وزیرخارجه آمریکا:

خواسته‌ روسیه برای تضمین بی‌ربط است | تحریم‌ها علیه مسکو ارتباطی با برجام ندارد

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا گفت: تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند هیچ ارتباطی با برجام و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارند. این دو کاملاً متفاوت هستند و به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم که بی‌ربط است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه تلویزیونی Face the Nation شبکه CBS به سوالاتی درباره مذاکرات وین و خواسته‌ی روسیه برای تضمین پاسخ داد.

متن مصاحبه بلینکن در ادامه را بخوانید:

مارگارت برنان: دیروز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که از شما می‌خواهد که برای حفظ همکاری در مورد توافق هسته‌ای، شخصاً به او ضمانت کتبی معافیت از تحریم‌ها بدهید. این تضمین را به او می‌دهید؟ آیا کل توافق ایران در خطر است؟

بلینکن: تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند هیچ ارتباطی با برجام و چشم‌انداز بازگشت به آن ندارند. این دو کاملاً متفاوت هستند و به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم که بی‌ربط است.

خروج از برجام یکی از بدترین اشتباهات در سال‌های اخیر بود. خروج از این توافق موجب شد برنامه هسته‌ای ایران که کنترل شده بود از کنترل خارج شود و بنابراین، اگر راهی برای بازگشت به اجرای مجدد آن به طور موثر وجود داشته باشد، به نفع ماست که آن را انجام دهیم. صرف نظر از هر چیز دیگری این همچنین به نفع روسیه است که ایران نتواند سلاح هسته‌ای یا توانایی تولید سلاح در زمان بسیار بسیار کوتاه را داشته باشد. صرف نظر از اینکه در رابطه ما با روسیه در نتیجه تجاوزات این کشور به اوکراین در کجا قرار داریم.

مارگارت برنان: چشم‌انداز توافق برجام و همچنین [زندانیان] آمریکایی که در حال حاضر در دست ایران هستند چیست؟ آیا چشم اندازی را می‌بینید که ایران موافقت کند تهدید علیه شهروندان در خاک ایالات متحده مانند تهدید یک روزنامه‌نگار مقیم نیویورک و همچنین تهدید مایک پمپئو وزیر خارجه سابق را متوقف کند؟

بلینکن: ما در هفته‌های اخیر پیشرفت واقعی در بازگشت به اجرای مجدد برجام داشته‌ایم و فکر می‌کنم که به آن نزدیک شده‌ایم، اما چند موضوع بسیار چالش‌برانگیز باقی مانده است و تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، کاری انجام نشده است. بنابراین، تا زمانی که قادر به حل چند مورد باقی مانده نباشیم، به توافق برنمی گردیم، اما در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق عمیقاً به نفع ماست. باز هم همانطور که گفتم، خروج از آن اشتباه بزرگی بود و اجازه داد برنامه هسته‌ای ایران از چارچوب خارج شود. بازگشت به برجام با شرایط مناسب، آن برنامه را دوباره در جعبه‌ای که در آن بود قرار می‌دهد. بنابراین در روزهای آینده خواهیم دید که به کجا خواهیم رسید. اما واقعاً به این بستگی دارد که آیا ما می‌توانیم چند مشکل باقیمانده را حل کنیم یا نه. اگر بتوانیم، به برجام باز می‌گردیم و اگر نتوانیم، نه.

مارگارت برنان: اما در مورد آن موضوعات خاص یعنی توقف تهدیدات علیه کسانی که در خاک ایالات متحده هستند و آزادی [زندانیان]، آیا این دو از جمله خواسته‌های آمریکا هستند؟

بلینکن: درباره گروگان‌ها، ما صرف نظر از هر گونه گفتگو و مذاکره در مورد برجام، دائماً در حال کار بر روی آن هستیم و در یک مسیر جداگانه کار می‌کنیم که به توافق هسته‌ای ربطی ندارد. ما به انجام هر کاری که ممکن است ادامه خواهیم داد تا آمریکایی‌های بازداشت شده را که خودسرانه بازداشت شده‌اند به خانه بازگردانیم، چه در ایران و چه در هر جای دیگر. ما هر روز در مورد تهدیدات غیر هسته‌ای ایران، از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور در خاورمیانه که برای ما و شرکا و متحدان ما تهدیدآمیز است، کار می‌کنیم، صرف نظر از اینکه به برجام برگردیم یا نه.

Share