یک گام به سوی آشتی و تکریم طبیعت برداریم

توصیه های محیط زیستی به مسافران و گردشگران گیلان در روز طبیعت

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به گردشگران توصیه های زیست محیطی اراه کرد و گفت: محیط زیست گیلان شکننده است، با مراقبت از آن در روز طبیعت، یک گام به سوی آشتی و تکریم طبیعت برداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با تبریک سال نو به مسافران نورزی مطالب زیر را به مسافران نوروزی و گردشگران طبیعت روز ملی انس با طبیعت دراستان گیلان توصیه کرد:

 رضا زمانی گفت: اینها توصیه‌های به ظاهر ساده اما کاربردی است که با رعایت آن‌ها می‌توانیم به حفظ محیط زیست کمک کنیم.

۱-به نحوی رانندگی کنیم که منجر به مرگ هیچ جانداری نشود.

۲- به جای افروختن آتش با چوب یا خرید ذغال، از کپسولهای سفری گازی کوچک استفاده کنیم؛

۳-جز ردپا چیزی در طبیعت باقی نگذاریم؛

۴- از ایجاد هر نوع آلودگی صوتی، مواد منفجره و ترقه پرهیز کنیم، زیرا گوش حیوانات چندین برابر گوش انسان به صدا واکنش نشان می‌دهد؛

۵- از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده نکرده و مروج چالش_بی_زباله باشیم.

۶-روز سیزده بدر، دوستدار طبیعت باشیم.

۷- اگر زباله‌ای را در طبیعت رهاشده دیدیم یا اگر آتش نیمه خاموشی را یافتیم، نگوییم به ما مربوط نیست!

۸- شماره خودروهایی که سرنشینان آن‌ها دور از چشم پلیس زباله از شیشه اتومبیل‌شان به بیرون پرتاب می‌کنند را یادداشت کرده و به نزدیکترین مامور پلیس گزارش دهیم.

۹- شاخه هیچ گیاه وحشی را نشکنیم و از طبیعت جدا نسازیم، خودرو خود را در کنار رودخانه‌ها و تالابها نشوییم، در مصرف آب صرفه جویی کرده و مواد شوینده را در محیط‌های آبی و طبیعت رها نسازیم.

۱۰- وقتی از خانه بیرون می‌روید یادتان باشد که تمامی وسایل برقی را از پریز بکشید، تا حدودی در مصرف برق صرفه جویی شود. شیر اصلی گاز را ببندید و با خیال آسوده و راحت به بدر کردن سیزدهتان بپردازید.

۱۱- تا جایی که می‌توانید کیسه پلاستیک با خود بردارید. وجود کیسه پلاستیکی به تعداد لازم علاوه بر اینکه در تفکیک زباله‌هایتان کمکتان می‌کند باعث می‌شود طبیعت آلوده نشود. اگر صلاح می‌دانید می‌توانید به اندازه دو تا سه کیسه دیگرزباله‌های اطرافتان را جمع آوری کرده تا از محیطی پاک لذت ببرید.

۱۲- طبیعت برای شماست. خانه‌ای که برای همه ما انسان‌ها وحیوانات متعلق است. بکوشید به حیوانات آسیبی نرسانده و دیگران را از اهمیت وجودی تنوع زیستی و فواید آن آگاه سازید.

۱۳-با مخربان محیط زیست، درگیری لفظی و فیزیکی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر می‌بینید که شخصی مشغول تخریب محیط زیست و آسیب به حیوانات هست با شماره ۱۵۴۰ که سامانه رسیدگی به شکایات زیست محیطی است تماس حاصل کنید. این سامانه تحت نظارت سازمان حفاظت است و به صورت شبانه روزی در تمام کشور پاسخگو است.

۱۴_به جای آزار و اذیت یا شکار و صید جانداران، به تماشای حیات وحش در طبیعت بنشینیم.

۱۵-شکستن سرشاخه‌های درختان، لگدمال کردن گیاهان و چیدن گل‌ها و گیاهان عملی ناپسند است و به جای اینکار با گیاهان، گل‌ها و درختان عکس بگیریم.

۱۶- با محیط‌بانان برای حفظ طبیعت همکاری کنیم و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مانند پرتاب زباله از شیشه اتومبیل به بیرون گزارش خود را از طریق سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ اطلاع دهیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در پایان ضمن قدردانی از همکاری و مشارکت مردم در حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست، تصریح کرد: این توصیه‌های کوچک، بخشی از هزاران توصیه‌ای است که در برای بهبود فرهنگ زیست محیطی کشور با شما در میان گذاشتیم. کارهای کوچکی که می‌تواند در ابعادی وسیع‌تر مانع تخریب محیط زیست کشور شود. روز سیزده بدر، دوستدار طبیعت باشیم چون نمایش جلوه‌ای زیبا از طبیعت است این جلوه را از فرزندان و نسل‌های بعدی نگیریم.

Share