یک کارشناس دریایی؛

فرصت سوزی یا تهدید

منتقدان و موافقان بجای تخریب یکدیگر و مقایسه قبل و حال با هم به فکر تجهیز نخبگان برای ایجاد شناخت قوی تر به فضای سیاسی و اقتصادی دو کشور چین و روسیه باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، على أکبر غنجی کارشناس اقتصاد دریایی در یادداشتی با عنوان “فرصت سوزی یا تهدید” نوشت:

نگارنده متن بدون هیچ گونه تعلق خاطر به جریانات سیاسی رفتارهای عجولانه و بعضا خارج از عرف کارشناسی در ارتباطات بین المللی را بزرگترین عامل عدم موفقیت دولت ها می داند. تجربه برجام و انجام یک تفاهم بین المللی که بعد از جنگ اولین تفاهم بزرگ کشور بود یک نمونه از تخریب فرصت و ایجاد تهدید بود که سیاسیون و منتقدان تنها از باب تفاوت دیدگاه سیاسی به تخریب آن پرداختند که بماند. آنچه در حال تکرار است تخریب و ایجاد نوعی توهم توطئه در ارتباط با قراردادهای مطرح با چین و روسیه است که به نظر نگارنده یکی از مهمترین تصمیمات عاقلانه در کشور می تواند باشد متاسفانه افراط و تفریط مهلک ترین سم موجود در فرهنگ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور است.
پیشنهاد می کنم منتقدان و موافقان بجای تخریب یکدیگر و مقایسه قبل و حال با هم به فکر تجهیز نخبگان برای ایجاد شناخت قوی تر به فضای سیاسی و اقتصادی دو کشور چین و روسیه و تسهیل فهم حقوقی تجار و بخش خصوصی برای اتصال به بخش اقتصادی و صنعتی دو کشور تربیت زبان شناسان و حقوقدانان از الزامات برد در این نوع تفاهمات است. هرچند داشتن بسته فرهنگی برای آمادگی جامعه نیز از الزامات اینگونه حرکات استراتژیک است شاید که بتوانیم فرصت ها را به تهدید تبدیل و نکنیم. ان شالله

Share