با حضور گسترده مردم و مسئولان؛

برگزاری اختتامیه جشنواره ورزش‌های شالیزاری | آستانه‌اشرفیه خاستگاه ورزش‌های شالیزاری است

نجفی خاستگاه ورزش‌های شالیزاری را شهرستان آستانه اشرفیه معرفی کرد و گفت: ورزش‌های شالیزاری شامل فوتچل، والیچل، کشتی‌چل و لافندچل از چندین سال گذشته برای نخستین در شهرستان آستانه‌اشرفیه برگزار شده است لذا انتظار داریم به زودی این ورزش‌ها به نام آستانه‌اشرفیه ثبت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چندسالی جام فوتچل در کینچاه، والیچل در کیسم، کشتی‌چل در لسکوکلایه و چلنوردی در دهشال هر سال در این چند روستای استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه برگزار می‌شود که نگاه‌های زیادی را به خودش جلب کرده است، روستایی که مردمش با کمترین امکانات یک بازی پرنشاط برگزار می‌کنند ولی در سالیان گذشته برخی سعی داشتند تا ورزش‌های شالیزاری را به نام خود ثبت کنند در حالی که زادگاه ورزش‌های شالیزاری شهرستان آستانه اشرفیه است.

به همین منظور نخستین جشنواره ورزش‌های شالیزاری با حضور مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی در پارک ساحلی این شهر برگزار شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آستانه اشرفیه در این مراسم با بیان اینکه ورزش‌های شالیزاری مانند چل‌نوردی و فوت‌چل در این شهرستان پایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: در ادبیات فرهنگ عامیانه مردم سرزمین گیل و دیلم، نشاء برنج در شالیزارهای این سرزمین با گل و لای و آداب مختلف آمیخته شده است و خوشبختانه شهرستان آستانه‌اشرفیه در احیای ورزش‌های شالیزاری گام‌های خوبی را برداشته است به طوری که چل نوردی در دهشال و فوت چل در کینچاه از نمونه‌های ورزش شالیزاری مردم گیلان است.

فاطمه قاسمی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره ورزش‌های شالیزاری گفت: در نخستین جشنواره ورزش‌های شالیزاری کمیته‌هایی در بخش اجرایی، تبلیغات و پشتیانی تشکیل شده است و تاکنون علاوه بر دو ورزش چل نوردی و فوت چل، ورزش والی چل (والیبال در شالیزار) در روستای کیسم، کشتی چل (کشتی در شالیزار) در روستای لسکوکلایه و لافند چل (طناب کشی در شالیزار) در روستای لله وجه سر بندر کیاشهر در دستور کار قرار گرفت که امروز از این ورزش‌ها رونمایی شده است.

وی نشاط و جذابیت ورزش‌های شالیزاری را بسیار خوب دانست و افزود: ساماندهی و برگزاری منظم این ورزش‌ها در تقویم ورزشی شهرستان، استان و کشور از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

دبیر جشنواره ورزش‌های شالیزاری با قدردانی از همکاری خوب شهرداری، شورای اسلامی شهر آستانه‌اشرفیه، بخشداری مرکزی و بعضی از حامیان این جشنواره بیان کرد: در روز جشنواره که تقارن با شب ولادت علی ابن موسی‌الرضا (ع) است علاوه بر اجرای ورزش‌های شالیزاری، گروه موسیقی سنتی دیلمون به سرپرستی محمود فرضی نژاد، گروه نمایشی تی تی به سرپرستی محمدرضا جعفری لفوت و میلاد حسین زاده و با اجرای رسول حق‌دوست، برگزار شد.

قاسمی با بیان اینکه ورزش‌های شالیزاری خاستگاه شهرستان آستانه اشرفیه است، افزود: در ۲۰ روز گذشته ورزش‌های فوتچل، کشتی‌چل، والیچل و لافندچل به صورت المپیاد در روستاهای شهرستان آستانه اشرفیه برگزار شده است‌که امروز اختتامیه آن می‌باشد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه جانبی این جشنواره به مدت ۱۰ روز در پارک ساحلی گفت: برای حمایت از تولید و معرفی توانمندی‌های شهرستان درعرصه صنایع‌دستی، تولیدی و معرفی محصولات این شهرستان با همکاری بخش خصوصی نمایشگاهی راه‌اندازی می‌شود که مهمانان می‌توانند سوغات خود را از این نمایشگاه تهیه کنند.

لزوم توجه و حمایت دولت از ورزش‌های شالیزاری

ابراهیم نجفی در حاشیه برگزاری جشنواره ورزش‌های شالیزاری با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان کمک زیادی در خصوص برگزاری جشنواره ورزش‌های شالیزاری انجام داده است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دولت توجه به ورزش‌های بومی‌محلی و شالیزاری است که در این راستا حمایت‌های بسیار زیادی را در راستای برگزاری جشنواره ورزش‌های شالیزاری انجام داده است.

وی خاستگاه ورزش‌های شالیزاری را شهرستان آستانه اشرفیه معرفی کرد و گفت: ورزش‌های شالیزاری شامل فوتچل، والیچل، کشتی‌چل و لافندچل از چندین سال گذشته برای نخستین در شهرستان آستانه‌اشرفیه برگزار شده است لذا انتظار داریم به زودی این ورزش‌ها به نام آستانه‌اشرفیه ثبت شود.

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه با تاکید بر لزوم توجه و حمایت دولت از ورزش‌های شالیزاری در شهرستان آستانه‌اشرفیه بیان کرد: گیلان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در عرصه‌های ورزشی، فرهنگی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی است که اگر به آنان توجه شود می‌توان به موفقیت‌های زیادی رسید به این منظور از دولت درخواست دارم با حمایت از ورزش‌های شالیزاری به توسعه این ورزش در گیلان کمک کند.

نجفی با اشاره به تاثیر ورزش‌های بومی محلی در ایجاد نشاط در جامعه، تصریح کرد: در هر نقطه از کشور بازی‌های بومی و محلی بسیار زیادی و با آداب و رسوم مختلف وجود دارد که اگر به آنان توجه شود منجر به شناسایی ورزشکاران با استعداد شده و به ایجاد نشاط در جامعه کمک کند.

تصاویر: هما اکبری

Share