مدیرکل توسعه گردشگری داخلی خبر داد

ثبت آئین نوغانداری لنگرود در فهرست آثار ملی | معرفی شهرهای مکمل سفر و جاذبه های نوظهور

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، با بیان اینکه ۴۹ موضوع گردشگری را در قالب ۴۹ میز تخصصی در زیرمجموعه ۱۳ کمیته ملی تعریف کردیم، افزود: ساختار این میزهای تخصصی و کمیته های ملی را در دو استان کشور برنامه ریزی کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید مصطفی فاطمی در رویداد کار – آیین کج چینی در لنگرود، از راه اندازی کمیته های ملی گردشگری و میزهای تخصصی در شهرهای گردشگرپذیر کشور خبر داد و اظهار کرد: پتانسیل و قابلیت انواع گردشگری در ایران احصا و شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه ۴۹ موضوع گردشگری را در قالب ۴۹ میز تخصصی در زیرمجموعه ۱۳ کمیته ملی تعریف کردیم، افزود: ساختار این میزهای تخصصی و کمیته های ملی را در دو استان کشور برنامه ریزی کردیم و یزد و گلستان که دارای دو اقلیم متفاوت هستند به عنوان پایلوت انتخاب شدند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از راه اندازی ۹ میز از مجموع ۴۹ میز خبر داد و تصریح کرد: مابقی میزها نیز در حال راه اندازی است.

فاطمی، با اشاره به تشکیل کارگروه های گردشگری موضوعی در حوزه های خانواده، کودکان، معلولان و سالمندان، زوجین و…، عنوان کرد: در حال برنامه ریزی جهت کمک به خانواده ها برای سفر هستیم که در قالب مشوق های سفر از جمله تخفیف ورودی اماکن و اسکان دنبال می شود.

وی با بیان اینکه افزایش حجم سفرها بعد از کرونا پیش بینی شده بود، خاطرنشان کرد: شاهد افزایش سفر به شهرهای مختلف هستیم و در تعطیلات اخیر ۶۰ درصد رشد گردشگر داشتیم که بعد از دو سال و نیم خانه ماندن کرونایی، طبیعی است لذا ستاد ساماندهی سفرهای داخلی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد و سعی کردیم کمترین آسیب را از این حجم بالای گردشگر متحمل شویم، زیرا با کمبود امکانات اسکان در برخی از شهرها مواجه هستیم و لذا ظرفیت آموزش و پرورش و خوابگاه های دانشجویی را پای کار آوردیم.

مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، از مسدود شدن ورودی برخی از شهرهای گردشگری به دلیل حجم بالای مسافر و معرفی شهرهای مکمل سفر خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت گردشگری متعادل است، اما در ایام تعطیلات با مشکلاتی مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه سوق دادن مسافران به شهرهای مکمل سفر با قابلیت های مشابه جواب داد، گفت: در حال ارزیابی ۳۰ شهر به عنوان مکمل سفر هستیم تا منافع گردشگری به این شهرها نیز برسد.

فاطمی، گردشگری خانواده محور را یکی از راهبردهای توسعه گردشگری داخلی دانست و بیان کرد: گردشگری پایدار نیز در دو حوزه محیط زیست و جامعه محلی در دستور کار است. همچنین به دنبال توزیع زمانی و مکانی شهرهای گردشگری و معرفی شهرهای جدید گردشگری از جمله در گیلان هستیم تا این شهرها را تبدیل به جاذبه نوظهور گردشگری کنیم.

وی از حضور تسهیلگران در جوامع محلی جهت توسعه گردشگری خبر داد و تاکید کرد: شاهد افزایش دو برابری اعتبارات در حوزه گردشگری داخلی هستیم و لذا گردشگران خارجی نیز می توانند از این ظرفیت بهره ببرند.

ثبت آئین نوغانداری لنگرود در فهرست آثار ملی

فاطمی اظهار کرد: جشنواره امروز یکی از مجموع جشنواره‌ها در حوزه گردشگری کشاورزی است و شهرستان لنگرود می‌تواند در این حوزه برند شود.

وی با بیان اینکه تلاش ما در زمینه گردشگری تخصصی و تجربه محور است که این موضوع می‌تواند در شهرستان لنگرود اتفاق بیفتد، گفت: لنگرود دارای جاذبه‌های مختلف طبیعی، تاریخی و دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی زیادی است که در این زمینه برند شده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری با بیان اینکه آئین نوغانداری لنگرود در فهرست آثار ملی ثبت شد، افزود: تلاش ما این است که با همکاری دیگر ارگان‌های مربوطه بتوانیم در حوزه گردشگری کشاورزی در همه نقاط مختلف کشور یک برنامه ریزی مدون داشته باشیم.

فاطمی با بیان اینکه یکی از تصمیمات امروز در این جشنواره، تکمیل موزه نوغانداری در شهرستان لنگرود بود، گفت: ثبت جشنواره نوغانداری به عنوان رویداد گردشگری در تقویم رویدادهای گردشگری کشور یکی دیگر از تصمیمات این جشنواره بود و در تلاش هستیم تا تورهای گردشگری با موضوع و محور نوغانداری معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی، کمیته دست بافت‌های سنتی و پارچه‌های سنتی نیز تشکیل شده بیان کرد: باید تلاش کنیم تا حوزه فعالیت صنایع دستی را به سمت ابریشم سوق دهیم که محل و خاستگاه آن شهرستان لنگرود است و این می‌توان با استفاده از همه ظرفیت‌ها از گردشگری تجربه گرا نیز بهره‌مند شد.

Share