ایالات متحده به حمایت امنیتی و نظامی از سعودی متعهد شد

بیانیه مشترک آمریکا و سعودی؛ حمایت نظامی از ریاض در ازای پر کردن بازار نفت

دولت‌های واشنگتن و ریاض در بیانیه‌ای مشترک ضمن تکرار ادعاهای ضد ایرانی، گفتند که آمریکا از عربستان سعودی حمایت نظامی می‌کند و این کشور عربی نیز متعهد به حفظ تعادل بازار جهانی نفت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بعد از دیدارهای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشنگتن و عربستان سعودی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

رسانه‌های سعودی گزارش دادند که واشنگتن و ریاض ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کردند.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است: «عربستان سعودی و ایالات متحده تاکید می‌کنند که دیدگاه یکسانی نسبت به منطقه‌ای که با تمام جهان مرتبط است دارند، منطقه‌ای که در آن امنیت، ثبات و رفاه حاکم است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت‌های آمریکا و سعودی درباره بحران‌های جهانی فتند: «بر اهمیت حل و فصل اختلافات بین‌المللی از راه‌های دیپلماتیک و صلح‌آمیز تاکید می‌کنیم».

طرفین همچنین از تمدید اعتبار روادید گردشگری و کاری برای مدت ۱۰ سال دیگر استقبال کردند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: «ایالات متحده از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کردند که به طور منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه مدت و بلند مدت مشورت کنند».

واشنگتن و ریاض با بیان اینکه به‌عنوان شرکای استراتژیک در حوزه‌های آب و هوایی و انرژی کار خواهند کرد، افزودند: «ایالات متحده به حمایت امنیتی و نظامی از سعودی متعهد شد».

در این بیانیه همچنین با تکرار توهمات دو کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعا شده است: «عربستان سعودی و آمریکا بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها تاکید دارند. دو طرف بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید می‌کنند».

آمریکا و سعودی با تاکید بر اهمیت همکاری مشترک در زمینه امنیت سایبری، گفتند: «از تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه در زمینه فناوری‌های ارتباطی استقبال می‌کنیم. دو طرف بر اهمیت تجارت آزاد از طریق خطوط دریایی بین‌المللی تاکید دارند».

این بیانیه اضافه می‌کند: «دو طرف بر تعهد خود برای مقابله با القاعده و داعش تاکید کردند. هر دو طرف جلوگیری از جریان جنگجویان خارجی را مهم برشمردند».

همچنین در ادامه دخالت‌های واشنگتن و ریاض در امور داخلی لبنان، در این بیانیه ادعا شده است: «دو طرف حمایت مستمر خود را از حاکمیت و امنیت لبنان اعلام کردند».

در این بیانیه درباره جنگ یمن نیز آمده است: «عربستان سعودی و ایالات متحده بر حمایت قاطع خود از آتش بس در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل متحد تاکید می‌کنند».

دو طرف همچنین تعهد دائمی خود به راهکار دو دولتی برای حل مسئله فلسطین را تکرار کردند.

پیش از این نیز بایدن بامداد شنبه طی نشست خبری در هتل محل اقامت خود در جده با بیان اینکه سران سعودی با گشودن حریم هوایی خود به روی پروازهای صهیونیستی موافقت کردند، گفت درباره آتش‌بس در یمن نیز با مقامات ریاض صحبت کرده است.

Share