رئیس جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

نشاء ۸۱ درصدی شالیزارهای گیلان | آمادگی ایستگاه ها برای آبیاری تکمیلی

رئیس جهاکشاورزی گیلان، از نشاء ۸۱ درصدی اراضی شالیکاری استان خبر داد و گفت: دولت طرح کشت قراردادی را برای حمایت از شالیکاران استان های شمالی تدارک دیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، صالح محمدی، با بیان اینکه از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان گیلان با همت کشاورزان سختکوش تاکنون ۱۹۳ هزار هکتار نشاء شده است، اظهار کرد: این میزان نشاء معادل ۸۱ درصد شالیزارهای گیلان است.

وی از نشاء مکانیزه ۱۴۵ هزار هکتاری شالیزارهای گیلان نیز خبر داد و تصریح کرد: براساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کشت قراردادی برنج، سطح ۱۵ هزار هکتاری برای گیلان در نظر گرفته شده که با استقبال شالیکاران از برنامه جلوتر هستمی و ۱۷ هزار هکتار قرارداد بستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه دولت طرح کشت قراردادی را برای حمایت از شالیکاران استان‌های شمالی تدارک دیده است، گفت: در این طرح نهاده‌ها شامل بذر و کودهای ازته، فسفاته و پتاسه همراه با تخفیف ۱۰ درصدی مبلغ پوشش بیمه به صورت رایگان در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و در زمان برداشت محصول مطابق نرخ روز محاسبه می‌شود.

محمدی، با اشاره به وارد مدار شدن کلیه ایستگاه‌ها پمپاژ و چاه‌های جهاد کشاورزی جهت تامین شالیزارها، عنوان کرد: در زمستان گذشته بارش‌ها کم بوده و با کاهش ذخیره آب مواجه هستیم، اما بارش‌های اخیر بسیار به شالیکاران کمک کرد و کلیه ایستگاه‌ها آماده آبیاری تکمیلی هستند.

وی خشکبیجار و لشت نشا را در انتهای شبکه آبرسانی دانست که روزهای آخر نشاء را می‌گذرانند و یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا هفته اول خرداد نشاء در جلگه به پایان برسد لذا شالیکاران از کودهای پتاسه که در برابر خشکی مقاوم است استفاده کنند؛ همچنین به استحکام ساقه برنج در مقابل آفت ساقه خوار کمک می‌کند و کیفیت محصول را افزایش می‌دهد.

Share