معرفی ۳ غذای بسیار خوشطعم و محلی گیلانی

در این نوشتار قصد داریم ۳ غذای بسیار خوش طعم این شهر را معرفی و کرده و کمی در مورد چگونگی پخت آن صحبت کنیم.

گیلان یکی از خوش آب و هوا ترین استان های کشور است که غذای های ترش و خوشطعم آن زبانزد عام و خاص می باشد. رستوران های بین راهی سنتی موجود در این استان و همین طور رستوران های قدیمی و شناخته ی شده ی آن غذاهای سنتی و خوشطعم این مرز و بوم را در اختیار گردشگران مختلف قرار میدهند. در این نوشتار قصد داریم ۳ غذای بسیار خوشطعم این شهر را معرفی و کرده و کمی در مورد چگونگی پخت آن صحبت کنیم.

میرزاقاسمی شمالی

ویژگی غذاهای گیلانی :

از جمله ویژگی هایی که غذاهای گیلان دارد طعم ترش و لذت بخش این غذاها می باشد. استفاده از گیاهان و سبزیجات طبیعی و تازه ، بهره مندی از انواع گوشت های مرغ و اردک و غاز و قرقاول و … به دلیل دسترسی ساده به گوشت آنها که همراه با هنر آشپزی ذاتی مردم این مرز و بوم می باشد سبب بوجود آمدن برخی از غذاهای بسیار خوشطعم شده است که چشیدن آنها فقط برای یکبار هم می تواند شما را در خوردن سایر غذاهای این منطقه بسیار کنجکاو کند. سیر قلیه، میرزاقاسمی و واویشکا سه غذایی است که می خواهیم در مورد آنها صحبت کنیم.

میرزاقاسمی :

طبق روایات موجود میرزاقاسمی را حاکم رشت محمد قاسم خان در دوران حکومت ناصرالدین شاه ابداع کرده است. البته ناگفته پیداست که امکان اینکه این غذا در مناطق روستایی گیلان تهیه شده و به نام قاسم خان زده شده باشد نیز وجود دارد. بهرحال این غذای خوشطعم پس از سرو شدن برای ناصرالدین شاه و پی بردن به طعم لذیذ آن توسط او، به محبوبیت بالایی رسید و امروزه در اقصی نقاط کشور به روش های مختلفی طبخ میشود و محبوبیت بسیاری دارد.

به طور کلی غذاهای بادمجانی از جمله غذاهای بسیار خوشطعمی هستند که خاستگاه بسیاری از آنها گیلان می باشد . میرزا قاسمی و ترش واش و بادمجان گوره و کشک بادمجان از شناخته شده ترین آنها محسوب میشوند.

طرز تهیه میرزا قاسمی همانطور که اشاره شد در قسمت های مختلف کشور به روش های مختلفی می باشد. مواد اصلی آن بادمجان کبابی ، گوجه ، تخم مرغ و سیر می باشد که ادویه های مختلفی را برای خوشطعم کردن به آن اضافه میکنند. در برخی از نقاط کشور مواد به صورت جداگانه سرخ شده و در کنار یکدیگر سرور می شوند ولی نوع اصلی این پیش غذای خوشطعم به صورت له شده می باشد و مواد باید بایکدیگر قاطی شوند. سرو کته گیلانی و ماست پرچرب همراه با این غذای خوشمزه بسیار مرسوم می باشد .

سیر قلیه :

سیر قلیه از دیگر غذاهای سنتی و خوشطعم رشتی می باشد که با استفاده از سیر و مرغ و برگ و سیر و تخم مرغ همراه با ادویه های مختلف تهیه میشود. این خورش ترش و خوشطعم که به آن سیر چغرتمه نیز می گویند طعم ترشی دارد که این طعم توسط سرآشپز با استفاده از آب نارنج و آب لیمو و آب قوره قابل کنترل میباشد.

طرز تهیه سیر قلیه نیز در قسمت های مختلف کشور دچار تغییراتی شده است که گاها امکان جایگزینی مرغ با گوشت اردک و قراقاول و بوقلمون نیز قابل مشاهده بوده است. استفاده از برگ سیر و سیر تازه این غذارا به یک غذای بسیار مقوی بخصوص برای سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است. فواید بسیار زیاد سیر سبب تقویت پله ای سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی ها و … می تواند پیشگیری کند.

سیرقلیه شمالی

سیر قلیه به عنوان یک غذای کامل همراه با برنج شمالی سرو می شود. همچنین در رستوران های سنتی گیلان این غذا با کته سرور می شود که طعم و بو و فواید برنج شمالی را نیز بیشتر از پیش حفظ کرده و نمایان می کند.

واویشکا :

واویشکا غذایی می باشد که از شوروی وارد مناطق شمالی ایران بخصوص گیلان شده و با تغییر ذائقه های مختلف در انواع مختلفی تهیه و سرو می شود. اصل این غذا با گوشت قرمز تهیه شده و نمونه های مختلفی وجود دارد که با جگر گاو گوسفند سرو می شوند و طعم بسیار خوبی دارند. البته در برخی از مناطق گیلان ، واویشکا با بادمجان و بدون نیاز به گوشت تهیه شده که بیشتر نوع بومی سازی شده ای این غذا می باشد و از خواص بسیاری برای سلامتی بدن برخوردار می باشد.

در این غذا علاوه بر گوشت ، از پیاز و سیر و تخم مرغ نیز استفاده میشود . توجه به استفاده از گیاهانی همچون سیر و برگ سیر و یکسری گیاه دارویی با خواص بسیار در غذاهای گیلانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نشان از نگاه به سلامتی بدن در کنار پخت غذاهای خوشطعم توسط آشپزها و مادرران مهربان این مرز و بوم می باشد.

سایر غذاهای گیلانی :

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم غذاهای بسیاری مخصوص شهر های استان گیلان می باشد که امروزه در اقصی نقاط کشور پخته شده و سرو می شود. باقلا قاتق، ترش تره، کوهی تره، خورش آلومسما، انواع غذاهایی که با ماهی تهیه میشود همچون کوکوی ماهی، کولی ماهی، نمرو ماهی دودی، فیبیج و … همه و همه از غذاهایی می باشند که مبدا اصل آنها شهرهای شمالی کشور و بخصوص گیلان می باشد.

تنوع بالای استفاده از سبزیجات و همانطور که اشاره شد سیر و گیاهان دارویی در کنار استفاده از ویژگی های ذاتی در پخت متفاوت مرغ و اردک و غاز و ماهی و صد البته بادمجان ، سبب افزایش سبد غذایی این شهرها شده است. برای مشاهده ی روش های درست کردن این غذاها میتوانید به وبسایت zarinbano.com مراجعه کرده و روش پخت این غذاهای خوشطعم را با شیوه ی سنتی و اصیل آنها مشاهده فرمایید.

Share