچنین تأکید کرد: «سطوح عالی واکنش دیپلماتیک از جمله مراجعه به شورای امنیت و همچنین انجام تمام فرایند دیگر در این زمینه اتخاذ خواهد شد.»

رئیس‌جمهور عراق

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «حمله ترکیه به دهوک که منجر به شهادت و جراحت تعدادی از فرزندانمان شد، محکوم و تقبیح می‌شود. این حمله نقض آشکار حاکمیت کشور و تهدیدی علیه امنیت ملی عراق است. پس از درخواست‌های پیشین درباره توقف چنین اقدامات منافی حقوق بین‌الملل و قوانین حسن‌همجواری، تکرار چنین اقداماتی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.»

واکنش شدیداللحن وزارت خارجه عراق به حمله ترکیه

مصطفی الکاظمی با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد: «نیروهای ترکیه، امروز (چهارشنبه) با حمله توپخانه‌ای به یکی از مراکز گردشگری استان دهوک در منطقه کردستان عراق، بار دیگر تجاوزی صریح و آشکار علیه حاکمیت عراق و زندگی شهروندان عراقی و امنیت آن‌ها را مرتکب شدند. در پی این اقدام، تعدادی از غیرنظامیان بی‌دفاع که اغلب آن‌ها زن و کودک بودند، شهید و زخمی شدند.»

نخست‌ وزیر عراق اضافه کرد: «این تجاوز ظالمانه ثابت می‌کند که طرف ترکیه‌ای به مطالبات مستمر عراق مبنی بر متوقف‌سازی کارشکنی‌های نظامی علیه خاک این کشور و جان عراقی‌ها بی‌توجه بوده است.»

وی در ادامه با تأکید بر پایبندی عراق به اصل حسن همجواری، گفت که این کشور قاطعانه استفاده از خاک عراق برای تجاوز به همسایگان را مردود می‌داند و در عین حال، بهانه‌های امنیتی برای تهدید شهروندان عراقی و تجاوز به خاک عراق را نمی‌پذیرد.

مصطفی الکاظمی در پایان تأکید کرد: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد.»

منابع خبری عراق، ساعاتی پیش، از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند؛ اما با این حال این نهاد وابسته به ارتش عراق اشاره‌ای به نام کشور ترکیه نکرد.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با حزب کارگران کردستان «پ‌.ک‌.ک» در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

مقامات و احزاب عراقی بارها به آنکارا درباره تعرض به خاک این کشور هشدار داده‌اند و از ترکیه خواسته‌اند که اقدامات خود را در خاک عراق متوقف کند و دست از نقض تمامیت ارضی این کشور بردارد؛ با این حال، حملات ترکیه همچنان در ماه‌های گذشته در خاک عراق ادامه داشته است.

عراق، امروز (چهارشنبه)، درباره تجاوز ترکیه به استان دهوک شکایتی علیه آنکارا تنظیم و آن را به شورای امنیت تحویل داد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، یک دیپلمات خبر داد که عراق از آنکارا به شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله اخیر ترکیه به منطقه کردستان شکایت کرده است.

این منبع اضافه کرد که عراق مجموعه اقداماتی را برای جلوگیری از تجاوز ترکیه به خاک این کشور اتخاذ خواهد کرد.

Share