نماینده لنگرود در مجلس؛

وزارت نیرو موفق به جبران تراز منفی برق نشد | برخی وزارتخانه ها انتظارات را برآورده نکردند

محمدنژاد اظهار کرد: بنده بارها در صحن مجلس هم عرض کردم متاسفانه برخی وزارتخانه ها انتظاراتمان را برآورده نکردند یعنی تغییرات اساسی در ساختار مدیریتی خود ایجاد نکردند که بخواهند کارهای جدید و ارزشمند نسبت به سال های گذشته انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پرویز محمدنژاد نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی در مجلس با بیان اینکه در سال گذشته متاسفانه حدود ۱۴ هزار مگاوات کسری مصرف برق داشتیم و به عبارتی دیگر تراز منفی ما بوده، افزود: جبران این تراز منفی زمان بر خواهد بود و تا به امروز با وجود تلاش های وزارت نیرو اما موفق به جبران تراز منفی نشده اند و طبق آخرین آمار وزارت نیرو، نهایت تولیدی که به شبکه برق رسانی کشور اضافه می کند در خوش بینانه ترین حالت  ۶ هزار مگاوات می باشد و معنا و مفهوم این مقدار این است که ۸ هزار مگاوات از مقدار ۱۴ هزار مگاوات کسری باقی خواهد ماند.

وی در ادامه با پیش بینی افزایش و رشد مصرف برق در امسال نسبت به سال های گذشته از وجود کسری ۶۰۰۰ مگاواتی نسبت به تولید برق ابراز نگرانی کرد و افزود: در مجموع با محاسبه این مقدارها چیزی از تراز منفی سال گذشته کم نخواهد کرد.

این عضو کمیسیون انرژی گفت:  با تذکراتی که به وزیر محترم داده شد تاکید شده که ابلاغیه ها و دستورالعمل های متفاوت مبنی بر کنترل مصرف برق صادر شود و همچنین بخش اعظم منابع مالی به سمت تولید سوق داده شود.

نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی عمده خاموشی ها را متعلق به خاموشی صنایع مهم دانست و گفت: سازمان چای امروز برای راه اندازی کارخانه جات خود نیاز مبرم به برق دارد، با توجه به اینکه چای محصولی است که نمیتواند بیشتر از دو ساعت نگهداری شود و بلافاصله باید تبدیل به فرآورده شود.

محمدنژاد با اشاره به بحران کم آبی در اکثر مناطق کشور خصوصا استان گیلان گفت: امروزه کشت محصول برنج برای کشاورز گیلانی کاری بسیار دشوار شده چراکه تامین آب کشاورزی تبدیل به یک‌ معضل گردیده شده است.  محصول برنج نیاز اساسی کشور است و باید توجه ویژه ای به این محصول استراتژیک شود و نبود این محصول معضلات اجتماعی به بار خواهد آورد.

وی با تاکید بر اینکه همه مسئولین مکلّف و موظّفند که در جهت حل این معضل یاری کنند، اضافه کرد: بنده بارها در صحن مجلس هم عرض کردم متاسفانه برخی وزارتخانه ها انتظاراتمان را برآورده نکردند یعنی تغییرات اساسی در ساختار مدیریتی خود ایجاد نکردند که بخواهند کارهای جدید و ارزشمند نسبت به سال های گذشته انجام دهند با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از تشکیل دولت می گذرد و انتطار داشتیم به طور عملی شاهد تغییرات محسوسی باشیم.

نماینده لنگرود در مجلس نیاز امروز جمهوری اسلامی را کار میدانی و جهادی دانست و خاطر نشان کرد: وزارتخانه های متولی و دخیل در کشاورزی و صنعت باید بصورت جهادی و به دور از کاغذ بازی و سیستم منسوخ گذشته؛ فعالیت های خود را به نحوی انجام دهند که برای مردم عزیز ما تسهیل کننده امور و قابل مشاهده باشد.

وی در خصوص امیدافزایی و ایجاد آرامش در جامعه اسلامی اظهار داشت: امروز باید از هرگونه مطالب تشنج زا و اختلاف افکن جلوگیری کرد و توصیه ما همین مطلب است چراکه نیاز جامعه ایجاد امید و بالابردن روحیه مردم است، ما ضمن اینکه انتقاد سازنده را استقبال میکنیم اما انتظار داریم تمامی دستگاه های پشت مدیران فعال و پر تلاش باشیم و قطعا مشکلات کشور با اتحاد و همبستگی حل شدنی و هیچ وقت اختلاف افکنی باعث حل مشکل نمی گردد.

محمدنژاد در خصوص طرح استیضاح برخی از وزرا هم خاطر نشان کرد: ما انتظارات زیادی از برخی وزارت خانه ها داریم و برای ما فعالیت جهادی و میدانی و حرکت رو به جلو مهم است و هم اکنون چند طرح استیضاح تعدادی از وزرا در دست هئیت رییسه جهت بررسی نهایی ارسال گردیده است.

وی پیشگیری از افزایش قیمت ها را مهمترین فاکتور در نظارت بر اجناس و اقلام دانست و افزود: امروز نیاز نظارت قوی تر و بهتری در جهت جلوگیری از افزایش قیمت ها انتظار می رفت و اگر قرار است حذف ارز تدریجی روی کالا اثر منفی بگذارد ما در سال جاری ۱۳میلیارد دلار در قبال ارز تدریجی نقدینگی گذاشتیم در حالی که در سال گذشته این‌مقدار ۸ میلیارد دلار بود و در این حوزه چرا این موارد اتفاق افتاد چرا میزان اعتباراتی که در مبارزه با افزایش محصولات گذاشتیم قیمت ها را تثبیت نکرد و شما هیچ دلیل عقلی و منطقی روی این معضل نمی بینید، بنابراین نظام اقتصادی کشور را نیازمند نظارت دقیق تری مبینیم.

محمدنژاد ادامه داد: از وظایف اصلی و بدوی کارگزاران دولت و کمیته نظارتی جلوگیری از افزایش قیمت ها است و اکنون هم خیلی از موارد استناد میکنند به افزایش حقوق کارگر این اعداد افزایش حقوق کارگران به هیچ وجه قابل توجیه برای افزایش قیمت برق و اجناس و کالا نمی توانیم بدانیم.

نماینده لنگرود با اشاره به اینکه صنعت چای کشور در سال های گذشته رو به نابودی بوده و برخی کارخانه جات تعطیل شد و چایکاران عزیز ما به نوعی از این محصول دست کشیدند، افزود؛ اما دو سالی است که با حضور ما و بسیاری از فعالان این عرصه جلسات متعددی برای رونق این محصول گذاشتیم و امیدواری ما برای رشد فزاینده این صنعت بیشتر شد. از زمان شروع کار ما تولید چای ما ۱۵ هزار تن بود که امروز این عدد به ۲۷ هزار تن افزایش داشته و این عدد بسیار خوب و است و انتظار بیشتری هم داریم.

وی یکی از عوامل رونق تولید چای را افزایش بهای این محصول دانست و بیان داشت: چایکاران ما بسیار افراد قانعی هستند و انتطار داریم بیشتر به این قشر توجه شود، همانطوریکه مطلعید در سال گذشته رشد خوبی در بهای قیمت چای شاهد بودیم و امسال پبش بینی می شود ۴۷ و ۳۷ درصد درجه یک و دو محصول چای داشته باشیم.

پیش بینی بنده و کارشناسان این عرصه از افزایش تولید برگ سبز چای است

محمدنژاد از پیگیری های مداوم خود در حوزه تامین اعتبار برای خرید تضمینی برگ سبز چای و همچنین اعتبار برای زیر ساخت و مکانیزه نمودن صنعت چای خبر داد و افزود: از قبل انقلاب اسلامی تاکنون این اتفاق رخ نداده بود و ما این مهم را در کمیسیون تلفیق رقم زدیم و پیگیری های ما جواب مثبتی داد و خرید تضمینی برگ چای از ۲۰۰ میلیارد سال گذشته به ۳۰۰ میلیارد افزایش دادیم و این عدد با رشد افزایش قیمت چای سنخیت دارد، همچنین با پیگیری های رییس کمیسیون آقای حاجی بابایی، میرتاج الدینی و آقای جهانساز که تلاش های بسیار خوبی در این حوزه داشتند در حوزه تامین اعتبار به صندوق جهت برنامه ریزی جهت زیر ساخت و مکانیزه نمودن صنعت چای کمک کند چرا‌ که نیاز کشور امروز در رونق تولید توجه به امر مکانیزه شدن می باشد.

وی بر لزوم نظارتهای دقیق جهت جلوگیری از دست اندازی بر این صنعت تاکید نمود و افزود: مسلما کاهش نظارتها دست سوداگران را برای سو استفاده باز می گذارد و مافیای چای هم شامل همین مقوله می شود و ما یکی از حرکات خوب در حوزه نظارت را جلوگیری از ظهور مجدد این شخصیت ها میدانیم.

محمدنژاد در ادامه نوغان و پرورش کرم ابریشم را یکی از شناسنامه های ارزشمند گیلان و گیلانی و علی الخصوص مردم شهرستان لنگرود دانست و بیان داشت: اتفاق ناخوشایند و غم انگیزی که در خصوص صنعت چای کشور آمد در خصوص نوغان هم صدق میکند.

وی ادامه داد: ما در گذشته ۵۵ هزار جعبه نوغان تقسیم میکردیم این مقدار به ۵ هزار جعبه رسید یا در چای ما ۷۶ هزار تن چای تولید میکردیم که به ۱۵ هزار تن رسیده بود و این اعداد و ارقام برای ما بسیار غم انگیز است. الحمدلله بسترهای لازم را با حمایتهای سازمان برنامه و بودجه جناب آقای میرکاظمی برداشته ایم.

نماینده لنگرود یادآور شد: فردا اولین روز توزیع جعبه های تخم نوغان یا کرم ابریشم است که در سال گذشته برای ایجاد زیر ساخت از ۱۶ هزار اصله توت به ۸۰ هزار اصله توت رساندیم که این حرکت نوید خوبی را میدهد و همچنین تعداد جعبه های نوغان از ۴ هزار به ۶ هزار افزایش داشتیم و با نگاه مثبتی در حال حرکت رو به جلو هستیم و با تشکیل یک شرکت تعاونی که هم در حوزه های تولید، فرآوری، تحقیقات و تولید نهال توت آغاز به کار خواهد نمود و در سازمان برنامه و بودجه اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص دادیم.

محمدنژاد در پایان گفت: بنده معتقدم این طراحی و این برنامه ریزی که نموده ایم تا ۵ سال آینده این محصول اولین تا دومین درآمد مردمان منطقه ما و صنایع پر درآمد استان خواهد بود.

Share