رئیس حوضه آبریز رودخانه اترک و حوضه های شمالی عنوان کرد:

حوضه سفیدرود بزرگ یکی از خشک ترین حوضه های آبی کشور است

ارسلان هاشمی رئیس حوضه آبریز رودخانه اترک و حوضه های شمالی و سرپرست حوضه آبریز رودخانه سفید رود بزرگ از وضعیت سد سفیدرود بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان هاشمی رئیس حوضه آبریز رودخانه اترک و حوضه‌های شمالی و سرپرست حوضه آبریز رودخانه سفید رود بزرگ ضمن بازدید از بزرگترین سد مخزنی شمال کشور با شرکت در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان گیلان که به ریاست اسدالله عباسی استاندار گیلان و با حضور اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان در محل سد سفیدرود برگزار شد، گفت: ۵۹ هزار کیلومتر مربع مساحت سفیدرود بزرگ می‌باشد و جزء حوزه‌های درجه ۲ کشور است که ۱۰ استان در این حوزه مستقر هستند.

وی افزود: در سال آبی جاری تاکنون ۲۱۶ میلی متر بارش در این حوضه آبریز بارندگی داشتیم اما نکته اساسی در خصوص این بارش‌ها این است که قسمت عمده آن زیر ۱۰ میلی متر بوده است و متاسفانه بارش‌های ۵ تا ۱۰ میلی متر عملا اثر بخشی کافی را ندارد و تبدیل به روان آب نمی‌شود و این یکی از معضلات اساسی‌ای است که در حوضه سفیدرود بزرگ با آن روبرو هستیم.

هاشمی ادامه داد: به نسبت بلند مدت ۵۳ ساله، ۱۲ درصد عقب هستیم زیراکه بارش‌ها ازنظر توزیع زمانی و مکانی متناسب با نیاز‌های منطقه نیست.

در خصوص پوشش برفی نیز او گفت: حدود۴۰ درصد ذخیره برفی تبدیل به روان آب می‌شود و امکان رسیدن به ورودی سد سفیدرود را دارد و ۶۰ درصد دیگر در حقیقت در قسمت بالادستی به مصرف می‌رسد.

هم اکنون حوضه سفید رود بزرگ یکی از خشک‌ترین حوضه‌های آبریز کشور است

سرپرست حوضه آبریز رودخانه سفید رود بزرگ افزود: هم اکنون یکی از خشک‌ترین حوضه‌های آبی که در کشور داریم حوزه سفیدرود بزرگ است و این در حالی است که بیشترین مصرف ما نیز در این حوزه یعنی در استان گیلان و سد سفیدرود اتفاق می‌افتد و از طرفی ۷۸ درصد از کل پتانسیل آبی که در حوضه تولید می‌گردد، مصرف میشود که این یک رقم استثنایی است حال اینکه در دنیا حدود مطلوب نرم مصرف ۴۰ تا ۵۵ درصد است.

ارسلان هاشمی رئیس حوضه آبریز رودخانه اترک و حوضه‌های شمالی و سرپرست حوضه آبریز رودخانه سفید رود بزرگ گفت: ما این آمادگی را داریم که اقدامات مربوطه به فصل زراعی جاری در گیلان مشترک بین استان و ستاد بصورت ماهانه و منظم با راهبری شخص استاندار گیلان در صحنه عمل ادامه داشته باشد.

حوضه (Basin) در لغت به معنای ناحیه‌ای بوده که از آب یک رودخانه نشأت می‌گیرد؛ یعنی ناحیه یا منطقه‌ای که آب‌های رودخانه در آن جاری است.

Share