آوای سلامت

طرز تهیه ۱۳ اسموتی خوشمزه و مقوی که حتما باید امتحان کنید

اسموتی از آن دسته از نوشیدنی‌هایی است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و حسابی محبوب شده است. این نوشیدنی معمولا با مواد اولیه‌ی مغذی تهیه می‌شود. بنابراین می‌تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های ناسالم مثل نوشابه محسوب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دیجی‌کالا مگ، اسموتی از آن دسته از نوشیدنی‌هایی است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و حسابی محبوب شده است. این نوشیدنی معمولا با مواد اولیه‌ی مغذی تهیه می‌شود. بنابراین می‌تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های ناسالم مثل نوشابه محسوب شود. به جای تهیه‌ی اسموتی از بیرون که نمی‌دانید از چه چیزهایی تشکیل شده است، خودتان می‌توانید در خانه اسموتی‌های لذیذ و خوش‌طعم درست کنید.

از این طریق مطمئن می‌شوید که نوشیدنی که می‌خورید، سالم و بهداشتی است. این مقاله را به دوستداران اسموتی اختصاص داده‌ایم و قصد داریم طرز تهیه‌ی ۱۳ اسموتی محبوب و لذیذ را آموزش دهیم. تا پایان مقاله کنارمان باشید.

۱. طرز تهیه‌ی اسموتی موز و گردو

این اسموتی یکی از محبوب‌ترین و آسان‌ترین اسموتی‌هایی است که می‌توانید در خانه درست کنید. این اسموتی حاوی موز و گردو است که هر دو فواید زیادی برای سلامتی دارند. موز سرشار از پتاسیم و گردو هم حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. مطمئن باشید با یک بار امتحان کردن اسموتی موز و گردو، طرفدار همیشگی آن خواهید شد.

مواد لازم

موز متوسط: یک عدد
خرما: دو عدد
گردوی خرد شده: یک و نیم قاشق غذاخوری
شیر: یک لیوان
یخ: نصف فنجان

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی اسموتی موز و گردو، ابتدا پوست موز را بگیرید و آن را به دو نیم تقسیم کنید. هسته‌های خرماها را هم در بیاورید و آن‌ها را درشت خرد کنید.

۲.
موز، شیر، گردو، یخ و خرما را در مخلوط‌کن بریزید و آن‌ها را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. اسموتی را در لیوان مخصوص بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

۲. اسموتی سبز

احتمالا شما هم نام اسموتی سبز را شنیده باشید، اما شاید ندانید که دقیقا با چه چیزی درست می‌شود. در تهیه‌ی این اسموتی، همان‌طور که از نامش مشخص است، از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتی یک بار هم که شده اسموتی سبز را امتحان کنید. به شما قول می‌دهیم که از خوردن آن پشیمان نمی‌شوید.

توجه کنید که در تهیه‌ی این اسموتی می‌توانید از میوه‌ی دلخواه خود مثل انبه، آناناس، توت‌فرنگی، هلو، پرتقال و… استفاده کنید. درباره‌ی سبزیجات هم همین‌طور است. گزینه‌هایی که ما برای تهیه‌ی این اسموتی آورده‌ایم، فقط یک نمونه هستند و شما می‌توانید با توجه به ذائقه‌ی خود مواد اولیه را تغییر دهید.

مواد لازم

موز متوسط: یک عدد
میوه‌های دلخواه: یک فنجان
شیر: یک و نیم فنجان
سبزیجات دلخواه (از جمله اسفناج، کلم یا کرفس): دو فنجان
پودر پروتئین: یک قاشق غذاخوری (اختیاری)

طرز تهیه

۱.
ابتدا پوست موز را بگیرید و آن را دو قسمت کنید. سپس میوه و سبزیجات را درشت خرد کنید. میوه و سبزیجات خرد شده را به همراه موز، شیر و پودر پروتئین داخل مخلوط‌کن بریزید و مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید.

۲.
مواد را به مدت ۵۰ تا ۶۰ ثانیه (یا بیشتر) مخلوط کنید تا خوب نرم شوند. اسموتی را در لیوان مد نظرتان بریزید و نوش جانتان کنید.

۳. اسموتی پرتقال و هویج

این اسموتی نارنجی رنگ، بسیار مغذی است. هویج سرشار از ویتامین A است که به تقویت چشم‌هایتان کمک می‌کند. پرتقال هم همان‌طور که می‌دانید، منبع عالی ویتامین C محسوب می‌شود و در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد.

مواد لازم

هویج متوسط: دو عدد
پرتقال: دو عدد
زنجبیل خرد شده: نصف قاشق چای‌خوری
جو دوسر: دو قاشق غذاخوری (اختیاری)
یخ: ۱۰۰ گرم

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی اسموتی پرتقال و هویج، ابتدا هویج‌ها و پرتقال‌ها را خوب بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید.

۲.
هویج‌ها را درشت خرد کنید. می‌توانید با توجه به قدرت مخلوط‌کن‌تان هویج‌ها را رنده کنید. هویج خرد شده، پرتقال، زنجبیل، جو دوسر و یخ را در مخلوط‌کن بریزید.

۳.
مواد را تا زمانی که نرم و یک‌دست شوند، با یکدیگر مخلوط کنید. اگر اسموتی خیلی غلیظ شد، ۱۵۰ میلی‌لیترآب به آن اضافه کنید. می‌توانید غلظت اسموتی را بر اساس ذائقه‌ی خود تغییر دهید. از خوردن این اسموتی نارنجی رنگ لذت ببرید.

۴. اسموتی موز و انبه

این اسموتی زرد رنگ جزء اسموتی‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. ترکیب موز و انبه طعمی بهشتی به این اسموتی می‌دهد. با تهیه‌ی این اسموتی نه تنها از مواد مغذی موجود در موز و انبه برخوردار می‌شوید، بلکه فرصت امتحان کردن یک اسموتی خوش‌طعم و لذیذ را هم پیدا می‌کنید. پس از درست کردن آن غافل نشوید.

مواد لازم

انبه‌ی متوسط: یک عدد
موز: یک عدد
آب پرتقال: ۵۰۰ میلی‌لیتر
یخ: ۴ قطعه

طرز تهیه

۱.
پوست انبه را بگیرید و آن را به قطعات درشت تقسیم کنید. پوست موز را هم بکنید و آن را دو قسمت کنید.

۲.
انبه، موز، آب پرتقال و قطعات یخ را در مخلوط‌کن بریزید و آن‌ها را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا غلیظ و نرم شوند. اسموتی را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس آن را نوش جانتان کنید.

۵. اسموتی هلو

هلو از آن دسته از میوه‌هایی است که می‌توان با آن شیرینی‌ها و کیک‌های متنوعی درست کرد. البته از تهیه‌ی اسموتی هلو هم نباید غافل شوید. اسموتی هلو هم طعم خیلی خوبی دارد و هم بسیار مغذی است.

این سوپر میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین B، پتاسیم و آهن است. هلو در پیشگیری از سرطان، درمان دیابت، بهبود سلامت قلب و مراقبت از چشم مفید است و به هضم غذا کمک می‌کند. این اسموتی لذیذ را می‌توانید در وعده‌ی صبحانه میل کنید.

مواد لازم

هلو: سه عدد
شیر: یک و نیم فنجان
ماست: یک فنجان
عصاره‌ی وانیل: یک قاشق چای‌خوری
دارچین: نوک قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل: نوک قاشق چای‌خوری
دانه‌ی چیا: دو قاشق غذاخوری
عسل یا شکر: به مقدار لازم (اختیاری)

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی اسموتی هلو، ابتدا هسته‌های هلوها را بیرون بیاورید و هر هلو را به ۴ قسمت تقسیم کنید.

۲.
هلوهای خرد شده، شیر، ماست، عصاره‌ی وانیل، عسل، دارچین و پودر زنجبیل را در مخلوط‌کن بریزید و مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم و خامه‌ای به دست بیاید.

۳.
اسموتی را در دو لیوان اسموتی بریزید. دانه‌ی چیا را روی آن‌ها بریزید و با یک قاشق مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. همچنین می‌توانید درب لیوان اسموتی را بگذارید و آن را خوب تکان دهید تا مواد با هم مخلوط شوند. نوش جان.

۶. اسموتی موز و توت‌فرنگی

چه چیزی خوشمزه‌تر از اسموتی است که هم موز دارد و هم توت‌فرنگی؟ این اسموتی شیرین و سالم یک گزینه‌ی عالی برای روزهای گرم تابستان محسوب می‌شود. بنابراین تابستان امسال حتما آن را امتحان کنید.

مواد لازم

توت‌فرنگی: دو فنجان
موز یخ‌زده: یک عدد
ماست یونانی: نصف فنجان
شیر: نصف فنجان

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی اسموتی موز و توت‌فرنگی، ابتدا کلاهک توت‌فرنگی‌ها را در بیاورید و آن‌ها را دو نیم کنید. پوست موز را بکَنید و آن را نصف کنید.

۲.
توت‌فرنگی، موز، شیر و ماست را درون مخلوط‌کن بریزید. مواد را چند پالس بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند و یک مخلوط یک‌دست ایجاد شود.

۳.
اسموتی را در لیوان مدنظر بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.
چند نکته برای تهیه‌ی اسموتی موز و توت‌فرنگی

ماست یونانی غلیظ است و برای استفاده در اسموتی گزینه‌ی خوبی است. با این حال می‌توانید از ماست معمولی هم استفاده کنید.
در صورت تمایل می‌توانید به اسموتی خود پودر پروتئین اضافه کنید.

۷. اسموتی پرتقال و کره‌ی بادام

در این روزها که درگیر ویروس کرونا هستیم، هیچ چیز مهم‌تر از تقویت سیستم ایمنی بدنمان نیست. پرتقال به دلیل اینکه مقدار زیادی ویتامین C دارد، در این زمینه بسیار کمک‌کننده است. بادام سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین E، فسفر، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پروتئین، منگنز، فیبر و چربی‌های سالم است. در این ایام از تهیه‌ی این اسموتی غفلت نکنید.

مواد لازم

پرتقال: دو عدد
موز: یک عدد
آب: یک فنجان
عصاره‌ی وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
کره‌ی بادام: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی این اسموتی مقوی، ابتدا پوست پرتقال‌ها را بگیرید و آن‌ها را به دو قسمت تقسیم کنید. پوست موز را هم بگیرید و آن را دو نیم کنید.

۲.
پرتقال‌های خرد شده، موز، آب، عصاره‌ی وانیل و کره‌ی بادام را داخل مخلوط‌کن بریزید. مواد را به مدت ۳۰ ثانیه (یا بیشتر) بزنید تا یک ترکیب یک‌دست و نرم به دست بیاید. بلافاصله آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه کیک تولد چند لایه با قهوه و کارامل

۸. اسموتی سیب و هویج

در تهیه‌ی این اسموتی خوشمزه از سیب، هویج، موز و اسفناج استفاده می‌شود. تمام این مواد بسیار مغذی هستند و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را برای بدنتان تأمین می‌کنند.

مواد لازم

سیب: یک عدد
هویج: سه عدد
پرتقال: یک عدد
پودر زنجبیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری
آب یخ: یک فنجان

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی اسموتی سیب و هویج، ابتدا پوست پرتقال را بکنید و آب آن را بگیرید. آب پرتقال را در یک لیوان بریزید. سر و ته هویج‌ها را با چاقو ببرید و پوست آن‌ها را بگیرید. سیب‌ها را هم درشت خرد کنید.

۲.
سیب، هویج، آب پرتقال، زنجیل و آب یخ را داخل ظرف مخلوط‌کن بریزید و مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید. مواد را به مدت تقریبا ۱ تا ۲ دقیقه مخلوط کنید تا نرم شوند. اسموتی لذیذ را داخل ظرف اسموتی بریزید و بلافاصله نوش جانتان کنید. همچنین می‌توانید اسموتی را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود و سپس آن را میل کنید.

۹. اسموتی کرفس

ممکن است طعم کرفس را دوست نداشته باشید. اما شاید اگر درباره‌ی فواید آن اطلاعات بیشتری پیدا کنید، نظرتان عوض شود. کرفس یکی از سبزیجات فوق‌العاده مقوی است که ویتامین K، پتاسیم، ویتامین C، کلسیم، مس و فیبر است. کرفس در لاغری و کاهش وزن نقش بسزایی دارد. همچنین در بهبود سنگ کلیه، دیابت و قند خون، کبد چرب و سرماخوردگی مفید است.

مواد لازم

کرفس: یک ساقه
گلابی سبز: یک عدد
لیموترش: نصف یک عدد
آب: یک فنجان
یخ: ۴ قطعه

طرز تهیه

۱.
ساقه‌ی کرفس و گلابی را خوب بشویید. ساقه‌ی کرفس را خرد کنید. هسته‌ی گلابی را بیرون بیاورید و آن را خرد کنید. آب لیموترش را هم بگیرید.

۲.
گلابی، کرفس، آب و یخ را در مخلوط‌کن ریخته و به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا نرم شوند. آب لیموترش را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید. اسموتی را بلافاصله نوش جان کنید.

۱۰. اسموتی بلوبری (زغال اخته‌ی آبی)

حتما شنیده‌اید که توت‌ها خواص زیادی برای سلامتی دارند. بلوبری یکی از انواع توت است که به‌عنوان سوپرفود شناخته می‌شود. این نوع توت با وجود اینکه کالری کمی دارد، اما بسیار مغذی است. از جمله مواد مغذی موجود در بلوبری می‌توانیم به ویتامین K، منگنز، ویتامین C و فیبر اشاره کنیم.

مواد لازم

آب سیب: یک چهارم فنجان
بلوبری یخ‌زده: نصف فنجان
موز یخ زده: یک عدد
آب لیموترش: یک قاشق غذاخوری (اختیاری)

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی این اسموتی مقوی، آب سیب، بلوبری، موز و آب لیموترش را در مخلوط‌کن بریزید. مواد را چند پالس بزنید تا یک ترکیب نرم ایجاد شود.

۲.
اسموتی را در لیوان دلخواهتان بریزید و نوش جان کنید.

۱۱. اسموتی موز و قهوه

طرفداران قهوه حتما عاشق طعم این اسموتی جذاب خواهند شد. در تهیه‌ی این اسموتی از مواد سالم و مغذی مثل موز، خرما و جو دوسر استفاده شده است. پیشنهاد می‌کنیم حتما این اسموتی را امتحان کنید.

مواد لازم

موز یخ‌زده: یک عدد
خرما: دو عدد
قهوه‌ی دم‌کرده: نصف فنجان
بادام هندی خام: یک چهارم فنجان
جو دوسر: سه قاشق غذاخوری
پودر کاکائو: یک قاشق غذاخوری
پودر هل: نوک قاشق چای‌خوری
عسل: به مقدار لازم (دلخواه)
یخ: نصف فنجان

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی اسموتی موز و قهوه، بادام هندی و جو دوسر را ترجیحا از شب قبل خیس کنید. هسته‌ی خرماها را در بیاورید. پوست موز را بکنید و آن را دو نیم کنید. قهوه را دم کنید و اجازه دهید خنک شود.

۲.
موز، خرما، قهوه‌ی خنک شده، بادام هندی، جو دوسر، پودر کاکائو، عسل، یخ و پودر هل را در مخلوط‌کن ریخته و مواد را به‌خوبی هم بزنید.

۳.
هم زدن را تا زمانی که اسموتی نرم شود، ادامه دهید. نوش جانتان.

۱۲. اسموتی جعفری، کلم‌پیچ و توت

اگر گیاه‌خوار هستید، این اسموتی برای شما مناسب است. اگر گیاه‌خوار نیستید هم می‌توانید با تهیه‌ی این اسموتی، ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی را دریافت کنید. جعفری در کاهش وزن، درمان سنگ کلیه و زیبایی پوست و مو تأثیر شگفت‌انگیزی دارد. این نوع سبزی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین در تولید کلاژن نقش دارد.

کلم‌پیچ حاوی کلسیم، ویتامین A، ویتامین K و آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است. توت هم میوه‌ای است که به کاهش کلسترول، افزایش گردش خون و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

مواد لازم

جعفری: یک فنجان
برگ کلم‌پیچ: ۴ عدد
توت دلخواه: یک فنجان
موز: یک عدد
پودر تخم کتان: یک قاشق چای‌خوری
آب: یک فنجان

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی این اسموتی مفید و سالم، جعفری و کلم‌پیچ را خرد کنید. موز را هم به دو قسمت تقسیم کنید.

۲.
جعفری، کلم‌پیچ، موز، توت، پودر تخم کتان و آب را در مخلوط‌کن ریخته و هم بزنید تا حالت پوره‌مانند پیدا کنند. اگر مواد خیلی غلیظ شدند، آب بیشتری اضافه کنید. مواد را داخل لیوان بریزید و میل کنید.

۱۳. اسموتی میوه و ماست

اسموتی میوه و ماست جزء یکی از خوشمزه‌ترین اسموتی‌ها است. در تهیه‌ی این اسموتی می‌توانید از هر میوه‌ای که دوست دارید، استفاده کنید. می‌توانید در تهیه‌ی اسموتی موز و ماست، به جای ماست معمولی از ماست یونانی استفاده کنید تا از این طریق پروتئین بیشتری دریافت کنید.

مواد لازم

موز: یک عدد
ماست: نصف فنجان
شکر سفید: یک و نیم قاشق چای‌خوری
آب آناناس: یک چهارم فنجان
توت‌فرنگی: یک فنجان
آب پرتقال: یک قاشق چای‌خوری
شیر: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

۱.
برای تهیه‌ی این اسموتی لذیذ، پوست موز را بگیرید و آن را نصف کنید. کلاهک توت‌فرنگی‌ها را بکَنید و آن‌ها را دو نیم کنید.

۲.
موز، ماست، شکر سفید، آب آناناس، توت‌فرنگی، آب پرتقال و شیر را در مخلوط‌کن با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم و یک‌دست ایجاد شود.

نکته‌ی پایانی

اسموتی، نوشیدنی است که این روزها بسیار محبوب شده است. می‌توانید در خانه با مخلوط کردن مواد مختلف، اسموتی‌های سالم و مقوی درست کنید. در این مقاله طرز تهیه‌ی ۱۳ اسموتی را آموزش دادیم.

Share