زنده دل هشت بهشت لاهیجان را زنده می کند

آیا می دانید هشت بهشت گیلان کجاست؟

در حاشیه دریای کاسپین و در دامنه رشته کوه البرز پیشینیان ما محلات زیادی را برای سکونت بنا نهادند، محلات کهنی که اگر امروز کمی به آن بها داده شود می توان آن را تبدیل به بهشت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، خط اول نوشت: گذر همه ما به شهرهایی چون یزد و کاشان و اصفهان و کرمان خورده است و از گشت و گذار در کوچه پس کوچه های محلات قدیمی شهر که نوسازی و بهسازی شده اند، لذت وافری برده ایم، ابنیه و رستوران های سنتی و اقامتگاه ها که اکنون در طرح بازآفرینی شهری از بافت سنتی و تاریخی به بافت گردشگری تبدیل شده اند و این شهرها را از یک مکان تاریخی گرد و غبار گرفته به یک شهر سنتی مدرنیزه و گردشگرپذیر تبدیل کرده است، اما نظیر چنین فضایی فقط در اختیار شهرهای فلات مرکزی ایران نیست، بلکه در حاشیه دریای کاسپین و در دامنه رشته کوه البرز نیز پیشینیان ما محلات زیادی را برای سکونت بنا نهادند، محلات کهنی که اگر امروز کمی به آن بها داده شود می توان آن را تبدیل به بهشت کرد.

پیش از آننکه نگارنده بنگارد، سیستم جامع شهری به این مهم پی برده و طرح بازآفرینی شهری با هدف احیای بافت های فرسوده را بنیان نهاد، طرحی که شاید همه شهرهای ایران را شامل نشود اما این سرزمین باستانی با تاریخی چندهزار ساله، صدها شهر کهن دارد که با این طرح احیا می شوند.

یکی از این شهرها همینجاست، در شمال ایران، عروس گیلان، لاهیجان

 شاید همه آن را به استخر زیبا و شیطان کوهش بشناسند، اما اگر پای در کوچه پس کوچه های شهر بگذارید، می بینید عروس گیلان بر اساس هشت محله قدیمی استوار است، اگرچه گسترش شهرنشینی روستاهای اطراف را در زمره شهر قرار داده و مساحت لاهیجان را به بیش از ۱۵۰۰ هکتار رسانده است اما همچنان هشت محله قدیمی شهر با گستره ۹۰ هکتاری خود اصلی ترین محلات شهر را به خود اختصاص می دهند و همچنان بعد از قرن ها در ایام محرم، هیات و دسته جات عزاداری این هشت محل، مهمان محلات یکدیگر شده و آیین های عاشورایی را برگزار می کنند.

محلاتی چون امیر شهید که بقعه امامزاده میرشهید محمد فیروزکوهی از بازماندگان سادات کیایی را در خود جای داده، محله شعربافان که از محله‌های بزرگ شهر به حساب می‌آید و کرب زنی آنها در ایام محرم در کشور شناخته شده‌است، یا محله میدان که مسجد چهارپادشاه را در خود جای داده است، محله پردسر که دروازه ورودی شهر نیز محسوب می‌شود و پل خشتی ۷۰۰ ساله آنجا قرار دارد، محله خمیرکلایه که اولین و قدیمی‌ترین محله شهرستان لاهیجان است و خانه حاکم شهر در آن بود. محله کاروان سرا که البته استاد ادیب لاهیجی آن را محله مستقلی نمی داند و قسمتی از محله امیرشهید می داند و همینطور محلات اردوبازار و گابنه که از قدیمی ترین محلات شهر لاهیجان هستند.

همه اینها اگرچه قدیمی و سنتی هستند اما امروز به مدد شهردار پرتلاش لاهیجان، به گونه ای نوسازی و بازسازی می شوند که گویی به بهشت تبدیل شده اند، از همین رو طرح احیای بافت های فرسوده لاهیجان را که شامل همین هشت محل می شود را به طرح “هشت محل، هشت بهشت” نام نهادند.

البته این طرح را سعید اگشته شهردار اسبق لاهیجان در سال ۹۵ بنیاد نهاد ولی عمرش به اجرا قد نداد و مسعود کاظمی افسار را بدست گرفت و بافت فرسوده چند محله را بازسازی کرد و سنگ فرش نمود و درختکاری کرد، او که رفت، یوسف قیامتیون شهردار بعدی توان انجام چنین پروژه ای را نداشت، از هیمن رو موضوع کاملا در محاق رفت تا اینکه رضا زنده دل شهردار لاهیجان شد و احیای بافت فرسوده و زنده کردن طرح هشت محل هشت بهشت به یکی از اولویت های وی تبدیل شد.

سنگ فرش میدان انقلاب تا وحدت و سنگ فرش کوچه برق و تکمیل بهسازی بافت تاریخی شیخ زاهد توسط شهرداری اجرا شد و عملیات کف سازی و جداره سازی در سه محله پردسر، اردو بازار و غریب آباد نیز در حال برنامه ریزی برای اجرا می باشد.

اگرچه لاهیجان برای هشت بهشت شدن راه طولانی در پیش دارد ولی با سرعتی که شهرداری در پیش گرفته و اولویتی که به طرح بازآفرینی شهری برای احیای بافت های فرسوده از جمله هشت محل داده شده است پربیراه نیست بگوییم اگر شورای ششم هوای تغییر در سر نپروراند، زنده دل هشت بهشت لاهیجان را زنده می کند.

Share