با پیشنهاد تروئیکای اروپایی و آمریکا؛

قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام با ۳۰ رای موافق به تصویب رسید!

اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران را به تصویب رساندند. از ۳۵ عضو این شورا، سی عضو رأی موافق، دو عضو (روسیه و چین) رأی مخالف و سه عضو دیگر (هند، پاکستان و لیبی) رأی ممتنع دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران را تصویب کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رای موافق، ۲ کشور (چین و روسیه) رای مخالف و ۳ کشور (هند، لیبی و پاکستان) رای ممتنع دادند. بنابراین کشورهایی که نماینده نیمی از بشریت هستند از این قطعنامه حمایت نکردند.

پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است.

در این قطعنامه از ایران به دلیل پاسخ ندادن کامل به سؤالات آژانس در مورد ردیابی مواد اورانیومی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران انتقاد شده است.

در متن پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود: «این شورا نگرانی عمیق خود را اعلام می‌دارد؛ چرا که علی‌رغم تعاملات متعدد (ایران) با آژانس؛ اما به دلیل ناکافی بودن همکاری‌های ماهوی ایران؛ هنوز مسائل پادمانی مرتبط با این سه مکان اعلام‌نشده پابرجا است».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۱۵ خرداد در پیامی درباره عواقب تصویب این قطعنامه در توئیتر نوشته بود: «اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند».

سرپرست نمایندگی ایران در آژانس تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را شدیدا محکوم کرد و با بیان این‌که اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد، گفت: ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

این ضربه بزرگی به آژانس است که توسط یکی از مهم ترین ارگان‌های تصمیم گیر آن یعنی شورای حکام به آن وارد شد.

Share