وزیر اقتصاد اعلام کرد؛

۳۰ درصد مردم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: فرآیند پرداخت کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی شروع شده است و در چند ساعت دیگر نیز خاتمه خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احسان خاندوزی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: فرآیند پرداخت کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی شروع شده است و در چند ساعت دیگر نیز خاتمه خواهد یافت.

وی ادامه داد: ۷۷ میلیون نفر از جمعیت کشور که گیرنده انواع یارانه در دولت‌های قبل بوده‌اند، این مبلغ را دریافت خواهند کرد که ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد جمعیت نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. البته، ۱۰ درصد نیز بی نیاز از دریافت یارانه هستند.
خاندوزی افزود: این مبلغ یارانه یا کمک معیشتی که واریز آن شروع شده است، مجموع یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه جدید است و انشالله از ماه آینده تا پایان سال روند پرداخت یارانه به این شکل و مبلغ خواهد بود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه آیا این یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به اضافه یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قبلی است؟ گفت: خیر، مجموع مبلغ یارانه دریافتی جدید با لحاظ شدن ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۴۰۰ هزار تومان است.

خاندوزی بیان کرد که بسته تدابیر حمایتی دولت در زمینه‌های راه و شهرسازی، اجاره مسکن، بهداشت و درمان و پرداخت یارانه نقدی است. از خرداد همه پرداخت‌های یارانه‌‍ای و کمک معیشتی در قالب پرداخت یکباره واریز می‌شود.

وی افزود: منابع تسهیلاتی محدودیت‌هایی دارد، در قانون بودجه ۱۴۰۱ حجم زیادی از تکالیف تسهیلاتی برعهده بانک‌ها است، دولت ناچار بود از گروه‌هایی که نیازهای بیشتری دارد حمایت بیشتری انجام دهد.

وزیر اقتصاد گفت: مثلا تسهیلات‌ مربوط به مسکن، متمرکز به گروه‌هایی است که طبق سامانه وزارت رفاه جزو دهک‌های پایین‌تر هستند. دهک‌هایی که کمتر از یک کیلوگرم گوشت در سرانه مصرف دارند و اقتضا می‌کند دولت حمایت بیشتری از اقشار ضعیف داشته باشد.

خاندوزی بیان کرد: دولت مسیر سخت را انتخاب کرد تا قدمی به توزیع عادلانه نزدیک‌تر شود. به ما می‌گفتند که برای همه دهک‌ها یارانه یکسان واریز انجام شود اما ما تلاش کردیم به عدالت نزدیک‌تر باشد، در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ فاصله طبقات زیادتر شده بود و امیدواریم سال‌ آینده وقتی شاخص نابرابری را می‌سنجیم فاصله کمتری داشته باشیم.

خاندوزی گفت: بسیاری به دولت گفتند که چرا در ماه‌های ابتدایی دولت تصمیم به اصلاح نظام یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اید، به نظر ما اقتصاد ایران بیش از این تاب ادامه برخی سیاست‌های غلط را ندارد و ما دولت مسئولیت پذیری هستیم که بیش از اینکه به فکر خوشنامی خودمان باشیم، به دنبال چند اصلاح اقتصادی با تدبیر هستیم.

وی افزود: بیش از این ادامه دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی را صلاح نمی‌دانستیم و بعد از ماه رمضان وارد اصلاح نظام یارانه و حذف ارز ترجیحی شدیم. امیدواریم با این اقدامات، در سال زراعی آینده سفره مردم به روغن وارداتی وابسته نباشد و بتوانیم دانه‌های روغنی در تولید داخل باشیم. همچنین، امیدواریم با این اصلاحات صف‌های کاذب شکل گرفته برای ارز ۴۲۰۰ تومانی و میزان هدر رفت منابع در کشور از بین برود تا در سال‌های دوم و سوم دولت شاهد برکات این اقدامات باشیم.

گرانی‌ها ناشی از تورم وارداتی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: میزان افزایش قیمت‌ها در کالاهای اساسی از فروردین ماه سال جاری نسبت به روند قیمتی این کالاها در منطقه کمتر بود و ناشی از تورم وارداتی است. بعد از ماجرای جنگ اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی در حال تجربه تورم‌های بی‌سابقه هستند. بنابراین، در این شرایط جهانی تصمیم گرفتیم که سفره مردم به این میزان تحت تاثیر سیاست‌های ارزی و واردات نباشد.

طرفدار رهاسازی نرخ ارز نیستیم

وی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی دولت با سیاستش برای مقابله با رانت ارزی متفاوت است، بیان کرد: حذف ارز ترجیحی به معنی رهاسازی اقتصاد و آزادسازی نرخ ارز نیست و دولت طرفدار رهاسازی نرخ ارز نیست. دولت نه تنها برای تامین کسری بودجه بلکه برای سایر هزینه‌های خود نیز به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نرفته است و به دنبال کسب درآمد در این زمینه نیستیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اگر دو یا سه سال پیش ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شد این حذف با هزینه کمتری انجام می‌شد.

حمایت‌های مالی ادامه دارد 

خاندوزی درباره اینکه پرداخت یارانه‌ها و حمایت‌های مالی دولت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور معتقد به پیش رفتن به صورت تدریجی هستیم. بنابراین، اگر بناست که این اصلاحات به صورت تدریجی اعمال شود، حمایت‌های مالی نیز به تناسب سیاست‌های اصلاح یارانه کشور ادامه خواهد داشت. البته، اگر بتوانیم همانند نان روند پرداخت یارانه را به صورت تخصیص به خود نان سنتی برای سایر کالاها هم ادامه دهیم، پرداخت حمایت‌ها در راستای حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای به این صورت خواهد بود در غیراینصورت، به شکل پرداخت نقدی حمایت‌ها صورت خواهد گرفت.

وی افزود: اصلاح یارانه‌ها ادامه‌دار خواهد بود و نمی‌خواهیم حمایت دولت یکی دو ماهه باشد. از طرفی بودجه ما را مکلف کرده، از طریق کالابرگ معیشت مردم را جبران کنیم. مسئولیت آرد خبازی و نان سنتی برعهده وزارت اقتصاد است و ما به سمت کالابرگ برای نان می‌رویم و آن را به سایر کالاها تعمیم می‌دهیم.

تکمیل پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی تا فردا

وزیر اقتصاد با اشاره به پرداخت نقدی که امشب انجام شد، گفت: این پرداخت تا فردا صبح تکمیل خواهد شد. از مجموع گندم مصرفی کشور ۸۱ درصد برای نان متعارف و سنتی و ۶ تا ۷ درصد برای نان‌های صنعتی و فانتزی و بقیه برای کالاهای دیگر استفاده می‌شود. البته در تهران سهم نان صنعتی ۱۹ تا ۲۰ درصد و نان سنتی ۸۰ درصد است، اما در برخی استان‌ها نان سنتی ۹۶ درصد و نان صنعتی حدود ۴ درصد است و متوسط کشور ۶ تا ۷ درصد است.

وی عنوان کرد: دولت مکلف است سفره ایرانیان را پاس بدارد و قدرت خرید مردم که ۸۱ درصد نان سنتی مصرف می‌کنند را حفظ کند، البته معتقدیم طرح نان به صورت مجزا  اجرا می‌شود و تأکید داریم که میزان پرداختی از جیب مردم حتی یک ریال اضافه نشود و رئیس جمهور  هم تأکید کرده است که قیمت نان افزایش نیابد و نظر مقام معظم رهبری نیز همین است.

جزئیات خرید نان با کارت بانکی 

وزیر اقتصاد گفت: خرید نان با کارت بانکی و در سیستم جدید انجام می‌شود که به قیمت قبلی خواهد بود. مثلاً نان سنگک مثل گذشته ۲ یا ۳ هزار تومان از کارت بانکی خریدار کم می‌شود، البته تعداد نان ثبت می‌شود که بدانیم چقدر از آرد خبازی تبدیل به نان شده و بقیه قیمت‌ آن به خبازی پرداخت می‌شود.

طبق گفته خاندوزی بعد از افزایش قیمت آرد انگیزه‌ای برای قاچاق نمی‌ماند و دولت برای جبران هزینه نانوا حلقه ماقبل آخر را یعنی نانوا را حمایت می‌کند. یعنی بخشی از پول نان از کارت مردم و قسمتی توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی افزود: همه کارت‌های بانکی تمام اعضای خانوار قابلیت خرید نان خواهد داشت و ما حداکثر تسهیل و روان‌سازی را انجام داده‌ایم البته در دوره آزمایشی در یک استان اجرا می‌شود و بعد به کل کشور تعمیم داده می‌شود.

وزیر اقتصاد در مورد اثر سیاست اصلاح یارانه نان بر ضایعات گفت: بی‌تردید در کاهش ضایعات مؤثر خواهد بود و نوع مصرف بهینه خواهد شد. البته همه اتفاقات خوب و همه آرزوها با یک سیاست محقق نمی‌شود، بلکه باید اصلاح زیرساخت‌ها انجام شود، وگرنه سیاست کوتاه‌مدت قیمتی اگر با زیرساخت همراه نباشد دوباره به حالت قبل برمی‌گردد.

خاندوزی گفت: در برخی از دولت‌ها قیمت فلان حامل انرژی بالا رفت و گفته می‌شد مردم از خودروی شخصی استفاده نکنند اما زیرساخت حمل و نقل عمومی فراهم نبود و بعد از مدتی مردم به ماشین شخصی روی آوردند. یارانه ارز ترجیحی باید به دست مردم و یا حلقه ماقبل آخر برسد و شیرینی فساد و قاچاق آرد را کم کنیم.

طبق گفته وزیر اقتصاد، قیمت نان، داروهای بیمه‌ای و بنزین تغییر پیدا نمی‌کند و سیاست‌ها را باید به ترتیب و با توالی دنبال کنیم.

جاماندگان از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی چه کنند؟ 

خاندوزی در مورد جا ماندگان یارانه گفت: در ستاد اقتصاد دولت مطرح شد که پایگاه رفاه ایرانیان در وزارت کار آماده شود و یک دهک پردرآمدی یا ۱۰ درصد جامعه که از یارانه کنار گذشته شده‌اند اگر شواهدی ارائه کنند و در صورت داشتن استحقاق می‌توانند جزو یارانه‌ بگیران قرار گیرند و می‌توانند به سایت وزارت رفاه مراجعه کنند.

وی افزود: از فردا اطلاعیه رسمی اعلام خواهد شد حتی میزان واریزی یارانه معیشتی و اینکه از چه زمانی قابل برداشت خواهد بود و به چه ترتیبی امکان اعتراض به حذف یارانه از پایگاه رفاه ایرانیان اعلام خواهد شد و اگر کسانی مستحق تشخیص داده شوند یارانه‌های قبلی برای‌شان جبران می‌شود.

Share