گمرک اعلام کرد:

بلاتکلیفی سه محموله واکسن کرونا در گمرک | کسی مراجعه نکرد!

مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) درباره محموله واکسن وارداتی که اخیرا در گمرک مانده و ترخیص نشده است، توضیح داد که اخیرا سه محموله واکسن وارد شده که وزارت بهداشت برای تحویل آن هیچ مراجعه و مکاتبه‌ای نداشته است و از این رو گمرک واکسن‌ها را به انبارهای یخچال‌دار منتقل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، طبق اعلام مسئولان گمرک، اخیرا سه محموله واکسن کرونا وارد گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) شده اما به دلیل‌ عدم درخواست و البته مراجعه وزارت بهداشت، ترخیص نشده است، در حالی که اگر اعلام رسمی صورت بگیرد، به روال گذشته در کمتر از ۱۵ دقیقه و با کمترین تشریفات گمرکی ترخیص خواهد شد.

سلیمانی، مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) درباره محموله واکسن وارداتی که اخیرا در گمرک مانده و ترخیص نشده است، توضیح داد که اخیرا سه محموله واکسن وارد شده که وزارت بهداشت برای تحویل آن هیچ مراجعه و مکاتبه‌ای نداشته است و از این رو گمرک واکسن‌ها را به انبارهای یخچال‌دار منتقل کرده است.

وی گفت: در ۱۹ فروردین ماه امسال، محموله ۲۱ پالتی واکسن از بلغارستان وارد فرودگاه امام شد و بعد از آن محموله دیگر در ۲۲ فروردین حاوی چهار پالت از آلمان آمد و امروز همزمان با ۲۵ فروردین نیز محموله هفت پالتی دیگر از ژاپن وارد شده است اما برای هیچ یک از این محموله‌ها تاکنون درخواستی از سوی وزارت بهداشت برای تحویل و ترخیص وجود نداشته است.

مدیرکل فرودگاه امام خمینی (ره) توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه کرد و گفت که وقتی محموله اول در ۱۹ فروردین وارد شد، از سوی وزارت بهداشت درخواست ترخیص وجود نداشت، از این رو از هیات امنای ارزی پیگیری کردیم و به ما اعلام کردند که نامه و مجوزی از سوی وزارت بهداشت برای ترخیص واکسن‌های وارد شده دریافت نکرده‌اند، از این رو گمرک محموله را داخل انبارهای یخچال دار قرار داد. محموله‌های بعدی که وارد شد هم هیچ‌گونه پیگیری از سوی وزارت بهداشت و یا هیات امنای ارزی برای ترخیص واکسن‌ها نشده است و به روال محموله اول آن‌ها را نیز به انبار منتقل کرده‌ایم.

سلیمانی با اشاره به اینکه از گذشته گمرک به محض ورود واکسن آن را از پای پرواز و در کمترین زمان ترخیص کرده و به نماینده بهداشت تحویل داده است، یادآور شد که هر زمان که اولین مکاتبه با گمرک در مورد ترخیص و تحویل صورت بگیرد، بلافاصله در این رابطه اقدام خواهیم کرد اما مسئله این جاست که کسی هنوز برای تحویل و ترخیص محموله‌های وارداتی واکسن اقدامی نکرده و از گمرک پیگیری نداشته است.

وی این را هم گفت که از زمان واردات واکسن تاکنون، این اولین بار است که گمرک مجبور شده محموله را به انبارهای یخچال دار تحویل دهد.

واردات واکسن کرونا به ایران از نیمه بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد و در آن زمان ارونقی، معاون وقت فنی گمرک ایران از ورود واکسن خبر داد و اعلام کرد طی هماهنگی‌های صورت گرفته، ورود واکسن به صورت حمل یکسره انجام و کمتر از ۱۵ دقیقه و بدون طی تشریفات گمرکی ترخیص با حضور مسئولان گمرک انجام و محموله‌ها تحویل نمایندگان وزارت بهداشت می‌شود.

این در حالی است که طبق گزارش گمرک ایران، تا اواخر اسفند سال قبل حدود ۱۵۸ میلیون دوز واکسن وارد ایران شده بود که به همین ترتیب و به صورت حمل یکسره از گمرک ترخیص شد.

واکسن‌های اخیر وارداتی که در گمرک دپو شده، عمدتا استرازنکاست، واکسنی که این روزها مراجعه کننده و درخواست کننده بیشتری دارد.

Share