اجرای اتاق شیشهای شهرداری رشت | شهروند سپاری خدمات در سال ۱۴۰۱
شهردار رشت شفافیت را تنها دغدغه مدیریت انقلابی خواند و با تاکید بر اینکه شفافسازی در قالب تحقق اتاق شیشهای در سرلوحه کار شهرداری رشت قرار گرفته است، گفت: شهرداری رشت قصد دارد در حوزه اموال، املاک و کمیسیون ماده ۱۰۰ و… شفافسازی نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید امیر حسین علوی شهردار رشت، آخرین اقدامات شهرداری در حوزه شفافیت و تحقق اتاق شیشهای را تشریح کرد و اظهار داشت: شهرداری رشت قصد دارد تا به سان دیگر کلانشهرها، شفافسازی را در حوزههای مختلف شهرداری به صورت فاز به فاز به مرحله اجرا درآورد.
شهردار رشت با بیان اینکه اعتماد مردم به مسئولان و خدمتگزاران نظام، وظیفه مدیران را در هر سمتی که باشند در قبالشان دو چندان کرده است، اجرای قانون، حمایت از منافع عمومی و شفافسازی را از جمله مواردی که در سرلوحه کار شهرداری رشت قرار گرفته اعلام کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف شهرداری زیباسازی شهر و اجرای پروژههای متنوع عمرانی و فرهنگی است اما شهرداری رشت علاوه بر اینها وظیفه خود در جهت برقراری عدالت و شفافسازی را با جدیت دنبال میکند.
علوی در تشریح برنامههای شهرداری رشت در بخش شفافسازی اموال و املاک شهرداری ابراز داشت: با توجه به این که عمده فعالیت مناطق پنجگانه شهرداری درقالب نرمافزار یکپارچه شهرسازی (سرا) انجام میشود، کارتابل «میز خدمت» با قابلیت جستجوی درخواستها، جست و جوی نقشه، مشاهده طرح تفصیلی و نظایر اینها در هر یک از مناطق ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این اقدامات همچنین مقرر شد، مناطق پنجگانه شهرداری یک دستگاه کامپیوتر را جهت استفاده مراجعین و ارباب رجوعان اختصاص دهند تا شهروندان بتوانند از طریق کارتابل اشاره شده، به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
شهردار رشت از ایجاد گزارشی با عنوان «مشخصات کمیسیون» در نرمافزار سرا با هدف اجرای برنامه شفافسازی شهرداری رشت خبر داد و افزود: متقاضی با استفاده از کارتابل «میز خدمت» و تشخیص کد نوسازی ملک از روی نقشه، میتواند آراء صادره کمیسیون ماده صد برای ملک مورد نظر را (به استثناء اطلاعات شخصی مالک) مشاهده نماید.
علوی با بیان اینکه گزارشی تحت عنوان «شفافیت آراء ماده صد» نیز در نرمافزار سرا ایجاد شده است، تصریح کرد: با این بستر مناطق پنجگانه میتوانند در بازههای زمانی مورد نظر لیست آراء کمیسیون ماده صد را (به استثناء اطلاعات شخصی مالک) تهیه و جهت انتشار روی پرتال در اختیار روابط عمومی قرار دهند.
علوی کاربرد امکانات فراهم شده در نرمافزار سرا را بیشتر تشریح کرد و یادآور شد: در حال حاضر پس از ثبت درخواست شامل آیتمهایی مانند استعلام، پروانه، پایان کار وعدم خلاف در نرمافزار سرا هر کدام از مناطق پنجگانه و مشخص شدن مامور بازدید، یک پیامک حاوی شماره درخواست و تاریخ بازدید به متقاضی ارسال میشود.
شهردار رشت با تاکید بر اینکه در راستای رسیدگی به اعتراضات شهروندان، سامانه «ثبت شکایات بازرسی» راه اندازی شده است، عنوان کرد: از طریق این سامانه تخلفات احتمالی که ممکن است در شهرداری صورت گیرد، با گزارش شهروندان مورد بررسی قرار میگیرد و نتیجه از طریق پیامک اطلاعرسانی میشود.
علوی تصریح کرد: نتیجه بررسی شکایات شهروندان از طریق سامانه «ثبت شکایات بازرسی» و با استفاده از کد رهگیری نیز قابل مشاهده است و شهروندان برای دسترسی به این سامانه میتوانند از طریق Link موجود در صفحه اول پرتال شهرداری رشت اقدام نمایند.
شهردار رشت اقدامات شهرداری در بخش شفافسازی کمیسیون ماده ۱۰۰ را هم برشمرد و ضمن ارائه گزارشی از این حوزه و ارائه اطلاعات و اتاق شیشهای شهرداری اذعان کرد: شهرداری رشت برای رسیدن به اهداف خود قوانین، مقررات، بخشنامهها و دستورالعملهای شهرسازی در بخش قوانین و مقررات پرتال شهرداری رشت را به شکل مستمر بارگذاری میکند.
علوی از بارگذاری گزارش آرای ماده صد قانون شهرداریها در بخش شفافیت آرای پرتال شهرداری رشت خبر داد و اضافه کرد: بهبود و ایجاد وحدت رویه در سیستم، فرآیندها و گردش کارها و کاهش مدت زمان ارائه خدمات شهرسازی شامل صدور پروانه، گواهیعدم خلاف و پایان کار ساختمانی از طریق حذف نقاط گره و حذف بروکراسی زائد اداری از جمله مزیتهای این اقدام به شمار میرود.
وی تجمیع نرمافزار یکپارچه شهرسازی در مناطق پنجگانه با هدف حفظ یکپارچگی در فرآیندهای پاسخگویی، ضوابط و مقررات شهرسازی و درآمدی را گام مهم شهرداری رشت در جهت شفافسازی ذکر کرد و افزود: شهرداری رشت با عقد تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به منظور ارسال و دریافت مکاتبات، گزارشات مرحلهای مهندسین ناظر، نقشه و مواردی از این دست بر بستر وب، اهدافی مانند حذف واسط، کاهش رانت و افزایش سرعت در پاسخگویی را دنبال میکند.
شهردار رشت در پایان اختصاص کارتابل ویژه برای استفاده شهروندان و دسترسی به محتویات پرونده هایشان، اطلاعرسانی به کاربران در خصوع عملیات انجام شده با حسابهای کاربری آنان از طریق SMS و یا ایمیل، امکان دسترسی به ضوابط ساخت و ساز و تحلیل ضوابط ملک انتخاب شده بصورت آنلاین و همچنین امکان پرداخت الکترونیکی فیشهای صادره عوارض، امکان صدور پیشنویس پروانه، گواهی و استعلام توسط شهروندان و نیز امکان دریافت الکترونیکی پروانه، گواهی و پاسخهای استعلام توسط شهروندان را از برنامههای آینده شهرداری اعلام کرد.
دیدگاه