مدیرعامل توزیع برق گیلان تشریح کرد؛

پله‌های محاسبه بهای برق مصرفی در گیلان | طرح بزرگ وزارت نیرو برای مشترکین پرمصرف

هنرمند گفت: طرح بزرگ وزارت نیرو در راستای پایش دقیق مصرف برق می‌باشد و برای تمام مشترکین اداری کشور کنتور هوشمند نصب خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر محمد اسماعیل هنرمند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان در گفت‌وگوی ویژه خبری با سیمای مرکز گیلان طرح ها و پروژه ها و چگونگی روند پایداری شبکه ها را برشمرد.

پروژه‌های مورد افتتاح در دهه مبارک فجر

هنرمند گفت: در دهه مبارک فجر ۶۳۸ پروژه با اعتباری معادل ۱۲۸ میلیارد تومان در کل استان مورد بهره برداری قرار گرفت که از جمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به برق‌رسانی به ۶ روستای کم برخوردار اشاره کرد که طی آن ۶۷ خانوار از نعمت روشنایی بهره‌مند شدند.

وی افزود: از دیگر پروژه‌های مهم توزیع برق گیلان در دهه مبارک فجر می‌توان به تبدیل شبکه‌های فرسوده به کابل خودنگهدار در مناطق شهری و روستایی و پروژه‌های ارتقاء کیفیت برق‌رسانی و رفع ضعف برق‌ها اشاره کرد.

توسعه زیرساخت‌های برق استان پس از انقلاب اسلامی

وی در مورد روند توسعه زیرساخت‌ها در استان گفت: در سال‌های بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون در تعداد پست‌های برق رشد ۱۴.۲ برابری، در بخش مشترکین رشد ۲۲ برابری، در تعداد روستاهای برقدار رشد ۶.۳ برابر را شاهد بوده‌ایم و گفتنی است در مبحث مهم برق‌رسانی به روستاها، افزون بر ۹۹٪ از مناطق روستایی از نعمت روشنایی برخوردار هستند.

افزایش تاب آوری و تجهیز و نوسازی شبکه‌های برق

هنرمند اضافه کرد: دو طرح بزرگ و جهادی تاب‌آوری و تبدیل شبکه‌های فرسوده سیمی به کابل خودنگهدار از سال گذشته در گیلان آغاز شده و همچنان تداوم دارد.

مدیرعامل توزیع برق گیلان یادآور شد: استان گیلان ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط دارد که به همت کارکنان پرتلاش در سال گذشته ۴۰۰ مرحله و در سال جاری تاکنون ۶۰۰ مرحله طرح جهادی تاب آوری اجرا و در مجموع تاکنون ۲۰۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فشار متوسط بازسازی شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در طرح تبدیل شبکه فشار ضعیف فرسوده به کابل خودنگهدار نیز در کل استان ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف موجود است تاکنون ۳۰ درصد شبکه‌ها یعنی حدود ۷۰۰۰ کیلومتر به کابل خودنگهدار مجهز شده است و ادامه اجرای این طرح با جدیت در حال پیگیری می‌باشد تا پایداری شبکه‌های توزیع برق تضمین شود.

مدیرعامل توزیع برق گیلان خاطرنشان کرد: سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر سهمیه احداث کابل خودنگهدار برای استان گیلان تعیین شده است که سال گذشته ۱۰۰۰ کیلومتر و در سال جاری نیز تاکنون ۸۰۰ کیلومتر از این پروژه اجرایی شد.

میزان خاموشی‌های برق استان

هنرمند در مورد مدت زمان خاموشی‌های برق گفت: شاخصی تحت عنوان «مدت زمان خاموشی به ازای هر مشترک در روز» از سوی وزارت نیرو تعریف شده است که این عدد در سالجاری در استان گیلان۴۴ ثانیه است که در سال گذشته ۴۸ ثانیه بود و تلاش می‌کنیم که این مدت را به ۲۰ ثانیه کاهش دهیم.

وی افزود: بحث خاموشی‌ها دوجنبه دارد که یکی مربوط به ظرفیت نیروگاههای تولید برق سراسر کشور است که برق تمامی هم میهنان عزیز را تامین می‌کند و دیگری اختلالات و حوادث شبکه‌های برق‌رسانی می‌باشد.

استقرار سیستم جامع رویت‌پذیری

هنرمند در مورد سیستم جامع رویت‌پذیری گفت: برای رفع مشکلات در بحران‌ها و حوادث غیر مترقبه، سیستم جامع رویت‌پذیری اجرایی شد و این سیستم در دو بخش در گیلان در حال اجرا است در بخش اول در ۱۲۲ نقطه از شبکه‌های برق تجهیزات رویت‌پذیر و کنترل‌پذیر نصب شده است که در شرایط بحرانی اقدامات فنی به سرعت انجام می‌شود.

در بخش دوم نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکین صنعتی می‌باشد که در استان گیلان برای کل مشترکین صنعتی کنتورهای هوشمند نصب شدو قابل پایش است.

طرح بزرگ وزارت نیرو برای مشترکین پرمصرف

هنرمند گفت: طرح بزرگ وزارت نیرو در راستای پایش دقیق مصرف برق می‌باشد و برای تمام مشترکین اداری کشور کنتور هوشمند نصب خواهد شد.

وی افزود: برای ۲۵۰ هزار مشترک پرمصرف گیلانی نیز از هم اکنون اقدامات لازم برای خرید کنتور هوشمند انجام شده است تا مصارفشان از راه دور قابل رویت باشد و پیش بینی می‌شود تا پیک سال ۱۴۰۱ این کنتورها برای مشترکین پرمصرف گیلانی نصب شود.

راهبردهای تامین برق پایدار در فصل سرد

مدیرعامل توزیع برق گیلان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو راهبردهای تکلیفی برای تمامی شرکت‌های توزیع برق ابلاغ کرده است که این موارد در استان گیلان نیز به اجرا درآمده است و از جمله آن‌ها می‌توان به همکاری با صنایع بزرگ برای کاهش مصرف، تعدیل روشنایی معابر جاده‌ها و بزرگراه‌ها و جلوگیری از مصرف برق توسط مراکز استخراج رمزارزها اشاره کرد تا بتوانیم زمستان بدون مشکلی را پشت سر بگذاریم.

رمز ارزهای غیر مجاز در گیلان

هنرمند اضافه کرد: شرکت توزیع نیروی برق گیلان در امر شناسایی و کشف رمزارزهای غیر مجاز بسیار جدی است و برابر با موازین قانونی تاکنون بیش از ۵۲۰۰ دستگاه رمزارز غیر مجاز درگیلان کشف و ضبط شده است و این روند با همکاری و همراهی مردمی همچنان تداوم دارد و مردم می‌توانند ازطریق سامانه برق من مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز را اطلاع‌رسانی کنند و از جوایز تعیین شده وزارت نیرو بهره‌مند شوند.

تشویق‌های ۵برابری کاهش مصرف

وی در مورد تشویق‌های ۵ برابری گفت: بر اساس مصوبه دولت برای مصارف مشترکین خانگی در تابستان سال ۱۴۰۱ از ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور تشویق‌های ۵ برابری محاسبه می‌شود یعنی اگر مشترکی مصرف کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد از نرخ تشویقی ۵ برابری برخوردار خواهد شد.

هنرمند افزود: این پاداش به این صورت است که به ازای هر یک کیلوواتساعت کاهش مصرف نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تومان پاداش تعلق می‌گیرد که این عدد سال گذشته ۶۰ تومان بود.

آگاهی از پله‌های محاسبه بهای برق مصرفی

هنرمند اظهار داشت: الگوی مصرف ۴۰۰ کیلوواتساعت درماه‌های گرم سال برای گیلان که جز مناطق گرمسیری چهار می‌باشد در نظر گرفته شده و در ماههای غیرگرم این عدد برابر با ۲۰۰ کیلواتساعت در ماه است.

وی افزود: برای مثال اگر مشترکی تا ۱.۵ برابر الگو مذکور در ماه مصرف داشته باشد ملزم به پرداخت ۱.۵ برابر قیمت تامین برق بوده و اگر از ۱.۵ تا ۲ برابر الگو برق مصرف کند ۲ برابر قیمت برای وی محاسبه می‌شود و اگر میزان مصرف برق او از ۲ برابر الگو بیشتر باشد، ۲.۵ برابر قیمت برای او محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل توزیع برق گیلان سامانه برق من را بستری بسیار خوب برای اطلاع از نرخ تعرفه‌های برق خواند و افزود: در سامانه برق من مشترکین می‌توانند با انتخاب پله مصرف، از نرخ و بهای برق مصرفی خود مطلع شوند.

وضعیت مصرف برق استان

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان در مورد مدیریت مصرف گفت: استان گیلان جزو استانهای صنعتی نیست که مدیریت مصرف به راحتی انجام شود و از یک میلیون و ۵۵۰ هزار مشترک گیلان ۸۰٪ مشترکین خانگی هستند که از این میزان در تابستان سالجاری، ۲۵ درصد مشترکین پرمصرف خانگی درگیلان اصول مدیریت مصرف و صرفه جویی را رعایت نکردند.

وی افزود: از ۱۰۰۰ مگاوات مصرف مشترکین خانگی استان گیلان مقدار ۴۰۰ مگاوات را ۲۵ درصد از مشترکین پرمصرف استفاده می‌کنند.

مدیریت مصرف وصرفه جویی

محمد اسماعیل هنرمند در بخش پایانی این گفت وگوی تلویزیونی فرهنگ مدیریت مصرف و صرفه جویی را ضروری خواند و گفت: در مباحث مدیریت مصرف و صرفه جویی هدف وارد کردن لطمه به آسایش نیست، بلکه تلاش می‌کنیم که آسایش و آرامش را با پایداری شبکه تداوم دهیم.

وی اظهار داشت: اگر مشترکین در استفاده از لوازم روشنایی دقت نظر داشته باشند درسطح استان میزان قابل ملاحظه‌ای صرفه جویی خواهد شد.

هنرمند با اشاره به دمای آسایش کولرها که ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد می‌باشد افزود: در فصول گرم سال ساعات پیک از ساعت ۱۲ الی ۱۷در روز و شب‌ها از ساعات ۲۱ الی۲۳ است و می‌بایست مشترکین محترم از استفاده لوازم پرمصرف در این ساعات خودداری کنند.

مدیرعامل توزیع برق گیلان در پایان گفت: در شش ماهه دوم نیز ساعت پیک مصرف از ساعت۱۸تا ۲۲ می‌باشد.

Share