بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱

مخالفت مجلس با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه با اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با حذف بند (ش) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه در خصوص دریافت مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد موافقت کردند.

در بند ش تبصره ۶ حذف شده، آمده بود؛ در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی  مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.اِی.تی) خواهند بود.

پیشنهاد حذف این بند از سوی سلیمی نماینده محلات و دلیجان مطرح شد. وی در خصوص پیشنهاد خود اعلام کرد دریافت مالیات در مناطق آزاد مغایر با بحث سرمایه گذاری و دلسرد شدن سرمایه گذاران در این مناطق خواهد بود.

سلیمی تاکید کرد: معافیت مالیاتی در مناطق آزاد کشور برای تشویق سرمایه گذاری در این مناطق از روز اول تصویب شده بود و نباید در حال حاضر بحث دریافت مالیات در این مناطق تصویب شود.

در ادامه امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مخالفت با پیشنهاد حذف بند (ش)، گفت: نباید به مردم و افکار عمومی آدرس غلط داد. براساس این بند مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی در مناطق آزاد دریافت خواهد شد و سرمایه گذاران همچنان طبق گذشته معاف از مالیات خواهند بود.

وی تصریح کرد: این بند تاکید دارد که مالیات بر محصول نهایی بوده و از تولید و سرمایه گذار اخذ نخواهد شد یعنی اگر یک شخصی در تهران به مسافرخانه یا هتل می رود و مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می شود در مناطق آزاد نیز برای استفاده از هتل ها یا خرید محصولات باید مالیات بپردازد.

دولت با پیشنهاد حذف موافقت کرد اما کمیسیون تلفیق لایحه بودجه نیز با پیشنهاد حذف مخالف بود که در نهایت نمایندگان به حذف این بند رأی موافق داده و مالیات بر ارزش افزوده در مناطق ویژه اقتصادی اخذ نخواهد شد./

Share