در جلسه ساماندهی فاضلاب ورودی به رودخانه های زرجوب و گوهررود عنوان شد:

ساماندهی شیرابه تصفیه خانه محل دفن زباله سراوان | کاهش آلودگی رودخانه ها با آزادسازی حریم

با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و مدیران مرتبط جلسه ای پیرامون اجرای دستور رییس جمهوری مبنی بر ساماندهی فاضلاب ورودی به رودخانه های زرجوب و گوهر رود برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه ساماندهی فاضلاب ورودی به رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد.

در این جلسه که با حضور شراره کاوسی، رییس سازمان، عباس صابر، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و مدیران مرتبط برگزار شد پیرامون اجرای دستور رییس جمهوری مبنی بر ساماندهی فاضلاب ورودی به رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود بحث و تبادل نظر شد.

رضا محمدی اصل، مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گیلان درخصوص تکمیل پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب زندان مرکزی رشت، گفت: «در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات در سال ۱۴۰۱، این پروژه تا خرداد ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.»

در این جلسه همچنین مقرر شد برای بازدید مستمر از پروژه‌های کارگروه ساماندهی فاضلاب ورودی به رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب تیم نظارتی تشکیل شده و در بازه دو هفته‌ای گزارش تهیه و ارائه شود.

مازیار علیپور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز در خصوص تکمیل مدول اول و دوم تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت، گفت: «برای تکمیل این پروژه به اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال نیاز است و پیش بینی می‌شود تکمیل پروژه ۱۸ ماه طول بکشد. حداقل مدت زمان اجرای پروژه ۱۲ ماه تعیین شده است. البته تجهیزات مورد نیاز دو سال پیش خریداری و شبکه فاضلاب مسکن مهر قبلا احداث شده است.»

لازم به ذکر است این تصفیه خانه علاوه بر مسکن مهر، مجتمع مسکونی پارس شهاب، لاکان شهر، و سایر مناطق تا میدان ورودی مسکن مهر را پوشش خواهد داد. همچنین مقرر شد اولویت تخصیص پروژه‌های استانی ویژه به پروژه‌های فعال اختصاص یابد.

ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیارد ریال برای راه اندازی و اورهال کردن سامانه‌های فاضلاب بیمارستان‌های امیرالمومنین، پورسینا و ولایت، حشمت و شفا، الزهرا و رازی مورد نیاز است، گفت: «در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال برای اجرای پروژه تعمیر و بهسازی تاسیسات فاضلاب بیمارستان‌های استان گیلان مصوب شد که ۵۵ میلیارد ریال تخصیص داشته است.»

در این جلسه اعلام شد بابت ایجاد شبکه فاضلاب بیمارستان پورسینا و ولایت ۳۵ میلیارد ریال و الزهرا نیز ۳۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. برای اورهال کردن و خرید قطعه بابت تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان رازی نیز ۱۵میلیارد ریال مورد نیاز است. همچنین قرار شد فاضلاب سایت لاکان و مراکز بهداشت از محل ۲۰۰ میلیارد ریال نقد در اولویت باشد و کمیته نظارت شورای فنی از پروژه تاسیسات فاضلاب بیمارستان‌های پورسینا، الزهرا و رازی بازدید میدانی بعمل آورد.

مهدی محبوبی، سرپرست شرکت شهرکهای صنعتی گیلان هم با اعلام این خبر که تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی سپیدرود رشت ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: «برای تکمیل باقیمانده تصفیه خانه سفید رود (مراحل فازبندی – خرید تجهیزات و ۲۵ درصد باقیمانده ابنیه) حداقل ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.»

در این جلسه در مورد چگونگی تبدیل تصفیه خانه ۵۰۰ مترمکعبی لوشان به تصفیه خانه ۱۰۰۰ مترمکعبی و قطع انشعاب بعضی از کارخانه‌ها به علت‌عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بحث و تبادل نظر شد.

ساماندهی شیرابه تصفیه خانه محل دفن زباله سراوان رشت از دیگر نکات مهمی بود که در این جلسه پیرامون آن صحبت شد.

سید امیرحسین علوی، شهردار رشت در ادامه این جلسه گفت: «کارخانه کود آلی (سایت لاکان) نیازمند تصفیه خانه است، زیرا تصفیه خانه این کارخانه مستهلک شده است. همچنین موافقتنامه ملی مربوط به پسماند استان‌های ساحلی (گیلان، مازندران و گلستان) نیاز به بازنگری دارد. شهرداری نیز برای تصفیه خانه مرکز کود آلی حد اکثر ۴۵ روز دیگر گزارش مطالعات به روزرسانی شده تصفیه خانه سایت کود آلی را به همراه برآورد ریالی در جلسه ارایه خواهد کرد.»

علاوه بر به روز کردن سایت لاکان، همچنین مقرر شد مسئولیت اولویت‌بندی ۴۵ میلیارد تومان تخصیص اعتبار پسماند استان از محل هدفمندی، با شهرداری رشت باشد.

در این جلسه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب آزادسازی اطراف آن اعلام و گفته شد تعداد و مساحت واحدهای حاشیه و اطراف رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود و تالاب عینک احصاء شود تا اقدامات انجام شده در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف رودخانه‌ها و برآورد اولیه خرید اعیان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

Share