سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد:

اعتبارات حفظ و احیای تالاب انزلی دو برابر شد | اختصاص اعتبار برای احداث و تکمیل تصفیه خانه ها

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهوری، گفت: علاوه بر اینکه اعتبارات حفظ و احیای تالاب انزلی به دو برابر افزایش یافت، اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی برای مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی نیز اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا زمانی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های انجام شده در جریان سفر رئیس جمهور به استان گیلان خاطرنشان کرد: جلسات کارشناسی و تخصصی متعددی با حضور مقامات استانی و مسئولین ذیربط نهاد ریاست جمهوری، پیش از سفر هیئت دولت به استان برگزار شده بود تا مهم‌ترین مسائل استان از جمله در حوزه محیط زیست مطرح و بررسی شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: از جمله مهمترین دستاوردهای این سفر که با همراهی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور صورت گرفت، تشکیل ستاد ملی احیای تالاب انزلی بود که در جریان این سفر علاوه بر اینکه اعتبارات حفظ و احیای تالاب انزلی به دو برابر افزایش یافت، اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی برای مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی نیز اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه به جهت اهمیت بالا و وضعیت نگران‌کننده تالاب انزلی، شایسته بود در سال های گذشته و همزمان با ستاد ملی دریاچه ارومیه از اعتبارات ملی استفاده می‌شد؛ تصریح کرد: با توجه به تشکیل ستاد ملی احیای تالاب انزلی برای اولین بار اعتبارات ملی به این تالاب بین المللی و اکوسیستم با ارزش گیلان اختصاص خواهد یافت که این موضوع فرصت مناسبی برای مدیریت و احیای این تالاب ارزشمند است.

زمانی اضافه کرد: با توجه به اهمیت مدیریت آبخیز در جلوگیری از ورود رسوبات از حوضه آبخیز بالادست تالاب انزلی، افزایش اعتبارات آبخیزداری منابع طبیعی برای حوضه مذکور از جمله دستاورهای سفر اخیر بود.

وی تاکید کرد: پس از سفر ریاست جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بلافاصله معاون اجرایی رئیس جمهور، جهت پیگیری موارد و تصمیمات سفر دولت، در گیلان حضور پیدا کرد و اولین جلسه ستاد ملی تالاب انزلی و احیای رودخانه های زرجوب و گوهررود تشکیل شد.

این مقام مسئول، با اشاره به فاضلاب های خانگی شهر رشت به عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی دورودخانه زرجوب و گوهررود و نهایتا سرزیر این دو رودخانه به تالاب انزلی، گفت: برای اولین بار اعتبارات بسیار مناسب برای احداث و تکمیل تصفیه خانه های فاضلاب شهر رشت برای جلوگیری و مدیریت این فاضلاب‌ها اختصاص پیدا کرد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان متذکر شد: بر خلاف برخی اظهارات مطرح شده در روزهای اخیر، مجموع برنامه های اجرا شده و تصمیمات اخذ شده در جریان اولین سفر دولت سیزدهم به گیلان، بیانگر توجه جدی و اشراف دولت و همینطور دغدغه و پیگیری مقامات استانی نسبت به مسائل زیست محیطی گیلان است و چالش های اصلی از جمله احیای تالاب انزلی و نیز عدم تخلیه فاضلاب‌های شهری و آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود از اصلی ترین معضلات استان و از مطالبات دیرینه همه شهروندان است که با پیگیری نماینده عالی دولت در استان، اعتبارات ملی خوبی برای مدیریت موارد مذکور اختصاص پیدا کرد.

Share