وزیر جهاد کشاورزی:

ساداتی نژاد: تا اصلاح روش پرداخت یارانه ها، فعلا ارقام واریزی قابل برداشت نیست

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگرچه در آغاز اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها، قیمت برخی کالاها افزایش می یابد، اما جبران این هزینه ها در اختیار افراد قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه قرارگاه امنیت غذایی در بخش زنده خبری به موضوع  تخصیص ارز ترجیحی و وضعیت روغن و گندم در کشور پرداخت.

سوال: هم اکنون وضعیت کشاورزی در کشور به چه صورتی است؟

ساداتی نژاد: از پارسال در حمایت از تولید، کشت قراردادی گندم را به میزان ۲۵۰ هزار هکتار در کشور آغاز کردیم و امسال برنامه ریزی کردیم، ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی گندم ما تحت کشاورزی قراردادی قرار گیرد ‌و به کشاورز، براساس قرارداد بدون پرداخت هزینه ای کود، سم، بذر و بیمه  تعلق بگیرد. در بحث برنج نیز،  تاکنون ۴۰ هزار هکتار برنج از شالی کاران کشور، تحت کشت قراردادی قرار گرفتند.

سوال: هم اکنون در کشور با کمبود زوغن مواجه هستیم؟

ساداتی نژاد: در کنترل بازار روغن نیز هیچ مشکلی در تامین روغن خوراکی نداریم و روغن خام در اختیار کارخانه ها قرار گرفته و سه شیفت تولید می کنند و  با نرخ های جدیدی که از سوی ستاد اعلام می شود بازار آرام می شود.

سوال:  با تغییر تخصیص ارز ترجیحی چه وضعیتی در حوزه کشاورزی ایجاد می شود؟

ساداتی نژاد: تا قبل از تغییر تخصیص ارز ترجیحی، ضرر بسیاری به حوزه کشاورزی وارد شده، در دنیا یارانه کشاورزی به تولید کننده،  انتهای حلقه مصرف کننده و یا به زنجیره تولید اختصاص می یابد. در کشور ما با یک سیاست بد یارانه به وارد کننده پرداخت و این باعث شد، منابع مالی به سمت وارد کننده ها برود و  شرایط کشاورزی ما از سمت تولید داخل فاصله بگیرد.

 طبیعتا اوضاع جهانی، کمبود‌ غذا در دنیا و افزایش بی مهابا قیمت در دنیا تا بالای ۸۰ درصد شرایطی را ایجاد کرده و دولت ها را دغدغه مند  برای حفظ غذای مردم کرده.  با صحبت های  ریاست جمهوری در شب گذشته، مردمی سازی یارانه ها و‌ توزیع عادلانه آن‌ آغاز شد. به این ترتیب یارانه حذف نمی شود بلکه یارانه هدفمند می شود. دیشب یارانه به حساب مردم در دهک های مختلف واریز شد اما این پول فعلا غیر قابل برداشت هست ولی از آنجایی که نگاه دولت این است که هر کاری را با اطلاع رسانی مردم انجام می دهد، این فرایند آغاز شده.

دیشب با دستور رئیس جمهور و پس از گفت‌وگوی زنده او با مردم، یارانه نقدی جدید به ازای هر نفر، به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. این رقم طبق گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تا امروز صبح به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده ولی فعلا قابل برداشت نیست.

Share