رئیس دستگاه قضا تاکید کرد؛

محسنی اژه‌ای: خطاکاران به جای حبس مجبور به ارائه خدمات اجتماعی شوند

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر این که حتما در جایی که حبس ضرورت ندارد، باید مجازات جایگزین قرار داد، گفت: یکی از مجازات جایگزین این است که خطاکار خدمتی به جامعه ارائه دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر پنجشنبه، هفتم بهمن ماه، در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی که در اداره کل دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری هستند که از آزادی مشروع و عفو برخوردار می‌شوند، بدون هیج مابه‌ازایی؛ در حالی که می‌توان از زندانیان در ازای عفو یک خدمت اجتماعی را مطالبه کرد. البته این‌ها نیاز به بررسی و دستورالعمل دارد که ما آمادگی انجام بررسی‌ها لازم در این خصوص را داریم.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم مشکلات را به دو قسمت تقسیم کنیم. یک دسته از مشکلات به گونه‌ای است که در استان‌ها ظرفیت‌های لازم برای حل آن‌ وجود دارد. دسته دوم اما مشکلاتی است که باید با کمک دستگاه‌های کشوری حل شود.

محسنی اژه‌ای با بیان این که بسیاری از مشکلات خراسان رضوی با همدلی، همفکری و گفت‌وگوهای مشترک قابل حل است، ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه هر بخشی فقط مشکلات خود را می‌بیند؛ در حالی که نباید چنین نگاهی داشت. تمام مدیران خود را متعهد به خدمت به مردم، کشور و نظام می‌بینند. لذا من از آنان درخواست می‌کنم بخشی‌نگر نباشند و ظرفیت‌های خود را در خدمت پیشرفت استان و کمک به مردم صرف و از همین رو به سایر نهادها و بخش‌ها کمک کنند.

رئیس قوه قوه قضائیه با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت‌ها و عدم تاخیر و تزلزل در تصمیم‌گیری‌ها بیان کرد: هرگاه با همفکری به هر تصمیمی رسیدیم، نباید اجرای آن را به تعویق بیندازیم. به علاوه ما باید در شرایط کنونی ضمن اولویت‌بندی مشکلات عوامل اولویت‌دار را ریشه‌یابی کنیم و اجازه ندهیم مسائل ادامه پیدا کند.

محسنی اژه‌ای با بیان این که همچنین لازم است برای حل مشکلات باید به همه جوانب توجه شود، اضافه کرد: به عنوان نمونه گاهی برای حمایت از فعالیت اقتصادی سالم یک دستورالعمل صادر شده اما مدتی بعد از نگاهی دیگر همان دستورالعمل نادرست قلمداد می‌شود. در واقع اگر تک‌وجهی به مسائل نگاه کنیم، مشکلات حل نخواهد شد.

وی گفت: اگر ما بتوانیم از اختیارات قانونی خویش به نفع مردم استفاده کنیم، این مسئولیتی که داریم یک موهبت الهی به حساب می‌آید. در غیر این صورت مدیون مردم خواهیم شد و این موقعیت برای ما نغمت به همراه خواهد داشت. من باور ندارم کار ما آن قدر بی‌عیب و نقص باشد که همه نهادها و دستگاه‌ها از ما راضی باشند. متقابلا ما هم از کار برخی نهادها راضی نیستیم. اگر یک مدیر دلسوز و قوی باشد، با امکانات کم هم‌ می‌تواند کار را جلو ببرد اما یک مدیر ضعیف با امکانات زیاد هم نمی‌تواند کارها را به سرانجام رساند.

رئیس قوه قضائیه با بیان این که در شرایط کنونی ما به آرامش، امنیت، همدلی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف کشور نیاز داریم، اظهار کرد: دشمنان ما برای رسیدن به اهداف خود به افتراق و ایجاد ناامیدی و تلخ‌کردن زندگی مردم امید بسته‌اند. وظیفه ما این است که این‌ دسیسه‌ها را خنثی کنیم و قوه قضائیه در این راستا هر نوع همکاری را که مورد نیاز باشد، با دولت و دستگاه‌های اجرایی و امنیتی جهت تقویت نظام و کمک به مردم انجام می‌دهد.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اهمیت توسعه اشتغال‌زایی در کشور عنوان کرد: امروز همه ما باید در راستای ایجاد اشتغال گام برداریم. در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان ما در زندان هستند. در حالی که اگر اشتغال‌زایی و از سرمایه‌گذاری پایدار حمایت کنیم، حتما از ناهنجاری‌های اجتماعی کاسته خواهد شد. لذا امروز اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین دستور کارهاست.

وی درباره برخی دغدغه‌های محیط زیستی موجود در خراسان رضوی بیان کرد: محیط زیست یک مساله چندوجهی است. آلودگی محیط زیست یکی از موضوعات بسیار مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشیم. متاسفانه بعضی از دستگاه‌های خودمان از نظر نظارتی کوتاهی می‌کنند. ما آمادگی داریم که از تخریب محیط زیست پیشگیری کنیم. گاهی دستگاه‌های حکومتی خودمان ساخت‌وسازهایی انجام می‌دهند که مردم هم با نگاه و الگوگیری از آن فعالیت‌های مشابه را انجام می‌دهند.

Share