راستی آزمایی خبر کاربران شبکه‌های اجتماعی

تکذیب کشف گور دسته جمعی مسجد گوهرشاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  در روز‌های گذشته برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در مشهد، شنیده‌هایی درباره کشف گور‌های دسته جمعی منتشر کردند، اجسادی که گفته می‌شود مربوط به کشتار مسجد گوهرشاد است.

فرماندهی استان خراسان اعلام کرده است تاکنون دراین زمینه موردی به آن‌ها اعلام یا مراجعه نشده است. موضوعی که آقای طغیرایی مسئول ثبت دفتر اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی می‌گوید تا دلایل دقیق و مستندات تاریخی متقنی پیدا نشود نمی‌توانیم به آن بپردازیم.

اصل این ماجرا به ۸۶ سال پیش یعنی زمانی برمی گردد که فتح الله پاکروان استاندار وقت خراسان دستور دولت مرکزی برای پوشیدن لباس‌های متحدالشکل و بر سر گذاشتن کلاهی به نام شاپو را اجرا کرد، اما این سیاست‌ها با اعتراض علمای مشهد همراه شد و مردم در صحن گوهرشاد و در نیمه شب ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ مورد هدف نظامیان پهلوی قرار گرفتند.

اما چرا چنین احتمالاتی را کاربران مجازی مطرح می‌کنند؟ در روایت‌های تاریخی هرچند تا ۴ هزار هم گفته شده است، اما محمدعلی شوشتری نماینده وقت رضاخان در آستان قدس آمارکشتگان را هزار و ۶۷۰ نفر می‌داند. کشته‌هایی که درباره محل دفن آن‌ها هم نقل‌های مختلفی وجود دارد و برخی شاهدان عینی محل خشتمال‌های مشهد و باغ خونی را عنوان کرده اند.

حالا سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی اعلام کرده است افرادی که مستنداتی دارند به دست این سازمان برسانند البته جای سوال است که چرا اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی در این سال‌ها برای کشف این سند مهم تاریخی اقدامی نکرده و منتظر رسیدن اسناد نشسته است؟

Share