همزمان با اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه؛

امضای قراردادهای تجاری بین تجار ایران و روسیه | توافق با نهادهای مالی روسیه برای مبادلات پولی

ا- یک فعال اقتصادی گفت: همراهی بخش خصوصی در سفر دولت به روسیه منجر به شکل روابط تجاری و قراردادها میان فعالان اقتصادی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «احمد صالحی» در گفت‌وگو با ایرنا درباره سفر اخیر هیات ۷۰ نفره ایرانی به روسیه برای برگزاری نشست‌های اقتصادی و گسترش روابط تجاری، اظهار داشت: سفر بخش خصوصی با همراه اعضای دولت به روسیه بسیار فوق‌العاده و بی‌سابقه بود، به‌طوری‌که بخشی از تجار حاضر در این سفر قراردادهای تجاری خود را به امضا رساندند.

وی با بیان اینکه مذاکرات مناسبی برای فروش چرم، سیمان، لبنیات و دارو به روسیه انجام شد،‌ خاطرنشان کرد: در زمینه محصولات دانش‌بنیان نیز مباحث مختلفی مطرح شد که برخی از آن‌ها منجر به قرارداد نشده، اما موجب آشنایی و فراگیری بیشتر روسیه با فناوری‌های ایران شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نشست‌های خوبی با صنعتگران، کارآفرینان و تجار اتاق بازرگانی روسیه برگزار شد، گفت: فعالان اقتصادی دو کشور در این جلسات آشنایی بیشتری با یکدیگر پیدا کردند و با طرف تجاری خود را یافتند.

صالحی با بیان اینکه بخش خصوصی در این جلسات توانست مشکلات خود را با مسوولان دولتی حاضر در این سفر مطرح کند، تأکید کرد: در بخش لجستیکی و گمرکی موانع فراوانی وجود دارد، البته عدم حضور نمایندگان گمرک برای رفع آن‌ها نیز مشهود بود.

وی با اشاره به رقابتی بودن قیمت کالاهای ایرانی برای صادرات به روسیه، ادامه داد: بخشی دیگر از مباحث مربوط به مبادلات پولی بود که توافقاتی با نهادهای مالی انجام شد تا کانال‌های پولی مستقل از دلار برای دریافت و پرداخت شکل بگیرد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: این سفر فرصت خوبی برای برقراری ارتباط تجار بود که ابتر نخواهد ماند، زیرا فعالان اقتصادی مذاکرات برای گسترش بازار را رها نمی‌کنند و تا حصول نتیجه پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد.

صالحی با بیان اینکه تفاهم‌هایی برای برگزاری نمایشگاه جهت معرفی کالاها در دو کشور صورت گرفت، اظهار داشت: برقراری روابط در این سطح می‌تواند موجب گسترش عبور کالاها از مرزها شود و بعد از این بخش خصوصی به‌عنوان رکن اصلی فعالیت اقتصادی بازار ایران را در این کشور توسعه خواهد داد.

وی تاکید کرد: این سفر نقطه شروعی برای دستیابی به اهدافی بزرگ‌تر است که تنها با اعتماد به وجود آمده، شکل خواهد گرفت.

Share