استاندار گیلان تاکید کرد؛

برخورد قاطع و قانونی با متخلفان ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ساحل

عباسی گفت:مسیرهای منتهی به سواحل بسته شود بلکه انتظار داریم مدیریت لازم در این بخش توسط متولیان از جمله نهادهای انتظامی مورد توجه و دقت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش ملی مسئله‌شناسی فرهنگی و اجتماعی در سواحل که با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مدیران فرهنگی استان‌های ساحلی در منطقه آزاد انزلی برگزار شد؛ با یادآوری آزادسازی سواحل از تصرفات با دستور صریح رئیس جمهوری در جریان سفر استانی دولت به گیلان اظهار داشت: بعد از انجام این مهم؛ توجه به اقتصاد دریا و بهره برداری از سواحل با تدوین بسته فرهنگی مطرح بوده است.

وی دستور جهادی و بهنگام رئیس جمهوری مبنی بر رفع تصرفات ساحلی و عقب نشینی دستگاه های دولتی از حریم ۶۰ متری را اقدامی برای در اختیار گذاشتن ساحل نزد مردم دانست و ادامه داد: با استقرار قرارگاهی؛ موضوع استفاده بهینه از سواحل به ریاست فرمانداران شهرستان های ساحلی و هماهنگی با قرارگاه فرهنگی با مسئولیت امامان جمعه و مشارکت نهادهای فرهنگی در حال انجام است.

استاندار گیلان افزود: برای استفاده بهینه از سواحل، شهرداران و دهیاران‌ متولی هستند و با ایجاد طرح های سالم سازی و جلوگیری از تهدیدات جانی در مناطق شنا ممنوع، در تلاش برای فراهم کردن آرامش برای مردم در ساحل هستند.

وی لحاظ کردن موضوعات اقتصادی از ظرفیت های دریا با تقسیم کار هماهنگ بین دستگاه ها با مسئولیت فرمانداران را مورد تأکید قرار داد و گفت: البته بایستی حرمت‌ها در سواحل رعایت و کارها مسئله‌محور پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: انتفاع ساکنان بومی و بهره مندی اقتصادی آنان از شیوه اداره ساحل، موضوعی‌ست که باید مورد توجه قرار گیرد و درآمد سرانه مردم را بالا ببریم.

ممانعت از تغییر کاربری اراضی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، توجه به اصل پیشگیری، اهتمام دهیاران و نهادهای قضایی برای برخورد با متخلفان و کسانی که در روند صدور این پروانه ها دخیل هستند؛ از دیگر مواردی بود که دکتر عباسی بر آنها تأکید کرد.

وی گفت: بایستی راه‌های فساد بسته شود و اتفاقی از این جهت پیش نیاید که باعث وارد آمدن خسارت های مادی و معنوی شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه در مدیریت سواحل نیاز به هم اندیشی و استفاده از شیوه های جدید داریم ، وجود محدودیت‌هایی در بخش گردشگری طی دو سال گذشته و متضرر شدن بخش‌های خصوصی از این مسئله را یادآور شد و گفت: در حال حاضر زمینه برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال وجود دارد و لازمست برای استفاده بهینه از سواحل، تولید محتوا شود تا بهره وری ارتقاء یابد.

وی در نظر گرفتن رشد اقتصادی هفت و ۹ دهم درصدی برای استان در افق ۱۴۰۱ را مورد اشاره قرار داد و تحقق این مهم را استفاده از همه ظرفیت ها از جمله اقتصاد دریامحور و سواحل عنوان کرد.

گردهمایی مسئله شناسی فرهنگی، اجتماعی سواحل کشور در بخش های مختلف تخصصی و پنل های حفظ حریم خانواده عفاف و حجاب و ابعاد اجتماعی و فرهنگی از امروز در منطقه آزاد انزلی و در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود؛ مهمانان و کارشناسانی از استان های ساحلی جنوب کشور و استان های ساحلی خزر به همراه کارشناسان و اساتید دانشگاه و همچنین معاونت ها و نمایندگان وزارتخانه های کشور، میراث فرهنگی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه حضور دارند.

مسئله شناسی فرهنگی سواحل و منظومه معرفتی این همایش ، وضعیت سنجی و مسائل اجتماعی سواحل، وضعیت سنجی و ابعاد فرهنگی دینی سواحل ، وضعیت سنجی و ابعاد فرهنگی گردشگری سواحل ، وضعیت سنجی و مسائل فرهنگی مناطق آزاد، موقعیت و مسائل فرهنگی منطقه آزاد و تشریح موقعیت و مسائل فرهنگی سواحل شهرستان بندر انزلی از مباحث مهم این گردهمایی خواهد بود.

همچنین تجربه جهانی، سواحل و گردشگری دریایی – ساحلی، وضعیت سنجی و مسائل فرهنگی ارزشی سواحل، تجربه های کاری فعالان فرهنگی میدانی عرصه سواحل با تمرکز بر گروه های جهادی ،تبلیغی طلاب جوان (گروه سواحل شمال و جنوب)، تجربه های اجرایی پروژه فرهنگ سازی (جشنواره ساحل آرامش)، وضعیت سنجی و مسائل زیست بوم اجتماعی و فرهنگی، فهم جامعه شناختی- مردم شناختی میدان فرهنگی ساحل و کنشگران آن و توسعه فرهنگ بنیان سواحل؛ تجربه نگاری توسعه بندر از جمله نشست های تخصصی گردهمایی امروز است.

Share