مدیرعامل آبفای استان گیلان با حضور در دیارمیرزا؛

بهره‌مندی ۷۵ درصد مردم گیلان از آب تصفیه‌خانه سنگر

حسینی گفت: با راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه سنگر این تصفیه خانه حدود ۷۵ درصد جمعیت استان گیلان از آب تصفیه خانه بهره مند خواهند شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیدمحسن حسینی، مدیرعامل آبفای استان گیلان با حضور در دفتر دیارمیرزا ضمن تبریک کسب رتبه نخست این پایگاه در پنجمین جشنواره درست نویسی کشور، گفت: این موفقیت افتخاری برای استان است.

وی افزود: اینکه یک پایگاه خبری استانی بتواند با کادری جوان در بین این همه رسانه مقام کسب واقعا افتخاری برای گیلان و بسیار ارزشمند است.

حسینی با بیان اینکه همیشه پایگاه خبری دیارمیرزا را مطالعه می‌کنم، گفت: جامعه نیازمند اطلاع رسانی درست است و دیارمیرزا بخوبی توانسته این کار را انجام دهد.

رسانه قابل اتکایی مانند دیارمیرزا می‌تواند کمک حال ما باشند

مدیرعامل آبفای استان گیلان با اشاره به اینکه دیارمیرزا همیشه یار و یاور ما بوده است، اظهار داشت: رسانه قابل اتکایی مانند دیارمیرزا می‌تواند در اطلاع رسانی درست کمک حال ما باشند.

افتتاح فاز دوم تصفیه خانه بزرگ گیلان تا پایان سال ۹۷

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش آب و فاضلاب، گفت: یکی از کارهایی که بزودی شروع خواهد شد آبرسانی به کوچصفهان از سنگر است که ۲۹ این ماه بازگشایی پاکات آن را داریم.

حسینی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما آبرسانی به گوراب زرمیخ که هم‌اکنون پیمانکار در حال فعالیت است و یک ماه پیش بود که عملیات کلنگ‌زنی آن انجام شد.

مدیرعامل آبفای استان گیلان با اشاره به اینکه مطالعات آبرسانی به شفت صورت پذیرفته است، تصریح کرد: طرحی داریم که به غرب نزدیک معروف است و شامل صومعه سرا، فومن و شفت می‌باشد و در رودخانه ماسوله رودخان چاه حفر کردیم و پروژه‌ی بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه دوست داریم اخبار ما شنیده شود، گفت: ما یک B.O.T بزرگی در تصفیه خانه سنگر داریم که امیدواریم تا پایان سال ۹۷ فاز دوم تصفیه‌خانه بزرگ گیلان به بهره‌برداری برسد.

حسینی همچنین با بیان اینکه با پایان فاز دوم تصفیه خانه سنگر سه مترمکعب (سه هزار لیتر در ثانیه) دیگر به ظرفیت تأمین آب در این بخش اضافه خواهد شد، تصریح کرد: از این تصفیه خانه در حال حاضر رشت، خمام، انزلی آستانه، کیاشهر، لاهیجان، لنگرود و کومله بهره برداری می‌کنند.

وی افزود: وقتی این فاز نیز وارد مدار شود که ۴ سال دوره ساخت و ۲۰ سال دوره بهره برداری آن است، به مدت ۲۰ سال آب قابل اتکایی خواهیم داشت که بخش اعظم آن از سد آیت الله بهجت (ره) یا همان سد شهربیجار که آبی با کیفیت بالا است.

مدیرعامل آبفای استان گیلان ادامه داد: علاوه بر این شهرهایی که گفته شد، کوچصفهان، خشکبیجار، لشت نشاء و روستاهایی که در این مسیر قرار دارند نیز به این قسمت اضافه خواهند شد.

حسینی گفت: با راه اندازی فاز دوم این تصفیه خانه حدود ۷۵ درصد جمعیت استان گیلان از آب تصفیه خانه بهره مند خواهند شد که مجموعا شش مترمکعب (شش هزار لیتر در ثانیه) می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح نهایی ۷۰۰ روستا نیز از این تصفیه خانه بهره‌مند خواهند شد، اظهار کرد: یعنی هم شهرها و هم روستا از آب این سد استفاده می‌کنند.

منابع آب قابل شرب محدود هستند

مدیرعامل آبفای استان گیلان همچنین با بیان اینکه منابع آب قابل شرب محدود هستند، گفت: وقتی آب لنگرود را از سنگر انتقال می‌دهیم یعنی اینکه در آن منطقه منابع آبی قابل اتکایی نداریم و مجبوریم برای بلندمدت از آن قسمت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای انزلی نیز کیلومترها خط انتقال آماده کردیم و آب را به آنجا انتقال می‌دهیم و این طرح برای شرق نزدیک و شهرستان رشت و جلگه‌ی شهرستان رشت است.

حسینی در خصوص غرب نزدیک که شامل صومعه سرا، فومن وشفت می‌شود که از طرح معروف ماکلوان در حاشیه ماسوله رودخان استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص آبرسانی به شهرستان بندر مرزی آستارا نیز گفت: برای آبرسانی در حال حاضر در آستارا از تصفیه خانه بهارستان استفاده می‌شود اما در بلندمدت نیز از رودخانه چله بند استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل آبفای استان گیلان با اشاره به اینکه چند طرح آبرسانی دیگر نیز داریم که مجری آن آب منطقه‌ای است، گفت: آب منطقه‌ای این طرح ها را انجام می‌دهد و نهایتا آنها را به ما تحویل می‌دهد. پروژه‌هایی برای غرب دور داریم که شامل تالش و مجموعه شهرهای اطراف تالش و رضوانشهر است.

حسینی با بیان اینکه آبرسانی به ۵ شهر، شهرستان رودبار از سد دیورش صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: شرق دور نیز که شامل رودسر و شهرهای اطراف آن که با گسترش تصفیه خانه طولات، آب آن تأمین خواهد شد.

وزارت نیرو در پهنه استان گیلان در تمام شهرها برنامه بلند مدت دارد

مدیرعامل آبفای استان گیلان گفت: وزارت نیرو در پهنه استان گیلان در تمام شهرها برنامه بلند مدت دارد که بخش به بخش انجام خواهد شد.

حسینی در خصوص فاضلاب نیز با بیان اینکه ۱۱ شهر اجرایی فاضلاب داریم، گفت: اکثر مراکز شهرستان شامل رشت، آستانه اشرفیه، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، رودسر، صومعه سرا، فومن، تالش و آستارا هستند و تقریبا بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: با توجه به اعتباراتی که دریافت می کنیم این پروژه ها را اجرایی نکردیم البته به این اعتبارات بسنده نکردیم و در سال گذشته پیگیر دریافت وام از بانک توسعه زیرساخت آسیا هستیم که پیشنهاد ما ۲۴۶ میلیون دلار برای ۵ شهر صومعه سرا، آستانه، لاهیجان، لنگرود و رودسر بود که با تصویب آن توسط بانک در مدت ۵ سال که یک سال آن برای آماده سازی و ۴ سال اجرا خواهد بود فاضلاب آن شهرها به طور کامل انجام خواهیم داد.

۴ تصفیه خانه در استان گیلان در دست ساخت است

مدیرعامل آبفای استان گیلان با اشاره به اینکه ۴ تصفیه خانه در گیلان دست ساخت است، گفت: غیر از لاهیجان که تصفیه خانه دارد برای ۴ شهر دیگر تصفیه خانه خواهیم ساخت و شبکه آن به صورت کامل اجرا خواهد شد که ۷۰ درصد آن از وام و باقیمانده آن از محل اعتبارات شرکت و تبصره ۳ تأمین خواهد شد.

وی به امضای قرارداد با یک تیم کره‌ای اشاره کرد و افزود: این تیم مأموریتی از محیط زیست کره داشتند و برای مطالعات اولیه برای توجیه سرمایه گذاری انجام شود و ما سه شهر رشت، فومن و تالش را معرفی کردیم که قرار است توسط یک مشاور ایرانی به نیابت از مشاور کره‎ای صورت می گیرد و ان شاءالله این طرح در آنجا مطرح شود تا بتوانیم اعتباری از آنجا بگیریم.

حسینی گفت: مراحلی که برای اخذ اعتبار انجام می‌دهیم زمان بر است و یک و نیم تا دو سال طول می کشد اما خوبی آن این است که وقتی یک وام فعال می‌شود می توان به طور کامل پول پروژه به ما تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاور برای بخش رضوانشهر و ماسال انتخاب شده است، گفت: مطالعات اولیه این بخش انجام شده است و مشاور برای پدافند غیرعامل آن گرفته خواهد شد و پس از آن  امیدواریم بتوانیم این دوشهر را نیز به شهرهای دیگر اضافه کنیم.

ساخت تصفیه خانه در مسکن مهر رشت

حسینی با اشاره به اینکه آبفای گیلان برنامه های بلند مدتی در بخش‌های آب و فاضلاب دارد گفت: پس تأمین اعتبارات پروژه‌های خود را انجام خواهیم داد.

وی در خصوص پروژه های شهر رشت نیز با اشاره به اینکه به غیر تصفیه خانه فخب که در حال فعالیت است، گفت: تصفیه خانه‌ای در حال ساخت در جنوب شهر رشت داریم که در مسکن مهر رشت قرار دارد اما فاضلاب جنوب شهر رشت را تصفیه می‌کند که در دو مدول هفت هزار و ۲۵۰ متر مکعبی در حال ساخت هستیم که امیدواریم که کمتر از یک سال دیگر فاز اول احداث گردد و وارد مدار کنیم.

مدیرعامل آبفای استان گیلان حضور این فاضلاب در بالا دست شهر رشت را خوبی آن دانست و افزود: موقع‌ی که فاضلاب تصفیه می‌شود پساب تصفیه شده جاری شده و جریان آبی را در رودخانه خواهیم داشت.

وی با اشاره به پروژه‌ای دیگری در کانال ژ۵ گفت: ۸ خروجی فاضلاب که به کانال می ریخت را جمع آوری کردیم به سمت ایستگاه پمپاژ PSK بردیم که در انتهای ۲۰ متری گاز قرار دارد که بزودی افتتاح خواهد شد.

حسینی ادامه داد: ایستگاه پمپاژ PSK با ظرفیت هزارو ۵۵۰ لیتر در ثانیه آماده بهره برداری است.

وی گفت: پتانسیل بسیار خوبی از تصفیه خانه موجود است و دو ایستگاه پمپاژ در دو قسمت شهر و ایستگاه PSN در بخش مرکزی آماده است.

مدیرعامل آبفای استان گیلان ادامه داد: به صورتی برنامه ریزی می‌کنیم که شبکه‌های فاضلاب بلافاصله به ایستگاه پمپاژ و به سمت تصفیه خانه بروند که هم‌اکنون در نخودچر کار را به همین صورت انجام دادیم.

وی افزود: در باقرالعلوم و ولکس رشت نیز شبکه فاضلاب پس از کار کردن بلافاصله به خط انتقال می‌رود و سپس به سمت ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه می‌رود.

حسینی با اشاره به اینکه پیمانکاران ما در منطقه سیاه اسطلخ در حال فعالیت هستند، گفت: بخشی از فاضلاب آن منطقه را به ایستگاه PSN هدایت می کنیم و در فاز دوم نیز یکی از ورودی های بزرگ فاضلاب رودخانه را باید یک ایستگاه پمپاژ جمع آوری می کنیم و آن را به سمت تصفیه خانه هدایت می کنیم.

وی با بیان اینکه شالوده اصلی که همان تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ است و این بسترسازی انجام شده و می توانیم فاز به فاز ورودی تصفیه خانه را بیشتر کنیم زیرا پتانسیل ها موجود است.

مجری تصفیه خانه صنعتی شهرک صنعتی رشت هستیم | در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در بخش فاضلاب شهر رشت رخ می‌دهد

مدیرعامل آبفای استان گیلان کاهش آلودگی ها را برنامه های اصلی آبفا دانست و تصریح کرد: ما مجری تصفیه خانه صنعتی شهرک صنعتی رشت هستیم و کارهای آن را انجام می دهیم.

حسینی ادامه داد: مطالعات دو تصفیه خانه در منطقه کمربندی خرمشهر که زمین آن هم مشخص شده است و دیگری در منطقه شهریاران انجام شده است.

وی همچنین با بیان اینکه مجموع این فعالیت‌ها باعث خواهد شد که در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در بخش فاضلاب شهر رشت رخ دهد، گفت: امیدواریم در شهر رشت به عنوان مرکز استان در کوتاه ترین زمان ممکن این خدمات را ارائه دهیم تا بتوانیم خدمات خوبی به شهروندان رشتی و گیلانی ارائه دهیم.

توضیحاتی در خصوص حل مشکل آب مردم منطقه سراوان

حسینی ضمن تشکر از سیروس شفقی، فرماندار شهرستان رشت بخاطر پیگیری‌ها در مشکلات سراوان، تصریح کرد: در حوزه سراوان همکاری خوبی بین بین آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی انجام شده است.

وی ادامه داد: قرار شده است آب آن منطقه توسط آبفا و از چاه های منطقه امام زاده هاشم تأمین شود و تحویل آب و فاضلاب روستایی دهیم و بحث شبکه‌سازی با آنها شود. ان شاءالله با این اقدامات آب مردم منطقه سراوان تأمین بشود.

مدیرعامل آبفای استان گیلان در خصوص منبع آب شهر خمام نیز گفت: پیمانکار در این شهر در حال فعالیت است و مشکلات مالی پیمانکار را حل کردیم و به سرعت در حال فعالیت است.

توضیحاتی در خصوص تبصره سه و ظرفیت‌های آن برای تسریع در اجرای پروژه‌ها

وی در خصوص تبصره نیز با بیان اینکه تبصره سه یک ظرفیت قانونی است، گفت: این ظرفیت جهت تسریع در اجرای پروژه‎ها است و خیلی از استان های کشور این کار را انجام دادند.

مدیرعامل آبفای استان گیلان افزود: در شهر تالش پروژه‌هایی را تعارف کردیم که مردم باید از منافع آن تأمین بشود و قانون به شورا اجازه داده است که مبلغی به پول آب مردم اضافه شود جهت اجرای پروژه و اگر مردم مشاهده کنند که این پروژه ها به نفع آنها است از این طرح استقبال می‌کنند.

راه اندازی سامانه ۱۲۲ برای حل مشکلات مردم

حسینی از راه اندازی واحد مردمی آب و فاضلاب به شماره ۱۲۲ خبر داد و تصریح کرد: مردم گیلان از سرتاسر استان می‌توانند با شماره‌گیری این شماره با ما به صورت شبانه‌‍روزی در ارتباط باشند.

وی با بیان اینکه در این سامانه از بهترین نرم افزارها  و سخت افزارها استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: با این واحد ارتباطی صدای مخاطبان ۲۴ ساعت شبانه روز ضبط و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه در این سامانه ۶۰ خط آنلاین داریم و ۶۰ نفر به صورت همزمان می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند، گفت: در حال حاضر فروش انشعاب نیز از طریق سامانه ۱۲۲ صورت می‌گیرد.

مدیرعامل آبفای استان گیلان در خصوص رضا اردکانیان، وزیر جدید نیرو نیز گفت: ایشان یک شخصیت بین‌المللی و بسیار باتجربه هستند و می توانند کمک شایانی به وزارت نیرو کنند.

Share