فرماندار رشت در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان، مطرح کرد:

رفع معضل پسماند امری دستوری نیست | آغاز اجرای طرح مدیریت پسماند در سطح روستاها

فرماندار رشت با بیان این مطلب که هرگونه تلاش در رفع اساسی معضلی ۳۷ ساله باید مبتنی بر بهره گیری از نظرات کارشناسی و علمی باشد، از تشکیل کارگروه‌های تخصصی پسماند در سطح بخش ها و مرکز شهرستان با هدف برون رفت از بحران زباله خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمیدرضا امام پناهی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان با اشاره به اهمیت توجه به جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله در زندگی انسانی و حفظ محیط زیست، اظهار داشت: مدیریت روزانه صد‌ها تن زباله تولیدی در شهرستان، نیازمند همدلی و همکاری مسئولین و مردم است و در این راستا بنا به دستور استاندار محترم تمامی دستگاه‌های مرتبط به صورت جهادی تا رسیدن به نتیجه مطلوب در کنار مردم خواهند بود.

فرماندار رشت با تاکید بر اراده دولت سیزدهم، مسئولین استانی و مدیران شهرستانی بر برون رفت از بحران زباله با هم‌افزایی و شیوه مدیریت جهادی و انقلابی، اظهار داشت: با تشکیل کارگروه تخصصی پسماند در سطح بخش‌ها برای بررسی جوانب و ارائه پیشنهادات و مصوبات به کارگروه تخصصی شهرستانی پسماند با هدف پیشبرد عملیاتی کارها، به زودی شاهد تسریع در مراحل مدیریت پسماند و فوریت بخشی به روند رفع معضل زباله خواهیم بود.

 امام پناهی با اشاره به این مطلب که در نخستین دیدار استانداران و نمایندگان استان‌های شمالی در آغاز کار دولت سیزدهم با رئیس‌جمهور منتخب، استاندار گیلان موضوع لندفیل سراوان را مطرح و خواستار اتخاذ تصمیمات ویژه در جهت حل مشکل شدند، خاطرنشان کرد: هر چند ما میراث دار سهل انگاری‌های گذشته هستیم اما اراده دولت با نگاه به آینده، به سوی حل بنیادین معضل زباله سراوان، حذف آلودگی‌های زیست محیطی و نجات زیست بوم گیلان معطوف می‌باشد.

وی افزود: رفع معضل پسماند امری دستوری نیست و هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد اعم از مدیران و مردم باید با احساس مسئولیت درباره آینده محیط زیست فرزندان خود و ادامه چرخه طبیعی حیات با اراده جمعی در جهت حل زیر بنایی مسئله، یکدیگر را یاری رسانند.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به اجرای موفق طرح مدیریت پسماند روستایی (مپ) در بخش کوچصفهان، گفت: به زودی این طرح با محوریت بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی در دیگر نقاط شهرستان نیز به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشداران، شهرداران و دهیاران موفق در اجرای طرح‌های مدیریت پسماند از طرف استاندار محترم و فرمانداری شهرستان رشت مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 امام پناهی با بیان این مطلب که فرهنگ‌سازی نقش مهمی در چگونگی رفتار جامعه در زمینه مدیریت پسماند و زباله دارد، اظهار داشت: با توجه به بکارگیری و مشارکت دانش آموزان در گسترش موفق فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین رانندگی در سال‌های گذشته، ضروری است تا در فرصت باقی مانده از سال تحصیل از ظرفیت نسل آینده ساز کشور در نهادینه کردن نحوه برخورد با معضل زباله و لزوم تعهد خانواده‌ها به تفکیک از مبدا استفاده شود.

وی همچنین با تاکید بر جایگاه محوری بانوان در کانون خانواده، خواستار ایفای نقش پررنگ‌تر آنان در مدیریت زباله خانواده‌های شهری و روستایی شد.

فرماندار رشت با اشاره به سخنی از شهید حاج قاسم سلیمانی که برای تبدیل بحران به فرصت، توجه به سه شرط (نترسید، نترسیم و نترسانید) را ضروری دانسته، اظهارداشت: با توجه به اطلاعیه اخیر وزارت محترم کشور در مورد مسئله سراوان در تشریح مراحل سامان دهی و تعطیلی لندفیل سراوان، می‌توان با اجرای برنامه‌های نظام‌مند در تفکیک و جمع آوری زباله موجبات مدیریت کارآمد پسماند را با هدف جلب رضایت مردم، فراهم آورد.

 امام پناهی با تاکید بر نقش غیرقابل جایگزین گروه‌های مردم نهاد، پایگاه‌های بسیج، هلال احمر، اصحاب رسانه، فضای مجازی و کارشناسان محیط زیست در زمینه آموزش و بیان اهمیت تفکیک از مبدا زباله، اظهار داشت: تفکیک از مبدا زباله، نخستین خوان در مبارزه با غول زباله بوده و بنا به گفته مشهور و مورد قبول همگان که پیشگیری بهتر و آسانتر و کم هزینه‌تر از درمان است، ضرورت دارد تا در برخورد با موضوع پسماند نیز با آموزش چگونگی و اصول تفکیک زباله به مردم و تشریح مزایای متعدد این طرح، اقدامات مبارزه با معضل پسماند از برنامه‌های شعاری به سمت و سوی گام‌های عملی هدایت گردد.

وی با تقدیر از احساس مسئولیت گروه‌های مردمی که به صورت خودجوش اقدام به پاکسازی سواحل و عرصه‌های منابع طبیعی می‌نمایند، خواستار تسری مسئولیت‌پذیری در قبال طبیعت، محیط زندگی و آینده فرزندان به سطح خانواده‌ها و تک تک افراد جامعه گردید.

Share