جمالی نژاد: اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه‌‌های پسماند بینظیر و بدون محدودیت است

دستور وزیر کشور برای پیگیری لندفیل سراوان و پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری رشت

در جلسه جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، جبار کوچکی‌نژاد نماینده شهرستانهای رشت و خمام در مجلس، رئیس و اعضای شورا و سید امیر حسین علوی شهردار رشت ضمن اعلام دستور وزیر کشور برای پیگیری هر چه سریعتر مسأله لندفیل سراوان بر افزایش ظرفیت پردازش زباله در کارخانه کودآلی و لزوم حمایت بیشتر از شهرداری رشت تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شامگاه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ جلسه‌ای با حضور مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور، راسخی معاون وزیر کشور در حوزه هماهنگی استانها، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس، رئیس و اعضای شورای شهر، سید امیرحسین علوی شهردار رشت، مسعود کاظمی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان و برخی از مدیران شهری با اولویت پیگیری پروژه‌های مدیریت پسماند و سایر موضوعات شهری مبتلابه برگزار شد.

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور در این جلسه اظهار داشت: با دستور وزیر کشور برای پیگیری هر چه سریعتر مسأله لندفیل سراوان و پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری رشت در اینجا حاضر شدیم تا بتوانیم موانع موجود در مسیر این پروژه‌ها را رفع و نسبت به سرعت بخشی اجرای آن‌ها اقدام نمائیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه‌های پسماند بینظیر و بدون محدودیت است، لزوم استفاده بردن حداکثری از این منابع را خواستار شد و گفت: پسماند مبحث بسیار مهمی است و در همینجا از تمام اعضای دخیل در این پروژه‌ها انتظار دارم تا نهایت همکاری و انسجام لازم را برای پیشبرد اقدامات به خرج دهند.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه امسال برای نخستین بار ۱۲ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ در قالب اوراق مشارکت برای پسماند و سایر موضوعات مرتبط در نظر گرفته شده است، اذعان کرد: متاسفانه شهر رشت بر عکس دیگر شهرداریهای کشور در سالهای اخیر از این دست اعتبارات به خصوص در بحث مدیریت پسماند و یا تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی شهری استفاده مطلوبی نکرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور به موضوع احداث تراموای شهر رشت هم اشاره داشت و اضافه کرد: برای اجرای بدون نقص پروژه تراموای شهر رشت با توجه به تجربیات تلخی که در مونوریل قم و کرمانشاه به دست آمد، تاکید ما این است که برنامه‌های این بخش با نگاه تخصصی و کارشناسی شده پیش برود.

جمالی نژاد از نظر مثبت وزیر کشور روی مقوله احداث تراموا سخن گفت و یادآور شد: با پیگیریهای نماینده شهر رشت و همچنین نظرات مثبتی که در حوزه تراموا رشت وجود دارد، انتظار داریم تا موانع تحقق این امر یکی پس از دیگری برداشته شود.

وی ابراز داشت: در حوزه پروژه‌های مدیریت پسماند فرصتی استثنایی به وجود آمده است و شخص محترم وزیر کشور هم روی این امر و فعالانه‌تر عمل کردن شهرداری‌ها برای استفاده بهینه از منابع مالی تاکید ویژه‌ای دارند که انتظار داریم شهرداری رشت هم همچنان رویه موجود خود را ادامه دهد.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس نیز در این جلسه عنوان کرد: با ورود خوب مجلس، کمیسیونهای تخصصی و همراهی بی‌شائبه دولت، اعتبارات مناسبی برای مدیریت پسماند شهرهای شمالی در نظر گرفته شده است.

کوچکی‌نژاد به بازدید اعضای کمیسیون تلفیق مجلس از سراوان و رودخانه‌های شهر رشت در موعد بررسی لایحه بودجه پیشنهادی دولت اشاره داشت و گفت: در تبصره ۱۴ بودجه هزار میلیارد تومان برای حوزه پسماند اعتبار پیش بینی شده و در سفر ریاست جمهوری به گیلان هم ۶۰۰ میلیارد به بحث مدیریت پسماند استان و شهر رشت اختصاص پیدا کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار در تبصره ۶ بند «ی» بودجه برای محیط زیست با گرایش شهرهای شمالی را از دیگر اقدامات مجلس ذکر نمود و اذعان داشت: حتی در یکی از تبصره‌ها از محل فروش نفت هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند در نظر گرفته شده که باید از این منابع بهترین استفاده ممکن را ببریم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان از وضعیت لندفیل سراوان و فرآیند پردازش زباله در کارخانه کودآلی لاکان ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: تاکید من این است که شورای تامین استان گیلان هر چه سریعتر ورود کرده و در راستای صیانت از منافع مردم اقدامات لازم را در این خصوص اتخاذ نماید.

کوچکی‌نژاد شناسایی یک نقطه دیگر برای دپوی زباله به شکل اصولی و تعطیل شدن لندفیل سراوان را به فوریت خواستار شد و عنوان کرد: باید به شهرداری رشت در این موضوعات که بسیار گسترده و پیچیده شده‌اند، کمک بیشتری شود.

وی در بحث تراموای شهر رشت هم مواردی بیان کرد و اظهار داشت: برای پروژه‌های حمل و نقل ریلی شهری خاصه در حوزه شهر رشت هیچگونه مشکل اعتباری و بودجه وجود ندارد اما با توجه به مراحلی که باید در سازمان برنامه و بودجه طی شود، انتظار دارم هر چه سریعتر در مجموعه وزارت کشور با اجرای این پروژه موافقت گردد.

سید امیر حسین علوی شهردار رشت نیز در این جلسه از برگزاری بیش از ۲۰ جلسه برای ساماندهی و مدیریت پسماند سراوان در مدت چند ماه اخیر خبر داد و افزود: بازدید از زباله‌سوز شهرهای نور و نوشهر از دیگر اقداماتی بوده که با هدف پیگیری پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری رشت انجام گرفت.

علوی تصریح کرد: ماحصل جلسات مختلفی که برگزار کردیم، این شد که با تکمیل تجهیزات کارخانه کود آلی اعم از خطوط پردازش، ویندرو و سالنهای مورد نیاز بهره برداری از این زیرساخت را در فاز اول به میزان ۷۰۰ تن عملیاتی نمائیم.

وی با بیان اینکه در خط سه و چهار کارخانه کود آلی شهرداری رشت با همکاری سازمان شهرداری‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: طبق آخرین صورتجلسه، شهرداری رشت پیشنهاد احداث ۱۲ هزار متر سوله، خرید ویندرو، تکمیل تصفیه خانه شیرابه و ساختمان اداری را با یک برآورد اعتبار ۱۶۰ میلیاردی مطرح کرد.

شهردار رشت از گفتگوهای دوجانبه شهرداری و شرکت شهاب خودرو برای رفع موانع پیش‌رو و نصب تجهیزات فازهای در دست اجرای کود آلی سخن گفت و ابراز داشت: در صورت تحقق این کار و نصب خطوط مورد نظر، امکان پردازش مجموعا ۸۰۰ تن زباله به شکل اسمی در شرکت کودآلی محقق می‌شود.

علوی ادامه داد: خط یک و دو کارخانه کودآلی گیلان مستهلک است و با وجود هزینه اورهالی که صورت گرفته خط‌ها قابلیت کار آنچنانی ندارند زیرا نظارت خوبی در مرحله اورهال آن‌ها اعمال نشد.

وی از مذاکراتی که با شرکت‌ها و سه هولدینگ برای ساماندهی محل دفن زباله سراوان انجام شد خبر داد و عنوان کرد: انتظار ما این است که در یک بازه زمانی یک سال تا یک سال و نیم نسبت به مدیریت و پوشاندن لندفیل و پشته‌سازی آن اقدام نمائیم.

شهردار رشت پوشاندن لندفیل و سایر اقداماتی که باید در آن پهنه صورت گیرد را کاری بسیار حساس و پیچیده دانست و با بیان اینکه نباید فرآیند کارها را فدای سرعت نمائیم، یادآور شد: برای مردم هم باید توجیهاتی عملیاتی ارائه دهیم تا آن‌ها هم بدانند که ما پلن جدیدی را برای حل معضل سراوان در دست اجرا داریم.

علوی در پایان اضافه کرد: بهسازی خطوط سه و چهار شرکت کودآلی توسط شرکت شهاب خودرو برای رسیدن به راندمان پردازش مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته تا بعد از آن شهرداری رشت برای خرید یک خط مازاد و نحوه واگذاری آن به بخش خصوصی اقدام نماید.

محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با اشاره به اینکه پسماند به یک بحران در رشت تبدیل شده است، اظهار کرد: در گذشته کم کاری‌ها و بی‌توجهی‌هایی توسط مدیران شهری و استانی در حوزه پسماند انجام شده بود که در نهایت به این بحران انجامید.

وی با بیان اینکه برای احداث زباله سوز رشت همزمان با سه شهر تهران، نوشهر و ساری در سال ۱۳۹۲ قرار داد منعقد شد، افزود: متاسفانه رشت همچنان در این حوزه در مراحل ابتدایی کار قرار دارد و امیدواریم با عزمی که در دولت جناب رئیسی در این باره مشاهده می‌کنیم به زودی این بحران برطرف شود.

کارگرنیا به بسته شدن محل دفن زباله بر اثر تجمعات مردمی اشاره کرد و گفت: اخیرا ورودی دفنگاه زباله توسط مردم بسته شد و چنانچه تصمیمی جدی برای رفع مشکل اهالی اتخاذ نشود، با مشکلات جدی در رشت مواجه خواهیم شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه حجم زباله روزانه به لاکان بسیار زیاد است، افزود: لاکان دیگر برای سرازیر شدن زباله ظرفیت ندارد و حتی سوله‌هایی که به منظور تخمیر زباله ایجاد شده بودند، برای نگهداری از زباله‌ها استفاده می‌شوند و انتظار داریم برای تسریع در رفع مشکل پسماند سراوان عنایت ویژه‌ای مبذول شود.

کارگرنیا اختصاص اتوبوس به شهر رشت را هم خواستار شد و گفت: بر اساس جمعیت شهر رشت که در حدود هشتصد هزار نفر برآورد شده است، این شهر به چهارصد دستگاه اتوبوس نیاز دارد در حالیکه هم‌اینک در شهر رشت حدود ۲۸ دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد.

وی با بیان اینکه رشت از حیث تعداد اتوبوسهای درون شهری نسبت به استانداردها فاصله فراوانی دارد، اذعان کرد: از معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تقاضا داریم که در افزایش سهمیه اتوبوس‌ها به شهر رشت نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

همچنین موضوعات مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰، افزایش انواع بیماریهای پوستی به علت آلودگی محیط زیستی در رودخانه‌های آلوده شهر رشت و لندفیل سراوان و تزریق اعتبارات مدیریت پسماند با ترک تشریفات و فارغ از هرگونه بروکراسی اداری از دیگر مباحثی بود که در این جلسه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر رشت و برخی از مدیران شهرداری رشت در حضور جمالی نژاد معاون وزیر کشور بر لزوم عملیاتی شدن آن‌ها تاکید شد.

Share