جدیدترین تحولات اوکراین؛

جو بایدن خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین شد | کی‌یف ارتش روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین به اتهام «ارتکاب جنایت جنگی» شد. آقای بایدن این سخنان را در واکنش به پیدا شدن چندین جسد با لباس غیرنظامی در منطقه بوچا در حومه کی‌یف اظهار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس جمهوری آمریکا خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین به اتهام «ارتکاب جنایت جنگی» شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین به اتهام «ارتکاب جنایت جنگی» شد. آقای بایدن این سخنان را در واکنش به پیدا شدن چندین جسد با لباس غیرنظامی در منطقه بوچا در حومه کی‌یف اظهار کرد.

وی با اشاره به این اتفاق گفت: «دیدید چه اتفاقی افتاده است. پوتین یک جنایتکار جنگی است.»

وی همچنین گفت که مجازات‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

همچنین اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از آمادگی اتحادیه اروپا برای اعزام کارشناسان و تیم‌های تحقیقاتی برای کمک به مشخص شدن ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای روسیه در حومه کی‌یف سخن گفت.

فن در لاین پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه عاملان چنین جنایات شنیعی نباید بدون مجازات بمانند، از تشکیل تیم‌های مشترک تحقیقاتی با اوکراین برای بررسی وقوع جنایات جنگی و همچنین جنایت علیه بشریت در خاک این کشور توسط روسیه خبر داد.

اوکراین روسیه را به «رفتار غیرانسانی» با اسرای جنگی متهم کرد

لودمیلا دنیسووا، مسئول رسیدگی به حقوق بشر در پارلمان اوکراین روز دوشنبه در یک پست فیسبوکی نسبت به «رفتار غیرانسانی» روس‌ها با اسرای اوکراینی تاکید کرد.

خانم دنیسووا با استناد به شواهد بدست آمده از سربازان اوکراینی که اخیرا در جریان مبادله با اسرای جنگی روسی، آزاد شده اند می‌گوید روسیه با این سربازان به‌صورت انسانی رفتار نکرده و عمدتا صدمات فیزیکی به آن‌ها وارد کرده است.

زلنسکی از شهرک بوچا «جنایات جنگی» و «نسل‌کشی» توسط روس‌ها را محکوم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ظهر دوشنبه از محل شهرک بوچا در حومه پایتخت بازدید کرد. او گفت: « همه جهان شاهد چیزی است که اینجا توسط نظامیان روسیه اتفاق افتاده است. وقتی این کشتار را می‌بینیم همه فرایند مذاکره زیر سوال می رود.»

با این‌حال رییس جمهور اوکراین در حالیکه جلیقه ضدگلوله بر تن داشت  خطاب به رسانه‌ها گفت که باید این جنگ تمام شود و در جامه رئیس جمهور باید مذاکره با مسکو را ادامه دهد.

کی‌یف روز گذشته ارتش روسیه را به کشتار عمدی مردم و ارتکاب جنایات جنگی در بوچا متهم کرد. اکثر کشورهای اروپایی نیز با محکوم کردن این اقدام خواستار تحقیق مستقل در این باره و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه شده‌اند.

لاوروف: وقایع شهر بوچا، یک «حمله ساختگی» بوده است

وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر «بوچا» تأکید کرد که وقایع در بوچا در حقیقت یک «حمله ساختگی» بوده است.

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: «یک بار دیگر، یک حمله ساختگی دیگر در شهر بوچا منطقه کی‌یف پس از آن آغاز شد که نیروهای نظامی روس مطابق با برنامه و توافقات حاصله، این منطقه را ترک کرده بودند. چند روز بعد، صحنه‌سازی در آنجا ترتیب داده شد که توسط نمایندگان اوکراینی و حامیان غربی آنها از طریق تمام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت».

Share