رئیس شورای عالی جنگل:

سازمان جنگل‌ها در مرحله اول با احداث سد لاسک مخالفت کرد| کاهش مساحت تخریب جنگل به ۹۴ هکتار

رئیس شورای عالی جنگل با اشاره به اینکه در حال حاضر درخواست برای ساخت سدهای کوچک در منطقه هیرکانی زیاد است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل ابعاد کوچک این سدها اعلام کرده که نیاز به ارزیابی زیست محیطی ندارند واین موضوع برای ما مشکل ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کامران پور مقدم در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سدسازی در منطقه هیرکانی یکی از مشکلاتی است که سازمان جنگل‌ها با آن مواجه است، اظهار کرد: در رابطه با سد لاسک محیط زیست بر اساس ارزیابی‌های خود اقدام به صدور مجوز کرده است.

وی ادامه داد: مکان‌یابی اولیه و ابعاد فنی سد لاسک در ابتدا به گونه‌ای بود که چیزی حدود ۴۰۰ هکتار تخریب جنگل را در پی داشت. همچنین بخشی از رویشگاه شمشاد در بالادست حوزه‌ این سد تخریب می‌شد. با این وجود محیط زیست برای احداث این سد مجوز صادر کرده بود ولی سازمان جنگل‌ها با احداث سد لاسک در مکان اولیه‌ای که در نظر گرفته شده بود، مخالفت کرد.

پورمقدم با اشاره به این که سازمان جنگل‌ها تاکید بر کاهش ارتفاع تاج سد داشت، تصریح کرد: با مخالفت اولیه سازمان، مساحت تخریب جنگل از ۴۰۰ هکتار به ۹۴ هکتار کاهش پیدا کرد و رویشگاهی که ممکن بود تحت تأثیر قرار گیرد از خطرخارج شد.

رئیس شورای عالی جنگل در ادامه گفت: طی مکاتبات اخیر با اداره کل منابع طبیعی استان گیلان تاکید کرده‌ایم که درخواست برای احداث سد باید در همان مراحل اولیه مطالعه و جانمایی با هماهنگی و موافقت سازمان جنگل‌ها انجام شود. در حال حاضر تعداد سدهای کوچکی که درخواست مجوز برای آنها صادر می‌شود زیاد است.

به گفته‌ وی سازمان حفاظت محیط زیست ما اعلام کردیم که هرگونه فعالیتی در حوزه جنگل باید همراه با ارزیابی زیست محیطی باشد چرا که سبب تخریب رویشگاههای جنگلی می‌شود.

پورمقدم با بیان این که احداث سد در مناطق جنگلی نه تنها درختان و پوشش گیاهی را به خطر می‌اندازد بلکه سیستم هیدرولوژیک در جنگل را تغییر می‌دهد، تصریح کرد: سدها می‌توانند حق‌آبه جنگل‌ها و تالاب‌ها را دچار مشکل کنند.

رئیس شورای عالی جنگل با بیان اینکه آن طور که ما متوجه شده‌ایم در حال حاضر در پنج نقطه از جنگل‌های هیرکانی قرار است سدهای کوچک بدون ارزیابی‌های زیست محیطی احداث شود، تصریح کرد: با ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها مکاتبه کرده و از آن‌ها خواسته‌ایم که در رابطه با این سدها فعال‌تر عمل کنند. در مرحله‌ای که در حال ضرورت سنجی و شناسایی هستند حتماً گزارش‌های اولیه خود را به سازمان جنگل‌ها ارسال کنند تا ما بتوانیم از همان مراحل اولیه نظر دهیم.

رئیس شورای عالی جنگل در پایان اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها در مرحله اول با احداث سد لاسک مخالفت کرد و به همین دلیل این سدد را به مکان دیگری که آسیب کمتری داشته باشد، منتقل کردند ولی به هر حال مطالعات اولیه و اقدامات لازم برای احداث آن انجام شده بود و در مرحله نهایی به سازمان جنگل‌ها گزارش‌های آن ارسال شد این در حالیست که نظر سازمان باید در همان مطالعات جانمایی و مراحل ابتدایی دیده شود.

Share