سرویس فرهنگی دیارمیرزا؛

“کمدی سیاه” تازه ترین تئاتر وحید تقی زاده؛ نمایش جذابی برای مخاطب خاص و عام

نمایش کمدی سیاه وحید تقی زاده، نوشته “پیتر شفر” از روز ۸ اسفند تا ۱۲ اسفند هر روز ساعت ۱۸:۳۰ عصر در سالن شهید انصاری خاتم الانبیا رشت پذیرای شما عزیزان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نمایش “کمدی سیاه” تا ۱۲ اسفند در رشت به روی صحنه می رود.

کمیل فتاحی در همین زمینه نوشت:

پس از دوسال وقفه کرونایی، نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای تئاتر گیلان آغازی دوباره بود و خوشبختانه در شش ماه اخیر بسیاری از کارگردان های جوان و مطرح تئاتر گیلان نمایشی را به صحنه بردند که نوید دهنده رونق گیشه و فعالیت دوباره گروه های هنری در سال پیش رو است.

این روزها “وحیدتقی زاده” کارگردان و مدرس تئاتر به همراه گروه هدایت، نمایشی باعنوان “کمدی سیاه” در سالن خاتم رشت به روی صحنه برده است که هرچند در کارنامه وی دنباله ی همان نگاه انتقادی به موضوعات اجتماعی و سیاسی است، اما اینبار محتوای اثر در ژانر کمدی و بر مدار موقعیت قطعی برق و خاموشی در یک خانه شکل می گیرد که خود باعث چالش های بعدی میان ادم های نمایش است.

بنظر می رسد در این نمایش کارگردان مانند بسیاری دیگر از همکارانش با مانعی به نام خط قرمز مواجه بوده و به ناچار در برخی صحنه ها کلام و رفتار نقش ها را کنترل می کند تا مستوجب عذاب اداری نشود، اما هرگز از شوخی ها و موقعیت ها برای خنده گرفتن به هرقیمتی استفاده نمی کند.

موقع ورود تماشاگران برق سالن دائم خاموش و روشن می شود تا مقدمه اتصال و خاموشی صحنه در دقایق نخست اجرا باشد.

۵ دقیقه ی ابتدایی دیالوگ ها در تاریکی گفته می شود تا اینکه با ورود نور فندک توسط اولین مهمان، صحنه کمی روشن می شود و سپس به نرمی نور سالن ضمیمه می شود، اما هنوز قصه در خاموشی جریان دارد و نور به این منظور تابانده می شود که مخاطب بهتر متوجه وقایع روی صحنه بشود، درواقع نور به مثابه مهمترین عنصر شناخت، از قصه حذف شده تا جهانی آخرالزمانی و تاریک را ترسیم کند، و نور صحنه بعنوان چشم سوم به کمک بیننده می آید تا شاهد عریانی نقش ها باشد.

حتی در نیمه دوم نمایش، برای دقایقی منبع نور از طریق چراغ قوه تامین می شود که یکی از باشکوه ترین لحظات نمایش است.

وحید تقی زاده در آثارش گرایش ویژه ای به فرم دارد و حال در کمدی سیاه، تاریکی و بازی با نور چراغ قوه این امکان را به او می دهد تا سایه ها و خطوط نوری شکسته و تندی به سوژهایش بتاباند.

بازیگران در طول نمایش طوری کورمال کورمال رفتار می کنند که تاریکی محیط احساس شود، حتی آنها به دفعات زمین می خورند، باهم برخورد می کنند و یا دسته گل آب می دهند که خود از جذابیت های کار بازیگران است.

آرش انتظامی بعنوان یکی از هنرمندان پرکار شهر، نشان می دهد لازم نیست برای دیده شدن روی صحنه هرکاری بکنیم، بلکه او فقط زمانی که نوبتش می شود با مهارت و بدون اغراق از تجاربش در ایجاد نقش بانمک و دوست داشتنی یک نظامی بازنشسته استفاده می کند، بقیه بازیگران روح اله بخت شاهی، مریم شاملو، سروش هاشمی، مهسا کیوان، ماکان حائری، شایان معینی و آرزو طاهری هم نقش آفرینی های موفق، مناسب و جذابی دارند که از نقاط قوت کمدی سیاه است.

طراحی صحنه خوب و بویژه میزانسن پر جزئیات در برخی صحنه ها چندین رویداد همزمان را در صحنه رقم می زند که از ظرافتهای نمایش تقی زاده است.

دوست داشتن، تعلق خاطر، تنهایی، کنجکاوی، حسرت، فریب، اقتدار، فاصله طبقاتی و صفاتی که در این تاریکی آخرالزمانی ظاهر می شود، مانند چاشنی غذا یا اسلحه کارکردی دوگانه دارد!

نمایش به شدت نمادگراست و این باعث می شود برخی مفاهیم در پس فضای کمدی کار، به دشواری ترجمه شود، و از این جهت نمایش هم مخاطب خاص را راضی می کند، هم تماشاچی عام که پوسته ی داستان را می بیند.

خلاصه اینکه تماشای نمایش کمدی سیاه به همه ی اقشار توصیه می شود، چون بعد از این حتما بازهم به سالن بازخواهید گشت و به تماشای تئاتر های بعدی علاقه مند می شوید.

این نمایش نوشته “پیتر شفر” از روز ۸ اسفند تا ۱۲ اسفند هر روز ساعت ۱۸:۳۰ عصر در سالن شهید انصاری خاتم الانبیا رشت پذیرای شما عزیزان است.

Share