نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران؛

تشکیل وزارت بازرگانی به نفع تولیدکنندگان خارجی است | تورم با واردات کنترل نمی‌شود

نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران تشکیل وزارت بازرگانی را به نفع واردات و تولیدکنندگان خارجی و به نوعی بازاریابی برای شرکت‌های خارجی در داخل ایران دانست و گفت: این اقدام به تولیدات صنعتی و کشاورزی داخلی ضربه وارد می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیداسماعیل یزدان‌پناه در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: بارها در این خصوص تصمیماتی گرفته شد، یک بار حذف و دوباره احیا شد، در هر حال مسئله این است وزارت صمت همین کاری که قرار است وزارت بازرگانی در حوزه واردات و صادرات انجام دهد، را انجام می‌دهد.

وی افزود: در خصوص واردات محصولات کشاورزی نیز تصمیماتی اتخاذ شد، باتوجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول حمایت از تولیدات داخلی است، بنا بر این شد مسئولیت واردات و نظارت بر بازار را به عهده سازمان جهاد کشاورزی بگذاریم، این اتفاق خوبی است، زیرا این مجموعه حوزه تخصصی محصولاتی است که در داخل کشور تولید می‌شود و نیاز به تنظیم بازار دارد، به این ترتیب حوزه کشاورزی از حمایت سازمان جهاد کشاورزی برخوردار می‌شود.

نایب رئیس بازرگانی داخلی اتاق ایران تاکید کرد: اگر وزارت بازرگانی تشکیل دهیم تمام این مسئولیت‌های واردات و صادرات باید وارد حوزه وزارت بازرگانی شده و این مسئولیت از صمت گرفته می‌شود، در نتیجه عملا نه صنعت می‌تواند از تولیدکنندگان داخلی حمایت و  بازار داخل را تنظیم کند و نه وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند این کار را انجام دهد. ضمن اینکه تاکنون عملا ندیدیم که این وزارتخانه‌ها باهم لینک باشند و دیتاها و بانک‌های اطلاعاتی‌شان را در اختیار هم قرار دهند و بتوانند امور را باهم تنظیم کنند.

وی تشکیل وزارت بازرگانی را به نفع واردات، تولیدکنندگان خارجی و به نوعی بازاریابی برای شرکت‌های خارجی در داخل ایران دانست و گفت: این اقدام به تولیدات صنعتی و کشاورزی داخلی ضربه وارد می‌کند.

یزدان‌پناه بیان داشت: در شرایط کنونی که تولید داخلی نیاز به حمایت دارد، تشکیل وزارت بازرگانی هزینه مضاعف بوده و بر خلاف نظریه کوچک شدن دولت است،  اگر تنظیم بازار مطرح است وزارت صمت و جهاد کشاورزی در جایگاهی که هستند این کار را انجام می‌دهند. بحث تورم را هم نمی‌شود با واردات کنترل کرد، بنابراین تشکیل یک وزارتخانه جدید به ضرر بخش تولید و کشاورزی بوده و مشکل‌ساز خواهد بود.

Share