جاسوس و مامور هیچ کشوری نیستم

کاترین پرز شکدم: نه جاسوس بودم، نه با مقامات ایرانی رابطه داشتم | از کسی بهره‌برداری نکردم

کاترین پرز شکدم که این روزها به واسطه عملیات روانی یک کانال احمدی نژادی نامش بر سر زبانها افتاده، در گفتگویی با بی بی سی فارسی گفت: نه جاسوس بودم و نه با کسی از مقامات ایرانی رابطه ای داشتم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کاترین پرز شکدم، تحلیلگر یهودی فرانسوی- بریتانیایی، که اخیرا حضورش در ایران و یادداشتش برای “تایمز اسراییل” خبرساز شده بود، در مصاحبه‌ای با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت “من جاسوس و مامور هیچ کشوری نیستم، من صرفا تحلیلگر سیاسی بودم”.

او در این مصاحبه اختصاصی در پاسخ به اینکه چرا یادداشت خود را به “تایمز اسرائیل” دادید، گفت که “من تصمیم گرفتم داستان خودم را به این روزنامه اسرائیلی بدهم. احساس کردم که مردم هم در ایران و هم در اسرائیل باید بدانند و نگاه متفاوتی نسبت به تحولات خاورمیانه پیدا کنند”.

کاترین پرز شکدم اما گفت هرگز به اسرائیل سفر نکرده است و با مقامات این کشور ارتباط نداشته است.

او در پاسخ به اینکه چرا حجاب بر سر داشته گفت چون همسر سابقش “مسلمان” و “اهل یمن” بود، به “درخواست شوهرش” تن داده است. او گفت پس از آنکه طلاق گرفته حجاب را برداشته است.

او گفت “من هرگز وانمود نکردم کس دیگری هستم و اصل و نسب من چیست”.

کاترین پرز شکدم گفت به ایران رفت تا ببیند که نفرت در ایران نسبت به دولت اسرائیل است یا یهودیان.

او گفت هدفش از سفر به ایران جاسوسی نبود.

کاترین پرز شکدم اضافه کرد که “من سعی نکردم به رسانه‌های ایران نفوذ کنم، وارد دالان‌های قدرت شوم یا به کسی نزدیک شوم. من از طرف دولت جمهوری اسلامی دعوت شدم. این ایران بود که از من دعوت کرد. و این برای من فرصت بود. من از کسی بهره‌برداری یا سوء‌استفاده نکردم”.

او در پاسخ به اینکه آیا نادر طالب‌زاده، از او برای شرکت در کنفرانس فلسطین دعوت کرده یا نه گفت که با او ملاقات کرده اما او دعوت کننده نبوده است. بلکه یکی از نهادهای نزدیک به مجلس او را دعوت کرده است.

اما کاترین پرز شکدم در ادامه مصاحبه خود با بی‌بی‌سی تایید کرد که طالب‌زاده شرایط را برای مصاحبه او با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مهیا کرده است اما شبکه آر تی (راشا تودی)، روسیه از او خواسته بود این مصاحبه را انجام دهد.

کاترین شکدم اظهار داشت: برخلاف آنچه گفته میشود به هیچ اسنادی در ایران دسترسی نداشته ام و آنکه در انتهای مطلبم در تایمز اسراییل نوشته ام که ایران به دنبال سلاح اتمی است صرفاً برداشت شخصی ام است که میتواند کسی بپذیرد یا نپذیرد. اما برای این حرفم نه به سندی دسترسی داشته ام و نه با کسی صحبت کرده‌ام.

شکدم گفت تمام آنچه در این باره دیده ام همان مطالب آشکار روی اینترنت بود است.

وی همچنین درباره مطالبش که در سایت khamenei.ir منتشر شده در پاسخ به سوال مجری بی بی سی که آیا اصلا به دفتر رهبری رفت و آمد داشته اید گفت خیر. چند مطلب را به صورت ایمیلی فرستادم و حتی پولی هم دریافت نکرده‌ام.

پرز شکدم سال ۱۳۹۶ در جریان سفر انتخاباتی ابراهیم رئیسی به رشت با او مصاحبه کرده بود.

Share