چه زمانی باید کودک را از پوشک گرفت؟

آموزش دستشویی رفتن می‌تواند برای شما و فرزندتان خسته‌کننده باشد و اغلب منجر به جنگ قدرتی می‌شود که کودک در آن پیروز است.

یادگیری دستشویی رفتن یک نقطه عطف بزرگ برای کودکان است. بیشتر آنها باید تا سن مدرسه از پوشک گرفته شوند. اما شاید همیشه اینطور نباشد. دکتر سیندی گلنر، متخصص اطفال می‌گوید که والدین چطور می‌توانند کودکان نوپای خود را برای دستشویی رفتن آماده کنند و چه چیزی می‌تواند باعث مقاومت کودکان و به تأخیر افتادن این پروسه شود.

به طور کل بسیاری از والدین می‌پرسند چه زمانی باید نگران این باشند که فرزندشان هنوز پوشک دارد؟ این یادداشت مروری‌ست بر موضوع به تأخیر افتادن این.

توصیه متخصصان این است که بچه‌های خود را شاد و سالم نگه دارید. حساسیت‌ها همیشه حد و حدودی دارند. دستشویی رفتن یکی از آن آداب و رسومی است که والدین هم به دلیل مدت زمان طولانی آموزش و استرس ناشی از انجام آن از آن می‌ترسند، و هم نمی‌توانند برای شروع آموزش صبر کنند، چون به این معنی است که دیگر نیازی به خرید پوشک ندارند.

میانگین سنی برای آموزش بچه‌ها چه زمانی‌ست؟

میانگین سنی برای شروع آموزش بین ۱۸ ماه تا دو سال و نیم است. دخترها به دلایلی زودتر از پسرها به آن عادت می‌کنند. متخصصان اطفال معتقدند که اگر کودک در برابر آموزش دستشویی رفتن مقاومت می‌کند و تا سه سالگی هیچ نشانه‌ای از یادگیری این مهارت را از خود نشان نمی‌دهد، باید دلیل آن را کشف کنید.

 سن واقعی کودک برای آموزش کامل، یک موضوع قابل بحث است. اکثر افراد معتقدند که وقتی بچه به مهدکودک می‌رود، باید در طول روز آموزش ببیند. بعضی از پیش‌دبستانی‌ها هم از پذیرش بچه‌هایی که دستشویی رفتن بلد نیستند، خودداری می‌کنند.

منظور ما در اینجا خیس کردن بستر نیست. این مسئله بسته به رشد و ژنتیک کودک، ممکن است در سنین نوجوانی هم اتفاق بیافتد. من در مورد بچه‌هایی صحبت می‌کنم که از یادگیری دستشویی رفتن امتناع می‌کنند و می‌خواهند پوشک بپوشند، یا والدینی که در زمانی که شاید دیگر نیازی به پوشک نداشته باشند، به این کار ادامه می‌دهند؛ چون پوشک گرفتن آسان‌تر است.

شناسایی موانع آموزش به کودکان

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که چه موانعی در مسیر آموزش وجود دارد. بعضی از بچه‌ها مثانه‌های کوچک‌تری دارند و بیشتر خودشان را خیس می‌کنند. اگر چنین است، آموزش کودک قبل از کسب آمادگی لازم، تلاشی بیهوده خواهد بود. بدن آنها باید به بلوغ برسد. این پروسه معمولا قبل از رسیدن به سن مهدکودک اتفاق می‌افتد.

موانع عاطفی ممکن است سخت‌تر باشند. تغییرات بزرگ در زندگی کودک بر رفتار او تأثیر زیادی خواهند داشت. آیا به تازگی کسی را از دست داده‌اید، یک نوزاد جدید آورده‌اید یا طلاق گرفته‌اید؟ عوامل استرس‌زا اغلب باعث می‌شوند که کودک به مراحل رشد قبلی خود برگردد که در آن مواقع احساس امنیت بیشتری می‌کرد.

هرگز به کودک التماس نکنید

آموزش دستشویی رفتن می‌تواند برای شما و فرزندتان خسته‌کننده باشد و اغلب منجر به جنگ قدرتی می‌شود که کودک در آن پیروز است. هرگز به کودک التماس نکنید. این کار فقط به آنها قدرت بیشتری می‌دهد. تشویقی بهتر عمل می‌کند. این مرحله گاها کوتاه است، اما اگر ادامه پیدا کرد، پزشک اطفال می‌تواند به شما و کودکتان کمک کند.

اگر کودک شما دچار تأخیر در رشد است یا اوتیسم دارد، بهتر است در سال‌های آینده هم پوشک به تن کند؛ اما اگر کودک شما در مسیر رشد است، باید در سن مدرسه به او آموزش بدهید که خودش دستشویی برود. اگر فرزند شما بزرگ‌تر است و آماده مدرسه رفتن است، پس آنقدر بزرگ شده که با او در خصوص عواقب عدم استفاده از پوشک حرف بزنید.

طرد شدن و ناتوانی در رفتن به مدرسه به همراه دوستان یا مسخره شدن در مدرسه به خاطر پوشک اغلب به آنها انگیزه می‌دهد که بیشتر تمرین کنند. اما اگر شک دارید که فرزندتان به دلایل پزشکی نمی‌تواند تمرین کند، حتما با متخصص اطفال مشورت کنید. شاید لازم باشد آنها را برای کمک نزد یک متخصص ببرید.

اساسا والدین باید دقت بیشتری به خرج دهند. همواره مطالعه و بروزرسانی اطلاعات در حوزه نوزاد و کودک، مبانی و مسائل روانشناختی، سلامت و تغذیه و هر آنچه در حوزه کودک ضرورت دارد را باید پیگیری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید بی‌سی‌سی مگ را مطالعه کنید. ما گاها از روی حسن نیت و یا مشکلات حل‌نشده، کنترل‌گر یا زورگو می‌شویم و آزادی عملی را که فرزندانمان برای رشد نیاز دارند، از آنها می‌گیریم. به طور مشخص این یعنی نادیده گرفتن مهم‌ترین نیازهای روانی کودکان و چشم‌پوشی از آنها.

فرزندپروری مستلزم آن است که بین دوست داشتن، تربیت و اجازه دادن به آنها برای تجربه و کشف خویشتن به یک تعادل برسیم. همه کودکان یک سری نیازهای اساسی دارند که اگر با رعایت تعادل برای آنها فراهم شود، کمک می‌کند که انعطاف‌پذیری لازم را برای درک قدرت درون توسعه دهند. کودک در مسیر رشد با مراحل پیش‌رونده مختلف از زمان تولد تا بزرگسالی مواجه می‌شود. عوامل محیطی، ژنتیکی و فرهنگی می‌توانند بر رشد کودک و سرعت پیشرفت آن‌ها از یک مرحله به مرحله دیگر اثر بگذارند.

منبع: bccstyle.com

Share