وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار تصویب دولت|شناسایی ۱۰۰۰ مورد تخلف و فساد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری توضیح داد و گفت: افزایش حقوق بازنشستگان را در سازمان تامین اجتماعی متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین کردیم که به دولت ارسال شده است و امیدواریم در جلسات آتی هیئت دولت مطرح و تصویب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، حجت عبدالملکی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران، ضمن مروری بر جایگاه و ارزش کارگران در انقلاب اسلامی گفت: در دولت سیزدهم، کار و کارگر جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: چهار کلان پروژه یا برنامه اساسی مربوط به چهارعرصه از زندگی مردم را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌کنیم. عرصه نخست، کارِ مردم است که به اشتغال و کیفیت کار برمی‌گردد. عرصه دوم، آتیه مردم یا همان نظام تامین اجتماعی و بازنشستگی، عرصه سوم رفاه مردم است یا  رفع و خشکاندن ریشه‌های فقر و عرصه چهارم، صیانت از اموال مردم است که به مدیریت سالم و کارآمد شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه مرتبط است که همه آنها امانت مردم‌اند و شرکت های دولتی نیستند.

عبدالملکی در ادامه مروری بر اقدامات انجام شده در حوزه کار و اشتغال داشت و گفت: افزایش مناسب حقوق کارگران با همکاری جامعه کارگری و کارفرمایی را دنبال کردیم که در شورای عالی کار به سرانجام رسید. مسئله معیشت کارگران از جمله محورهای مهم در دولت سیزدهم است که پیگیر آن هستیم. دیگری سلامت و بهداشت محیط کار است. ۱۱۰ خانه بهداشت کارگری را با همکاری کارفرمایان راه‌اندازی کردیم که ۵۰۰ هزار نفر تحت خدمات بهداشتی این مراکز قرار گرفتند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امنیت شغلی جزو محورهای مهم دیگر است؛ ۱۰۶۷ کارخانه و شرکت که مشکل اقتصادی داشتند را در همین مدت رسیدگی کردیم و با حل مشکلات آنها برای حدود ۵۰۰ هزار کارگر امنیت شغلی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه بیمه، بسیار مهم است و متاسفانه تعداد زیادی از  کارگران بدون بیمه و آتیه کار می‌کنند، گفت: سال گذشته اقدام خوبی انجام شد و یک میلیون و ۱۴۴ هزار نفر به آمار بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزوده شد که از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر از شاغلین جدید هستند و بیش از ۷۰۰ هزار نفر کسانی بودند که قبلا بدون بیمه کار می‌کردند و تحت پوشش قرار گرفتند. ۷۰ درصد این عملکرد مربوط به شش ماهه دوم سال گذشته است.

عبدالملکی همچنین درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری توضیح داد و گفت: افزایش حقوق بازنشستگان را در سازمان تامین اجتماعی متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین و تصویب کردیم که به دولت ارسال شده است و امیدواریم در جلسات آتی هیئت دولت مطرح  و تصویب شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بخش درمان نیز، سهم سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه تکمیلی را از ۳۰ به ۵۰ درصد افزایش دادیم. در حوزه وام‌های قرض‌الحسنه نیز سال گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصدی مبلغ وام بودیم که امسال نیز افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یک اتفاق خوب نیز برای بیمه شدگان زن تحت پوشش تامین اجتماعی رخ  داد، گفت: در چارچوب برنامه کشور برای جوانی جمعیت، سال گذشته پرداخت ماهانه حقوق و مستمری مرخصی ایام بارداری را در تامین اجتماعی اجرایی کردیم. در سنوات گذشته روال این گونه بود که پس از پایان مرخصی، حقوق یکجا واریز می‌شد. اما اکنون غیر از حقوق اول که دوماه طول می‌کشد، مابقی به طور ماهانه پرداخت می‌شود.

عبدالملکی درباره مبارزه با فساد در شرکت‌های زیرمجموعه از جمله شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی نیز گفت: ما امانتدار مردم هستیم و عهد کردیم دست افراد ناسالم را کوتاه کرده و مجاری فساد را ببندیم. در مدت هشت ماه گذشته سامانه سوت‌زنی راه‌اندازی شده و با بررسی‌های بازرسی و حراستی میدانی بیش از ۱۰۰۰ مورد تخلف و فساد شناسایی شد که بیش از ۷۰۰ مورد قابل اعتنا بود و در حال پیگیری است تا پرونده‌های آنها تکمیل و به مراجع قانونی ارسال شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تعدادی از این پرونده‌ها به مراجع قانونی ارسال شده و مابقی نیز در دست انجام است؛ تکمیل این پرونده‌ها قدری زمان‌بر است. ما عهد کردیم دست مفسدان و غارتگران را از اموال مردم در وزارت تعاون کوتاه کنیم و این کار را انجام خواهیم داد. از هیاهوهایی که در این زمینه به راه می‌افتد هراسی نداریم و این برنامه را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

Share