وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:

تولید محصولات کشاورزی در خشکسالی عامل افزایش قیمت|تورم ۷۰ درصدی مواد خوراکی در کشورهای اطراف

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت بر اساس قانون، حذف ارز ترجیحی را انجام خواهد داد و برای این کار برنامه ریزی کرده است، گفت: این اقدام اصلاح بزرگ اقتصادی و به نفع مردم است که می تواند در نجات اقتصاد ایران هم کاربرد بسیار زیادی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید جواد ساداتی نژاد در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ سیما به برخی از علل افزایش قیمت مواد غذایی اشاره و اضافه کرد: بخشی از این افزایش به افزایش های قانونی امسال از جمله افزایش دستمزد، انرژی و تورم و بخشی از آن به موضوعاتی مانند خشکسالی مربوط است.

او ادامه داد: کمبود تولید محصولات کشاورزی در خشکسالی ها موجب افزایش قیمت می شود و تنها مربوط به کشور ما نیست، همچنین با افزاییش قیمت های جهانی در محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

آقای ساداتی نژاد افزود: در بخش زیادی از محصولات حتی در کشورهای اطراف ما تورم مواد خوراکی و آشامیدنی را تا ۷۰ درصد می توانیم ببینیم و در اروپا هم به دلیل خشکسالی افزایش قیمت وجود دارد.

او علت بخشی از افزایش قیمت های جهانی غذا را بحران اوکراین دانست و گفت: حمل و نقل غلات و محصولات کشاورزی به علت این بحران دچار چالش شده و قیمت ها در محصولات کشاورزی از ۳۵ درصد تا ۸۰ درصد هم افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به الزام قانونی که برای حذف ارز ترجیحی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ وجود دارد دولت ملزم است به حذف ارز ترجیحی اقدام کند.

آقای ساداتی نژاد افزود: زمان نشان داده است که ارز ترجیحی نتوانسته به اهداف خود برسد و اقشار مختلف مردم نتوانستند عادلانه از آن بهره مند شوند و موجب بیماری مزمنی در اقتصاد ایران شده و بهره وری را در حوزه غذا، دام و طیور کشور به ورطه نابودی برده است.

Share