رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد:

شهرک‌های اسکان اضطراری و موقت در تمامی استان‌ها ایجاد شود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برلزوم شکل‌گیری شهرک‌های اسکان موقت و اضطراری در همه استان‌های کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدحسن نامی در نخستین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور اظهار کرد: امروز مدیران بحران کلانشهرهای کشور در این جلسه گردهم آمدند تا دستیابی به هدف همکاری و تبادل نظر در حوزه مدیریت بحران محقق شود تا از این طریق به شهروندان اعتماد لازم را بدهیم برای این‌که امنیت مکانی و زیستی در مقابل خطرات را می‌توانیم حفظ کنیم و در این حوزه آمادگی کامل داریم.

وی ادامه داد: بی‌تردید حتی در مقابل حداقل تهدیدات باید حداکثر آمادگی را داشته باشیم و در این مسیر پیشگیری امر بسیار مهمی است که مورد تاکید ریاست جمهوری نیز قرار گرفته است. بی‌تردید برای تحقق امر پیشگیری نیازمند آن هستیم که نقشه بحران کشور را بازنگری کنیم قطعا ما در کشور می‌توانیم با احداث یک سیل‌بند از اتفاق بزرگ پیشگیری کنیم و در این مسیر علاوه بر پیشگیری می‌توان به اهداف بلندمدت دیگری نیز دست پیدا کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که سازمان‌های بحران در کشور نقش ستادی دارند اضافه کرد: باید پیش‌بینی‌های لازم در حوزه مدیریت بحران انجام شود. سوانح طبیعی در کشور حدود ۲۰ مورد است و از سوی دیگر سوانح انسان‌ساخت را داریم همچون آتش‌سوزی ساختمان‌ها که باید از هم‌اکنون این ساختمان‌ها مورد بازدید قرار گیرند و بعضا دیده می‌شود در این ساختمان‌ها اقلام تولیدی و اشتعال‌زا همچون تولیدی‌های لباس، موارد زیادی از پوشاک را در محل قرار می‌دهند لذا خطر آتش‌سوزی در آن‌ها بالاست آتش‌نشانی باید برای مقابله با آتش‌سوزی در این ساختمان‌ها تمرین داشته باشند.

وی ادامه داد: در موارد دیگری همچون پالایشگاه‌ها که با مواد شیمیایی کار می‌کنند باید بارها و بارها این تمرین‌ها انجام و بر روی آن‌ها نظارت شود تا در بحران‌ها آمادگی لازم کسب شود و این اعتماد به مردم داده شود که تمام تلاش ما این است که از ایجاد خطرات در سوانح طبیعی و انسان‌ساخت جلوگیری کنیم.

نامی ادامه داد: در مورد گسل‌ها و ساخت‌وسازهایی که بعضا به اجبار و با توجه به محدودیت‌ها در محدوده آن‌ها شکل می‌گیرد باید مصالحی را به کار گیریم تا در مقابل هشت ریشتر زلزله مقاوم باشد و در این زمینه اطمینان حاصل کنیم که ساخت‌وساز مطمئن و با توجه به قانون بحران انجام شده که اطمینان واقعی را به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود ساختمان‌های ناایمن و کلانشهرها و آمار تعداد آن‌ها اظهار کرد: بیشتر این ساختمان‌ها در کلانشهرها هستند و سعی شده از ساختمان‌های بلندمرتبه بازدید به عمل آید تا آن‌ها از حالت کارگاهی خارج شوند. برنامه داریم که این کارگاه‌ها را به شهرک کارگاهی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص تشکیل شهرک‌های اسکان اضطراری و موقت نیز با تاکید بر این‌که این شهرک‌ها باید در همه استان‌های کشور ساخته شوند، ادامه داد: میان شهرک‌های اسکان اضطراری و موقت تفاوت وجود دارد به شکلی که ممکن است در جایی لازم باشد در هنگام بحران بیش از یک ماه اسکان انجام شود که در این حالت اسکان موقت مدنظر قرار می‌گیرد و اسکان اضطراری نیز برای زمان‌های کوتاه در هنگام بروز سیلاب مورد توجه قرار می‌گیرد که امیدواریم در همه استان‌های کشور این شهرک‌ها شکل بگیرند.

Share