معاون وزیر میراث فرهنگی تأکید کرد؛

شالبافیان: نباید آزادسازی سواحل به اختصاصی شدن یا رهاسازی آن تبدیل شود

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم جلوگیری از رها شدگی و اختصاصی شدن سواحل، گفت: باید الگوی مناسب فرهنگی اجتماعی برای استفاده صحیح از سواحل تدوین شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، علی اصغر شالبافیان پیش از ظهر پنجشنبه در ارتباط ویدئو کنفرانسی در گردهمایی مسئله شناسی فرهنگی اجتماعی سواحل در بندر انزلی اظهار کرد: با وجود بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر ساحل در کشور، از فواید دریا و سواحل در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی کمتر استفاده شده است.

وی با اشاره به بررسی و آسیب شناسی تمامی طرح‌های اجرا شده در سواحل در دو دهه گذشته در کشور، افزود: نبود فرماندهی واحد و مدیریت یکپارچه از اشکالات استفاده از سواحل در گذشته بوده و هماهنگی و هم افزایی دستگاهی، مهمترین اولویت در استفاده از سواحل است.

شالبافیان با بیان اینکه اجرای طرح‌ها و الگوهای مناسب با هماهنگی و هم افزایی همه دستگاه‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ادامه داد: سواحل در درجه اول متعلق به جوامع محلی منطقه است و اگر مشارکت جوامع محلی در اجرای طرح‌ها در سواحل وجود نداشته باشد توسعه پایدار صورت نمی‌گیرد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با اشاره به آزاد سازی سواحل برای استفاده عموم مردم با دستور رئیس جمهور، گفت: با آزاد سازی سواحل برخی از املاک در پشت حریم ۶۰ متری دریا قرار گرفته و به نوعی بخشی از ساحل کشور اختصاصی شده و راه دسترسی برای عموم مردم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: نباید آزاد سازی سواحل به اختصاصی شدن یا رهاسازی آن تبدیل شود و باید با ارائه طرحی جامع فرهنگی و اجتماعی استفاده از سواحل مدیریت شود.

شالبافیان با تاکید بر ضرورت انجام سرمایه گذاری‌های پایدار در سواحل، گفت: با استفاده از سرمایه گذاران بومی برای سرمایه گذاری در سواحل امکان دسترسی به ساحل با رعایت بهداشت عمومی و دفع زباله‌ها برای عموم مردم به وجود می‌آید.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر ضرورت رفع دغدغه‌های سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در سواحل، تصریح کرد: در صورت نبود الگوی مناسب فرهنگی و اجتماعی مشخص برای سواحل، اثرات فرهنگی و اجتماعی آن در سواحل قابل مدیریت نخواهد بود.

Share