مینو محرز در گفتگویی مطرح کرد:

درباره عملکرد وزیر بهداشت با مردم موافقم | بساط واکسن در ناصرخسرو جمع شود

محرز اظهار کرد: همچنان خرید و فروش‌ها در ناصرخسرو به‌راه است و واکسن کرونا آنجا تهیه می‌شود. در حالی که بهتر است مردم بدانند با توجه به شرایط نگهداری واکسن کرونا و زنجیره سرد بعید است که واکسن‌های موجود در ناصرخسرو قابل اعتماد باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، مینو محرز بی‌شک یکی از معروف‌ترین چهره‌های پزشکی در کشور است؛ متخصص عفونی که در آن سال‌هایی که نام ویروس اچ‌ای‌وی نه تنها ترسناک که تابو بود، در برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌ها حاضر می‌شد تا مردم را نسبت به بیماری ایدز آگاه کند. طی یک سال و چند ماه اخیر نیز که ویروس کرونا همه‌گیر شده، نه تنها بیشتر از همیشه اسم او را در تیترهای خبری می‌بینیم که اتفاقا واکنش‌ها به اخباری که از سوی او اعلام می‌شود، بیشتر از همیشه است.

هر چند که بهانه این گفتگو با او به عنوان مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن ایرانی «برکت» است اما درباره عملکرد وزارت بهداشت و خصوصا نظرات انتقادی برخی از کاربران به صحبت‌هایش نیز از او سوال کردیم.

این گفتگو را بخوانید:

از واکسن کرونای تولید داخل چه خبر؟ در چه مرحله‌ای هستیم؟

فاز سوم شروع شده و در حال انجام هستیم، روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در استان‌های تهران و البرز واکسن تزریق می‌کنند تا نتایج علمی فاز سوم به سرانجام برسد. نوبت دوم این واکسن‌ها هم که انجام شود می‌توانیم از لحاظ عوارض و میزان آنتی‌بادی و شاخص‌های علمی به نتیجه برسیم و بعد هم برای تولید انبوه آماده شویم.

بر این اساس بعید است که به پیش‌بینی قبلی برسیم و تا پایان خرداد وارد فاز تولید انبوه بشویم؟

درباره اینکه تولید انبوه کی اتفاق میفتد اطلاعاتی ندارم و من فقط از بخش علمی پروسه ساخت واکسن داخلی اطلاع دارم ولی کار علمی ما تا آغاز تابستان به نتیجه می‌رسد.

چه زمانی به واکسیناسیون عمومی می‌رسیم؟

با توجه به برنامه ساخت واکسن داخلی و اینکه واکسیناسیون در دنیا در حال انجام است و صادرات واکسن به سایر کشورها افزایش می‌یابد، باید از اواخر شهریور واکسیناسیون توده مردم آغاز شود.

روند واکسیناسیون فعلی در گروه سالمندان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به هرحال واکسیناسیون آغاز شده و روندش در حال انجام است، کندی و مشکلاتی هست که بخشی از آن به کمبود واکسن و بحث واردات برمی‌گردد که مساله جهانی است، یعنی کشورهای سازنده برای واکسیناسیون خودشان اولویت دارند و به این ترتیب واکسن کمتری را به سایر کشورها صادرات می‌کنند.

صحبت‌های در بحث «واکسن‌خواری» می‌شود، هرچند که اطلاعات مستندی نداریم اما شنیده می‌شود که برخی از پزشکان درخواست سهمیه برای همکاران خود در مراکز و مطب‌ها دارند و این واکسن‌ها را در اختیار نزدیکان خود قرار می‌دهند، شما اطلاعاتی دارید؟

خیلی بعید می‌دانم چنین چیزی درست باشد، همه پزشکان و کادر درمان از همان ابتدای شیوع کرونا مشغول خدمت بوده‌اند و بعید است چنین اتفاقی بیفتد و پزشکی برای اقوام خودش واکسن بگیرد. بجای این موضوعات بهتر است سراغ واکسن‌هایی برویم که در ناصرخسرو در حال خرید و فروش است. باید جلوی بساط ناصرخسرو گرفته شود که از پیش از انقلاب تا همین حالا دارو به شکل غیرقانونی در آنجا خرید و فروش می‌شود.

موضوع خرید و فروش واکسن کرونا در خیابان ناصرخسرو جدی است؟

بله متاسفانه، همچنان خرید و فروش‌ها در ناصرخسرو به‌راه است و واکسن کرونا آنجا تهیه می‌شود. در حالی که بهتر است مردم بدانند با توجه به شرایط نگهداری واکسن کرونا و زنجیره سرد بعید است که واکسن‌های موجود در ناصرخسرو قابل اعتماد باشند.

شما از نظر پزشکان و متخصصان به‌عنوان یک رفرنس و منبع معتبر علمی محسوب می‌شوید و در مصاحبه‌هایی که با متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت داریم بر این مساله تاکید می‌کنند اما در بحث کرونا برخی از مخاطبان و عموم مردم گاهی کامنت‌ها و نظرات انتقادی‌ای به شما دارند و معتقدند که بیشتر مطابق با نظرات دولت‌مردان صحبت می‌کنید؟ چه نظری دارید؟

من هرگز آدم سیاسی‌ای نبوده‌ام و همیشه سعی کرده‌ام سلامت مردم در اولویتم باشد و جز برای سلامت جامعه صحبتی نمی‌کنم، نظر مردم برای من مهم است اما قضاوت‌هایی که گفته می‌شود بیشتر از تناقض‌گویی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌آید. عکس مرا در کنار سخنانی می‌گذارند که پایه علمی ندارد و یا صحبت‌هایم تقطیع می‌شود که شیطنت‌آمیز است و متاسفانه مردم به این‌ها استناد می‌کنند.

من این‌ها را به حساب «اینفودمی» می‌گذارم و حق می‌دهم که در این اپیدمی اطلاعات غلط، قضاوت‌های اشتباه پیش بیاید و مردم گرفتار اطلاعات اشتباه شوند و با توجه به ترس و نگرانی که وجود دارد، به این موضوع بیشتر دامن زده می‌شود. برخی هم استقبال می‌کنند که مردم دچار این قضاوت‌ها درباره من بشوند. اما من همیشه یک معلم یک معلم و عاشق کارم بوده‌ام و توجهی به این مسائل نمی‌کنم و همچنان به کارم ادامه می‌دهم.

نظر شما درباره عملکرد وزارت بهداشت و خصوصا وزیر بهداشت چیست؟ برخی معتقدند وزیر بهداشت گاهی در بحث کرونا احساسی عمل می‌کند.

در مجموع عملکرد وزارت بهداشت می‌توانست خیلی بهتر باشد، متاسفانه علی‌رغم تلاش‌ها ضعف‌هایی هم داشتیم، در برخی موارد حساب‌نشده و هول عمل کرده‌ایم، مثلا در خصوص انجام تست‌های کرونا از همان ابتدا باید بهتر از این عمل می‌کردیم، درباره عملکرد دکتر نمکی نظر من همان نظر مردم است و با آنچه که مردم فکر می‌کنند موافق هستم.

Share