پوستر چیست و چه تفاوتی با بنر دارد؟ + معرفی بهترین سایت برای سفارش طراحی پوستر

اغلب افراد فکر می‌کنند بنر و پوستر دو مفهوم مشابه می‌باشند اما باید گفت این دو با هم تفاوت‌هایی نیز دارند که در این مقاله به این موضوع پرداختیم تا با هر دوی آن‌ها بهتر آشنا شویم.

هنگامی که یک کسب و کار را راه‌اندازی می‌کنیم تبلیغات می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر پیشرفت آن داشته باشد زیرا می‌توان از طریق تبلیغات ویژگی‌های کسب و کار خود را به اطلاع مشتریان رساند. امروزه راه‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از پوستر و بنرها می‌باشد که مورد استقبال زیادی نیز از طرف مردم قرار گرفته است. شاید خیلی از ما تصور کنیم پوستر و بنر دو مسئله مشابه باشند در صورتی که اینطور نیست و ما در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم پوستر چیست و چه تفاوتی با بنر دارد پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پوستر چیست؟

در زبان فارسی به جای واژه پوستر از اعلان استفاده می‌شود و تاریخ ابداع آن نیز به اواخر قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد. از پوسترها برای آگاه نمودن مشتریان و ترویج کالا برای فروش استفاده می‌شود که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتریان داشته باشد. فاکتورهای زیادی وجود دارند که در پوستر اهمیت دارد و باید طراح پوستر به آن اهمیت دهد زیرا این وسیله در معرض دید همه افراد قرار می‌گیرد و باید حتی جزییات نیز در آن به درستی رعایت شده باشد که رنگ، فونت، عکس مرتبط و با کیفیت و … از عوامل مهم در طراحی پوستر است. و یکی از بهترین شرکت ها برای سفارش طراحی پوستر بزرگ ترین سایت طراحی و خدمات مارکتینگ یعنی بلو مارکتینگ است.

انواع پوستر

پوسترها دارای کاربردهای مختلفی می‌باشند و می‌توانند مفاهیم متفاوتی را به مخاطب خود برسانند. مفاهیمی که روی یک پوستر نوشته یا چاپ می‌شود باعث خواهد شد دسته‌بندی پوستر تغییر نماید که می‌توان انواع پوستر به مواردی همچون:

  • پوستر تبلیغاتی: اغلب برندهای تازه‌کار و یا برندهایی که محصولی جدید به بازار عرضه می‌کنند از پوستر تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی آن استفاده می‌کنند. پوسترهای تبلیغاتی می‌تواند زمان زیادی در ذهن افراد باقی بماند و باعث چند برابر شدن فروش محصول شود پس دارای اهمیت زیادی است.
  • پوستر سیاسی: یکی از انواع پوستر، پوستر سیاسی است که امروزه کاربرد آن بسیار کم شده ولی در گذشته برای روحیه دادن به سربازان جنگی از آن استفاده می‌شد. این پوسترها در جای جای شهر نصب و در آن از کلمات و عکس‌هایی که می‌توانست حس وطن دوستی را القا کند استفاده می‌شد تا بتواند تاثیر خود را به صورت کامل بگذارد.
  • پوستر رویدادی: پوستر رویدادی نیز که از گذشته تاکنون مورد استفاده واقع می‌شود به منظور اعلان همگانی رویدادی استفاده می‌شود. این رویداد می‌تواند شامل کنسرت خوانندگان معروف باشد و یا خبر از برگزاری یک نمایشگاه بزرگ همچون نمایشگاه کتاب تهران بدهند.

ویژگی‌ های یک پوستر خوب

برای اینکه یک پوستر بتواند تأثیر مثبتی در جامعه داشته باشد باید دارای ویژگی‌ها و فاکتورهای متفاوتی بوده و رعایت آن به عهده طراح پوستر می‌باشد. از ویژگی‌های مهم یک پوستر خوب می‌توان به رنگبندی درست و اصولی با توجه به نوع طراحی، استفاده از خلاقیت در طراحی پوستر، وجود ارتباط بین طرح و مفهوم، سادگی و کوتاهی در طراحی به منظور فهم برای همه اقشار جامعه و … اشاره کرد که هر کدام آن‌ها می‌تواند در گیرایی پوستر تاثیر بسزایی بگذارد.که مهم ترین این ویژگی ها به کارگیری رنگ­ های مناسب است این ویژگی لزوما به معنای استفاده از رنگ­های مختلف و متنوع در پوستر نیست بلکه منظور این است که در طراحی پوستر باید رنگ­ها با یکدیگر همخوانی داشته و در ضمن به نحوی انتخاب شوند که متن نوشته شده روی پوستر قابل خواندن باشد

تفاوت پوستر با بنر

شاید خیلی از افراد وقتی نام پوستر و بنر به میان می‌آید فکر می‌کنند این دو با هم یکی هستند اما باید گفت پوستر و بنر با هم تفاوت‌هایی نیز دارند. در اصل بنر نیز یکی از روش‌های انتقال پیام تبلیغاتی است که در آن از متن و عکس‌های مرتبط با موضوع استفاده شده و در سطح شهر نصب می‌شود تا بتواند پیامی را به مخاطب خود ارائه کند اما در ادامه به تفاوت پوستر و بنر خواهیم پرداخت.

محتوا

یکی از تفاوت‌های اساسی پوستر و بنر، محتوای آن است که باید در این مورد گفت اغلب پوسترها برای اطلاع‌رسانی رویدادهای مهم همچون نمایشگاه و یا کنسرت استفاده می‌شود که البته در این زمینه بسیار مثبت عمل می‌کنند اما بنرها اغلب در برندینگ‌های بزرگ تبلیغاتی مورد استفاده واقع می‌شوند و محتوای درون آن به صورت کلی با محتوای پوستر متفاوت است. بنرها اغلب از لحاظ بصری دارای اهمیت بسیار بالایی می‌باشند زیرا برای تبلیغ مورد استفاده واقع می‌شوند و باید طراحی آن بسیار جذاب بوده تا بتواند مشتریان را به خود جذب کند.

جنس

پوستر و بنر از لحاظ جنس نیز با هم تفاوت‌هایی دارند و به همین دلیل از لحاظ قیمت نیز با هم متفاوت‌اند. جنس بنر از نخ الیاف که به هم بافته شده‌ و جنس پارچه‌ای دارد می‌باشد که روی این پارچه یک لایه پی وی سی قرار دارد تا بتواند از آسیب به پارچه جلوگیری نماید. اما برای ساخت پوستر از کاغذهای روغنی با کیفیت استفاده می‌شود که امکان نصب آن به مصرف‌کننده در مکان‌های مختلف داده می‌شود. باید گفت جنس کاغذی که برای پوستر استفاده می‌شود می‌تواند کتان، براق، تحریری، گلاسه مات و … باشد که با توجه به کاربرد آن و سلیقه مشتری انتخاب می‌شود که البته طول عمر پوستر توسط همین جنس پارچه مشخص می‌شود.

ابعاد

ابعاد نیز یکی از تفاوت‌های میان پوستر و بنر است که البته باید با توجه به نوع محتوا و سبک تبلیغات توسط طراح انتخاب شود. برای چاپ پوستر ابعاد استانداردی وجود دارد که شامل ۴۲۰*۵۹۴ میلی متر که برای کاغذهای A2 مورد استفاده واقع می‌شود، ۲۹۷*۴۲۰ میلی متر برای طراحی در کاغذهای A3 و ۲۱۰*۲۹۷ میلی متر نیز مناسب کاغذهای A4 می‌باشد می‌شود و هر کدام آن‌ها را باید طراح پوستر تشخیص دهد. اما بنر نیز دارای دو سایز ۷۲۸*۹۰ و ۴۰۰*۶۰۰ می‌باشد که هر دو آن مستطیلی شکل بوده و سایز اول بزرگ و افقی است و سایز دوم متوسط و عمودی است.

چاپ

برای چاپ پوستر می‌توان از دو روش افست و دیجیتال استفاده نمود که اغلب روش افست سرعت بالاتری داشته و دارای کیفیت خوبی نیز می باشد اما مواقعی که فرد برای چاپ پوستر وقت کافی را نداشته باشد می‌تواند از روش دیجیتال نیز استفاده کند. اما طراحان گرافیکی برای چاپ بنر نیاز به یک دستگاه مخصوص چاپ بنر دارند که مانند یک پرینتر بوده و باید برای کار با آن دانش و مهارت کافی را در این زمینه داشت. چاپ فلکس یکی از انواع چاپ بنر بوده که دارای محبوبیت زیادی است که شفاف بوده و امکان عبور نور از آن وجود دارد.

محل نصب

همانطور که به آن اشاره کردیم بنر و پوستر هر دو برای اطلاع‌رسانی موارد مختلف می‌باشند و اگر در جای درست نصب شوند می‌توانند نقش بسیار مثبتی در پیشرفت کسب و کار داشته باشند. اما اغلب از بنرها در فضای آزاد استفاده می‌شود زیرا دارای ابعاد بزرگ‌تری بوده و می‌تواند به سطح بالایی از جامعه اطلاع رسانی کند اما پوستر به دلیل کوچک‌تر بودن و نوع استفاده آن که اغلب روی دیوار نصب می‌شود بهتر است در فضای بسته استفاده شود تا بتوان بهترین بازدهی را از آن دریافت نمود. البته برخی از افراد هم از بنر و هم از پوستر برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده می‌کنند که اتفاقا روش بسیار خوبی می‌باشد.

قیمت

یکی دیگر تفاوت‌های پوستر و بنر، قیمت تمام شده آن می‌باشد که دارای اهمیت بالایی است زیرا برای اینکه بتوان یک محصول یا رویداد را در شهر تبلیغ کرد و به اطلاع عده کثیری از مردم رساند باید در مکان‌های مختلفی از شهر اقدام به نصب بنر یا پوستر کرد. اما نمی‌توان قیمت مشخصی را برای پوستر و بنر مشخص کرد زیرا این هزینه نهایی بسیار بستگی به ابعاد، جنس، تعداد و وضعیت اقتصادی بستگی دارد. به صورت کلی بنر از قیمت بالاتری نسبت به پوستر برخوردار است زیرا موادی که برای ساخت آن به کار برده می‌شود بیشتر از پوستر بوده اما می‌توان گفت بنر طول عمر بالاتری نسبت به پوستر داراست.

تفاوت پوستر با بنر

 سخن آخر

تبلیغات آن هم در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشرفت است و می‌توان از طریق روش‌های مختلف جامعه را از رویدادهای مهم آگاه نمود. یکی از روش‌‌هایی که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین نتیجه را ارائه کند استفاده از پوستر است زیرا پوسترها را می‌توان در تمام سطح شهر پخش کرد و در معرض دید افراد قرار داد. یکی از مزیت‌هایی که اطلاع‌رسانی از طریق پوستر دارد ماندگاری آن می‌باشد که البته آن هم به شرط طراحی درست و اصولی آن امکان‌پذیر می‌باشد. اغلب افراد فکر می‌کنند بنر و پوستر دو مفهوم مشابه می‌باشند اما باید گفت این دو با هم تفاوت‌هایی نیز دارند که در این مقاله به این موضوع پرداختیم تا با هر دوی آن‌ها بهتر آشنا شویم.

منبع: بلو مارکتینگ بزرگ ترین ارائه دهنده خدمات طراحی در ایران

Share