چطور یک حسابدار مناسب استخدام کنیم؟

شما می‌توانید نیروی کار خود را از شرکتهایی که کارنامه خوبی در زمینه آموزش نیروی کار حسابداری دارند انتخاب کنید که پیدا کردنشان کار سختی نیست برای نمونه این سایت در زمینه آموزش حسابدار را ببینید.

اگرچه صاحبان مشاغل کوچک می توانند به صورت همزمان چندین کار را رسیدگی کنند، اما امور مالی مسئله‌ای حساس و جدی است که کوچکترین اشتباهات در اسناد مالی می تواند دردسرهای بزرگی به همراه داشته باشد. یک حسابداری رسمی کسی است که می تواند امور مالی شرکت یا کسب و کار شما را تنظیم کنند. در این مقاله قصد داریم به نحوه استخدام یک حسابدار مناسب بپردازیم.

باید بگوییم که استخدام کردن یک حسابدار فرآیندی عمیق است که به چندین مرحله نیاز دارد. قبل از این که در جستجوی یک حسابدار باشید باید بدانید که حسابدار چه کارهایی انجام می‌دهد و آیا کسب و کار شما واقعا به حسابدار نیاز دارد یا خیر.

یک حسابدار دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

معمولا یک مدیر در اداره کردن امور مربوط به کسب و کار خود مسئولیت‌های زیادی بر عهده دارد که شامل: امور روزانه، استخدام نیروی انسانی، توسعه طرح های تجاری، تخصیص بودجه های لازم و … می‌شود. یک حسابدار در انجام امور مالی، ارائه تحلیل و برنامه‌ریزی مالی، مشاوره مالیاتی و حتی کمک به تهیه اظهارنامه مالیاتی تخصص دارد.

حسابدار با تجزیه و تحلیل امور مالی شرکت یا کسب و کار شما به دنبال یافتن زمینه‌های بهبود است و راه‌هایی را جستجو می‌کند که می‌تواند جریان نقدی شما را افزایش دهد. حسابداران قوانین مالیاتی را تسریع می کنند و وضعیت مالیاتی کسب و کار شما را ارزیابی می کنند. آنها سعی می کنند با اشراف بر قوانین مالیاتی به شما در بخشودگی‌های مالیاتی کمک کنند. در واقع یک حسابدار خوب به شما کمک می‌کند که فصل مالیاتی روان و پربارتری داشته باشید. آنها با اداره کردن امور مالی سعی می‌کنند حداکثر سود را از مالیات به کسب و کارها اختصاص دهند.

آیا هر کسب و کاری به یک حسابدار نیاز دارد؟

می توان گفت تقریبا همه کسب و کارها به حسابدار رسمی نیاز دارند. در واقع شما برای رسیدگی به امور مالی و یا دریافت مشاوره در این زمینه حتی به صورت موقت یا پاره‌وقت نیز به حسابدار نیاز دارید.

چگونه یک حسابدار برای کسب و کار کوچک خود استخدام کنیم؟

مطمئنا داشتن یک حسابدار از جهات بسیاری برای کسب و کار شما مفید است. برای این که بتوانید یک حسابدار خوب استخدام کنید این شرایط را در نظر داشته باشید:

۱. نیازهای کسب و کار خود را شناسایی کنید

اولین قدم در استخدام یک حسابدار این است که مشخص کنید به چه سطحی از کمک مالی نیاز دارید. سوابق مالی و جریان نقدی کسب و کار خود را بررسی کنید تا ببینید در چه وضعیتی هستند. اگر مشکلات جدی جریان نقدینگی دارید، احتمالاً به یک حسابدار تمام وقت نیاز دارید. اگر از نظر مالی در وضعیت خوبی هستید و بیشتر برای آماده شدن برای فصل مالیات به کمک نیاز دارید، یک حسابدار پاره وقت که در زمینه مالیات تخصص دارد انتخاب خوبی است.

۲. تعیین کنید که آیا به حسابداری تمام وقت یا پاره وقت نیاز دارید

این شما هستید که تعیین می کنید به حسابدار تمام وقت احتیاج دارید یا پاره وقت. بسیاری از شرکت ها با یک حسابدار پاره وقت کار می کنند. شما نیز بسته به وضعیت مالی شرکت خود تصمیم بگیرید که یک حسابدار دائم در اختیار داشته باشید یا یک حسابدار پاره‌وقت. داشتن حسابدار به صورت پاره وقت بهتر از نداشتن آن است. این حسابدارها معمولا با نرخ ساعتی کار می‌کنند و به شما این امکان را می دهند که در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. اگر تراکنش‌های مالی بسیاری دارید می‌توانید از وجود یک حسابدار تمام وقت بهره‌مند باشید.

۳. سوالات مصاحبه را آماده کنید

به عنوان بخشی از مهمترین اقدام خود، مشخص کنید که چه سوالاتی را در طول فرآیند مصاحبه بپرسید. انجام این کار می تواند شما را در استخدام کردن یک نیروی مناسب یاری کند. برخی از سوالات مهمی که حتما باید بپرسید عبارتند از:

  • زمانی را توصیف کنید که در آن اشتباه حسابداری یا مالی مرتکب شده اید. چگونه شرایط را اصلاح کردید؟
  • بزرگترین چالشی که شما به عنوان یک حسابدار بر آن غلبه کرده‌اید چیست؟
  • از چه نوع نرم افزارهای حسابداری استفاده می‌کنید؟
  • معمولاً چه نوع گزارش‌های مالی تهیه می‌کنید؟

می توانید سوالات شخصی یا اجتماعی بیشتری بپرسید تا با روحیه و شخصیت شخص مورد نظر آشنا شوید.

۴. همکاری با شرکت‌های آموزش حسابدار

شما می‌توانید نیروی کار خود را از شرکتهایی که کارنامه خوبی در زمینه آموزش نیروی کار حسابداری دارند انتخاب کنید که پیدا کردنشان کار سختی نیست برای نمونه این سایت در زمینه آموزش حسابدار را ببینید. معمولا این شرکتها خود رزومه دانش‌‌پذیران‌شان را در اختیار صاحبان کسب‌و‌کارها برای جذب شغل حسابداری قرار میدهند. از طرفی بودن نام این موسسات آموزشی در رزومه جوینده‌کار حسابداری میتواند اطمینان خاطری به صاحب کسب‌و‌کار در جذب نیروی کار حسابداری بدهد. زیرا آموزش های این موسسات از حسابداری پایه تا پیشرفته است و تمام مباحث کنترل و اداره امور مالی و مالیاتی یک شرکت را دربرمیگیرد.

۵. آشنا کردن حسابدار با وضعیت کسب و کارتان

وقتی یک حسابدار را به مجموعه خود اضافه می کنید باید او را با شرایط کاری کسب و کار و تجارت خود آشنا کنید. بهتر است یک برنامه ریزی دقیق کاری به او ارائه دهید و او را با کارمندان و مدیران بخش‌های مختلف آشنا کنید. بدو ورود حسابدار به شرکت زمان خوبی برای تعیین قوانین و اولویت‌های ارتباطی است. در صورتی که گزارش کاری خاصی را دنبال می‌کنید می‌توانید برای او شرح دهید که اولویت شما چه مسائلی را در بر می‌گیرد.

اگر امکان استخدام حسابدار نباشد چه باید کرد؟

امروزه نرم افزارهای حسابداری بیشتر کارهایی که یک حسابدار انجام می‌دهد را به خوبی انجام می‌دهند. این نرم‌افزارها به سازماندهی اطلاعات و آنالیز آنها کمک می‌کنند. البته نیاز است که برای کار کردن با برخی از این نرم‌افزارها دوره های کوتاه آموزشی را بگذرانید. یک سیستم حسابداری خوب ویژگی‌های زیر را دارا است:

نگهداری خودکار سوابق مالی:

بسیاری از انواع نرم افزارهای حسابداری به طور خودکار خریدهای شما را ثبت می‌کنند، سوابق را ادغام می کنند و امور حسابداری و حسابداری دستی را از صفحه شما حذف می‌کنند.

توانایی تولید گزارش های مالی:

در کنار ثبت خودکار سوابق، بسیاری از پلتفرم های حسابداری به طور خودکار گزارش تولید می کنند. به عنوان مثال، می‌توانید نرم‌افزار حسابداری خود را طوری تنظیم کنید که هر ماه در همان روز یک گزارش سفارشی ایجاد کند.

قابلیت استفاده:

قابلیت استفاده عمومی در هر نرم افزار حسابداری یک مزیت بزرگ است. شما و تیمتان از این نرم افزار برای ساده‌سازی امور مالی خود استفاده خواهید کرد. نظرات کاربران را بخوانید، برای آزمایش‌های رایگان ثبت‌نام کنید، و نسخه‌های نمایشی نرم‌افزار را تماشا کنید تا ببینید آیا برای سطح مهارت شما مناسب است یا خیر.

Share