امیرعبداللهیان خبر داد:

توافق بر سر آزادسازی مطالبات مالی ایران در یکی از بانک‌های خارجی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از دیدار و رایزنی با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در تهران اظهار داشت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه گفت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است.

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار و رایزنی با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در تهران، در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران با تشریح محورهای رایزنی‌اش با وزیر امور خارجه عراق گفت: ما امروز درخصوص موضوعات مختلفی رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان این که یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار مسائل مربوط به روابط دوجانبه بود، گفت: در این دیدار بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور تاکید شد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با توجه به فاصله‌گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد کرونا قادر باشیم که رفت‌وآمدهای اتباع دو کشور از طریق مرزهای زمینی را گسترش دهیم و این موضوع و صنعت توریست می‌تواند نقش مهمی در توسعه مناسبات دو کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: ما آرزومند هستیم که طرف عراقی با جدیت پیگیری کند که در آینده اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی با خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر زیارتی و سیاحتی داشته باشند. روابط عمیق، ممتاز و راهبردی دو کشور در شرایطی قرار دارد که می‌توانیم در ماه‌های آینده روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در هفت ماه گذشته حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر زمان مشابه گسترش پیدا کرده است.

وی با بیان این که در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تاکید کردیم، گفت: ما از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی می‌کنیم و بر اهمیت انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه تاکید داریم.

امیرعبداللهیان با بیان این که از تلاش‌های سازنده عراق برای از سرگیری گفت‌وگوها بین ایران و عربستان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: امیدواریم که منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هر چه بیشتر باشد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که در جریان رایزنی‌های امروز با آقای فواد حسین در ارتباط با آخرین تحولات یمن نیز گفت‌وگو کردیم، گفت: ما از استقرار و برقراری آتش‌بس موقت در یمن استقبال می‌کنیم و بر لغو محاصره انسانی و انجام گفت‌وگوهای یمنی- یمنی تاکید داریم. ما معتقدیم در صورت پایداربودن آتش‌بس، لغو محاصره انسانی و گفت‌وگو بین تمامی طرف‌های یمنی بدون هرگونه مداخله خارجی مردم یمن می‌توان نسبت به آینده خود بهترین تصمیم را بگیرند.

وی همچنین با بیان این که در این دیدار در مورد مسائل سوریه نیز صحبت کردیم، گفت: بخشی از خاک سوریه همچنان در اشغال پایگاه‌های نظامی قرار دارد که بدون هماهنگی با دولت مرکزی سوریه در این کشور حضور دارند. ما مخالف این موضوع هستیم و تاکید بر این داریم که باید مردم سوریه در سایه استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی خود نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این دیدار آخرین تحولات افغانستان نیز مورد توجه قرار گرفت. ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم. چند روز پیش اتفاق ناگواری در برابر سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری ما در هرات رخ داد. دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات به سرکنسولگری کشورمان مراتب ناخرسندی خود را از این موضوع اعلام کرد و این اقدام را به صراحت محکوم کرد. امروز نیز جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در برابر نمایندگی ایران در افغانستان با اهدای گل تلاش کردند که نشان دهند که دشمنان مشترک دو کشور قادر نخواهند بود که با توطئه‌افکنی باعث فاصله‌گرفتن دو ملت ایران و افغانستان از یکدیگر شوند.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: ما شناسایی هیات حاکمه موقت افغانستان را منوط به تشکیل دولتی فراگیر در این کشور می‌دانیم.

وی در این نشست مطبوعاتی که پیش از افطار برگزار شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اخبار منتشرشده در ارتباط با آزادسازی برخی از منابع مالی بلوکه‌شده ایران اظهار کرد: توافقی درخصوص آزادسازی مطالبات مالی ما در یکی از بانک‌های خارجی ایجاد شده است. در گذشته هیاتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرای این توافق به تهران سفر کرد و رایزنی‌هایی را با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه انجام داد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: درخصوص زمان و چگونگی آزادسازی این منابع توافقات اولیه‌ای را به عمل آورده‌ایم.

Share