خلق آثار ماندگار و ارائه مفاهیم قرآن و عترت؛

هفته قرآن و عترت گیلان برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر خلق آثار ماندگار و ارائه مفاهیم قرآن و عترت در قالب هنر، گفت: هفته قرآن و عترت گیلان از ۱۹ فروردین آغاز شده و به مدت ۶ روز تا ۲۵ فروردین ادامه خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا ثقتی، عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع جشنواره قرآنی و هفته قرآن و عترت گفت: طرح هفته قرآن و عترت گیلان توسط موسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه و مورد تصویب قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: این هفته با هدف شناسایی استعدادهای فرهنگی و هنری جهت ترویج آموزه‌های قرآن و عترت و تبدیل آن‌ها به استعدادهای بالفعل اجرا می‌شود.

وی خلق تولید آثار ماندگار و ارائه مفاهیم قرآن و عترت در قالب هنر را از اهداف این هفته دانست و اذعان کرد: هنر را به زیور قرآن آراسته کرده و ابزار هنر را در راستای نشر مفاهیم قرآن با کار می‌گیریم.

ثقتی با اشاره به مانایی هنر و ظرفیت‌های آن جهت انتقال مفاهیم قرآنی اظهار کرد: برنامه‌های هفته قرآن و عترت به‌منظور بازآفرینی هنری و ادبی مفاهیم قرآن کریم، احادیث و سیره عملی اهل بیت (ع) و تبیین و ترویج هنری سبک زندگی قرآن و روحیه ایثار و شهادت اجرا می‌شود.

وی محورهای چهارگانه این جشنواره را مورد اشاره قرار داد و خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی، عفاف و حجاب، مکتب شهید سلیمانی، نماز و نیایش را از محورهای جشنواره برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان آخرین مهلت ارسال آثار را ۲۰ اسفند اعلام کرد و بیان داشت: هفته قرآن و عترت از ۱۹ فروردین به مدت ۶ روز تا ۲۵ فروردین ادامه دارد.

وی از برگزاری جشنواره در هشت بخش اصلی و دو بخش جنبی خبرداد و تصریح کرد: مسابقات قرآنی، جام قرآنی و یادواره‌های قرآنی از بخش‌های این جشنواره هستند که در رده‌های سنی مختلف اجرا می‌شود.

ثقتی با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی شهید سلیمانی از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» افزود: در بخش چهره‌های ماندگار نیز از اساتید و خادمان قرآن که نقش مهمی در پیشبرد اهداف انقلاب داشتند با نگاه جامعه نخبگانی و پیشکسوتان تجلیل می‌شود.

وی بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها را در این جشنواره مورد اشاره قرار داد و گفت: این جشنواره در سه رشته «خبر و تیتر»، «گزارش و مصاحبه» و «سرمقاله و مقاله» برگزار می‌شود.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش شعر و داستان در شعر کلاسیک، نو، گیلکی و داستان کوتاه، بخش فیلم کوتاه و فیلمنامه نویسی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، سوگواری ها، نغمات و سرودهای آئینی که دارای بخش لالایی‌های ویژه مادران با مضمون‌های دینی است از دیگر بخش‌های جشنواره است.

وی با اشاره به بخش سرود نوجوانان مساجد و سرودهای آئینی و مذهبی تصریح کرد: رویکرد کشور به سمت سرودهای آیینی و حماسی بوده و محور برنامه‌های فرهنگی و هنری است.

وی ایجاد الفت بین هنر و قرآن را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: تعدد برنامه‌ها نباید منجر به کاهش کیفیت آثار شود.

ثقتی با بیان اینکه این جشنواره با صبغه مردمی وبا پشتوانه موسسات قرآنی برگزار می‌شود خاطرنشان ساخت: برخی از بخش‌های جشنواره چون تئاتر خیابانی، محفل انس با قرآن، جام قرآنی و نمایشگاه‌های قرآنی در پنج شهرستان استان نیز اجرا خواهد شد.

Share