مدیرعامل آب منطقه ای گیلان؛

کاهش ۳۰ درصدی بارش باران در گیلان | اراضی کشاورزی به صورت نوبتی آبیاری می‌شود

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با تأکید بر اینکه رها سازی آب بر اساس تقویم زراعی و نوبت بندی انجام می شود، گفت: مناطقی که با مشکل مواجه هستند با کمک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان ، چاه های عمیق آن مناطق تجهیز می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وحید خرمی در گفتگو با بخش خبر شبکه باران با اشاره به مشکلات تأمین منابع آب کشاورزی در برخی شهرستان‌های گیلان، اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان هواشناسی میزان بارش در سطح کشور بیش از ۵۰ درصد و در استان گیلان بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه آب ورودی به سد سفیدرود نیز با توجه به این میزان از بارش‌ها کاهش ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال های گذشته داشته است، افزود: با این شرایط برنامه ریزی دقیقی برای تأمین آب زراعی محدوده‌ای شبکه آبیاری سد سفیدرود انجام شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه در مجموع ۱۷۲هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان تحت پوشش سد سفیدرود هستند، گفت: برنامه ریزی ها و رهاسازی آب در این مناطق بر اساس تقویم زراعی انجام شده و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برخی از شالیزارهایی که در حال حاضر با کمبود آب و یا خشکی زمین مواجه هستند، آماده سازی و کشت مزارع خود را بر اساس این تقویم انجام نداده‌اند، اضافه کرد: برای این دسته از کشاورزان نیز تا جایی که امکانات اجازه دهد و شرایط منابع آبی مهیا باشد تأمین آب انجام خواهد شد.

خرمی با اشاره به نظارت و بررسی‌های میدانی کارشناسان ادارات آبیاری و جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، گفت: تلاش می‌شود تا با تجهیز چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ مشکلات این دسته از کشاورزان را کاهش بدهیم.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه اراضی کشاورزی استان به صورت نوبتی آبیاری می‌شود از کشاورزان مناطق بالادست خواست تا همکاری و همیاری لازم برای استفاده بهینه همه کشاورزان از منابع آبی موجود را داشته باشند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر رعایت حال کشاورزان پایین دست، تصریح کرد: کشاورزان از برنامه تقویم زراعی که بر اساس آن رها سازی آب انجام می‌شود اعتماد نمایند و این برنامه انشاالله تا پایان تیر ماه بر اساس تقویم زراعی ادامه خواهد داشت .

Share