رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی؛

آتش سوزی تالاب انزلی عمدی است | سودجویان اقدام به تصرف زمین کرده‌اند

رییس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی آتش سوزی در این تالاب بین‌المللی را عمدی خواند و افزود: اسامی چند مظنون به پلیس امنیت شهرستان اعلام شده است و در اسرع وقت مظنون اصلی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید فرشید فلاح روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: آتش‌سوزی تالاب بین المللی انزلی ۱۰۰ درصد عمدی است و سودجویان با استفاده از وزش باد گرم بدنبال تصرف اراضی بیشتری هستند.

وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر سودجویان با آتش افروزی در محدوده تالاب انزلی (در روستاهای طالب آباد، لیجارکی، شانگهای پرده، میانپشته و سنگاچین) اقدام به تصرف زمین کرده‌اند که می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی و قضایی پایش مستمری از این محدوده داشته باشند.

فلاح از برخورد قاطع با متخلفان خبر داد و تاکید کرد: با هماهنگی دادستان انزلی درصورت تصرف حتی یک متر از اراضی تخریب شده توسط افراد، فرد خاطی مسئول تمام اراضی تخریب شده خواهد بود و باید نسبت به تمام مناطق تالابی که دچار حریق شده پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آتش سوزی در ۲ منطقه کوچک ادامه دارد، وزش باد کمتر شده و تا ساعات آینده اطفاء حریق بطور کامل صورت خواهد گرفت. مسیر دسترسی به آتش صعب العبور بوده و امکان عبور ماشین آلات سنگین آتش‌نشانی وجود ندارد و هم اکنون مهار آتش با ماشین‌های سبک اطفاء حریق انجام می‌شود.

فلاح با بیان اینکه فاصله حریق با نزدیکترین واحد مسکونی حدود ۲۰۰ متر است، گفت: این واحد مسکونی به طور غیر مجاز احداث شده و در حریم تالاب قرار دارد اما کانال آبی که دور تا دور محل آتش سوزی را احاطه کرده و یک منطقه باتلاقی مانع از گسترش آتش به نقاط مسکونی می‌شود.

وی اضافه کرد: در ساعات اولیه آتش سوزی بیم آن می‌رفت شهرک صنعتی حسن رود که در نزدیکی محل حادثه بود دچار حریق شود که آتش در این منطقه مهار شد و دیگر تهدیدی متوجه شهرک صنعتی حسن رود نیست.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: تا ساعات آینده می‌توان اطلاعات دقیق‌تری از میزان آتش سوزی ارائه داد و درحال حاضر سه گروه آتش نشان، نیروهای سپاه شهرستان، فرماندار، بخشدار، اعضای ستاد بحران استان و شهرستان، مدیرکل محیط زیست استان گیلان و نماینده منابع طبیعی در محل حادثه مستقر هستند.

Share