رضا عاشری در گفتگو با دیارمیرزا؛

رشت بهشت سازنده‌ها است | مصوبه شورا تحمیل هزینه اضافی به مردم نیست

عاشری با اشاره به اینکه در حال حاضر رشت بهشت سازنده‌ها است، گفت: در سال قبل انزلی متری یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان جریمه می‌گرفت در حال که در همان مقطع رشت ۶۰۰ هزار تومان دریافت میکرد.

ام البنین فتوحی | دیارمیرزا، شورای شهر رشت به درخواست شهرداری مبنی بر افزایش بیش از ۱۳۰ درصدی ارزش معاملات ساختمانی که مبنای محاسبه جرایم ساختمانی است، رای مثبت داد.

بر این اساس، قیمت پایه هر متر مربع جریمه ساختمانی در شهر رشت که در سال ۱۴۰۰، ۶۴۸ هزار تومان بود، در سال ۱۴۰۱ به ۱.۵ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد نمود.

با امکان اعمال ضریب ۰.۵ تا ۳ در کمیسیون ماده ۱۰۰، قیمت هر متر مربع جریمه ساختمانی شهر رشت در سال ۱۴۰۱ بین ۷۵۰ هزار تا ۴.۵ میلیون تومان خواهد بود.

مصوبه شورا تحمیل هزینه اضافی به مردم نیست

در همین راستا رضا عاشری عضو شورای شهر رشت در گفتگو با دیارمیرزا گفت: این مصوبه تحمیل هزینه اضافی به مردم نیست زیرا مردم کسانی هستند که برای ساخت و ساز طبق قوانین تعریف شده باید پروانه بگیرند.

وی یاد آور شد: اما گروهی هستند که می گویند، تراکم بنای قانونی برای ما کافی نیست و می خواهیم خلاف کنیم که در اینجا با دو گروه طرف هستیم. اول گروهی هستند که ساخت و ساز شخصی و واحدساختمانی برای سکونت خود می‌سازد که از چنین افرادی در شعبات ماده صد مورد حمایت قرار می‌دهیم و ضریب‌های کم می‌زنیم و چون ضریب کم می شود این افزایش قیمت‌ها برای آنها زیاد ملموس نیست.

عاشری ادامه داد: اما گروه دیگری کسانی هستند که به صورت انبوه‌سازی ساخت وساز می‌کنند. این گروه‌ها با خلاف‌سازی نفع میبرند وقتی این افراد به دنبال نفع خود هستند چرا شهر نفع نبرد؟! در ماده صد یا برای این گروه باید تخریب صادر شود یا به هر دلیلی اگر تخریب نخورد باید جریمه پرداخت کند.

وی با بیان اینکه با مصوب شدن افزایش جریمه‌ها برخی معترض به این امر هستند و عنوان می‌کنند که رقم جریمه از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و پانصد بسیار زیاد است، گفت: در شعبات ماده صد برای محله حمیدیان که طبقه مازاد داشته باشد با ضریب یک و نیم می‌زنیم که متری ۹۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. اما در گلسار تخلف را با ضریب ۳ لحاظ می کنیم یعنی معادل مبلغ یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود درحالیکه در حمیدیان آپارتمان متری ۱۱ میلیون و در گلسار متری ۶۰ میلیون تومان است.

این عضو شورا در ادامه به دیارمیرزا گفت: با این مصوبه در شورای رشت باز هم در ضریب‌های تخلف‌سازی در منطقه گلسار تغییری ایجاد نمی‌شود و همچنان ضریب ۳ محاسبه میگردد.  با توجه به این مصوبه علاوه بر ضرب ۳ رقم جریمه یک و میلیون و ۸۰۰ به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تغییر میکند. اما برای منطقه حمیدیان ضریب نیم محاسبه می‌شود که مبلغ ۷۵۰ هزار تومان می‌شود. یعنی برای حاشیه رقم کم شد و برای مناطق گلسار، منظریه و معلم این ضریب افزایش پیدا کرده است و همین الان هم برای حاشیه شهر داریم به مردم کمک می کنیم و هزینه سرباری به مردم تحمیل نمی شود.

رشت بهشت سازنده‌ها است

عاشری با بیان این مطلب که متاسفانه عدد جریمه تناسبی با خلاف ساختمانی ندارد، گفت: قبل از سال پرونده ای که در گلسار  ۳ هزار مترمربع تخلف اضافه بنا داشت با جریمه ضریب ۳ فقط ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری جریمه پرداخت کرد درحالیکه این سازنده صرفا از همین ۳ هزار متر اضافه بنا ۹۰ میلیارد تومان سود کرده است.

عضو شورای شهر رشت در ادامه متذکر شد: من به دوستان هم گفتم که هم نماینده مردم در شورا هستم، هم نماینده شهرداری و هم سازنده ها چراکه کار من نیز ساخت و ساز است. عرف دنیا در ساخت و ساز این است که یک سوم سودی که سازنده می کند را به شهرداری پرداخت کند. برای همین تصمیم گرفتیم که به صورت منطقه‌ای این عدد را بالا ببریم تا از سازندگان بتوانیم وجه مشخصی را دریافت نماییم تا هزینه‌های شهرداری و شهر تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رشت بهشت سازنده‌ها است، گفت: در سال قبل انزلی متری یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان جریمه می‌گرفت در حال که در همان مقطع رشت ۶۰۰ هزار تومان دریافت میکرد؛ در حالی که قیمت ملک در بالا شهر رشت متری ۶۰ میلیون تومان و در انزلی متری ۲۳ میلیون تومان است. ولی در دریافت جریمه انزلی دو برابر رشت میگیرد و این قانون اعمال شد و هیچ سازنده و مردمی هم فرار نکرد و هیچ ساخت و سازی هم تعطیل نشد.

عاشری افزود: عوارض و پول‌ها باید از مردم{سازنده ها} گرفته شود تا بتوانیم شهر را بچرخانیم و شهر را نیز نمی توان با سلام و صلوات اداره کرد و دراین مصوبه به مردم حاشیه شهر و سایر مردمی که برای استفاده شخصی ساخت و ساز می کنند، کمک زیادی شده است.

عضو شورا در پایان گفت: نمی توان از سازندگانی که در طول یکسال ۲۰۰ میلیارد تومان سود می کنند، تنها ۴ میلیارد تومان دریافت کرد.

Share