در دیدار خاندوزی با وزیر اقتصاد روسیه مطرح شد:

پیشنهاد افزودن پروژه خط آهن رشت _ آستارا به خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه “مسکو همواره شریک مهمی برای تهران بوده” از افزایش همکاری های طرفین در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شادا، در دیدار احسان خاندوزی با وزیر اقتصاد روسیه طرفین ضمن بررسی وضعیت پروژه های مشترک از جمله نحوه استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه، بر توسعه مناسبات اقتصادی در آینده تأکید کردند.

در این ملاقات که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی روسیه برگزار شد، توافقات پیشین دو وزارتخانه درخصوص نحوه استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش یاد شده، دکتر خاندوزی در این دیدار بر لزوم سرعت بخشیدن بر اجرای پروژه نیروگاه سیریک و خط آهن اینچه برون – گرمسار و همچنین ۳ پروژه‌ای که پیش از این، مکاتبات آن از طرف وزیر اقتصاد ایران انجام شده بود، تأکید کرد.

مدرن‌سازی نیروگاه رامین اهواز، افزایش ظرفیت نیروگاه سد گتوند و همچنین تأمین بخشی از هزینه فازهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر از دیگر محورهایی بود که مورد تأکید و بررسی دو طرف قرار گرفت.

همچنین با توجه به هماهنگی صورت گرفته بین مدیران عامل راه آهن دو کشور، وزیر اقتصاد ایران بر پیشنهاد اضافه شدن پروژه خط آهن رشت _ آستارا که می‌تواند نقش راهبردی ویژه‌ای در تکمیل کریدور جنوب به شمال داشته باشد و همچنین خرید ۲۰۰ لوکوموتیو تأکید کرد.

وزیر اقتصاد روسیه هم در این دیدار ضمن استقبال از توسعه روابط اقتصادی طرفین و همچنین پیشنهادهای دکتر خاندوزی بر تسریع فرایند مذاکرات فنی حول هر یک از قراردادها تاکید کرد.

افزایش همکاری های ایران و روسیه در دولت سیزدهم

سید احسان خاندوزی که از روز گذشته در روسیه به سر می برد، در دیدار با تجار ایرانی مقیم روسیه گفت : تجار ایرانی مقیم روسیه، موانع و گره هایی را در کار فرایند تجاری بیان کردند که بنا شد از سازمان توسعه و تجارت، وزارت صمت؛ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری شود تا سربازان خط مقدم اقتصاد و تجارت در روسیه و اوراسیا با سهولت بیشتری کار کنند.

وی افزود: امیدوارم سفر آقای رئیس جمهور به مسکو و برنامه های خوبی که از سوی رئیس جمهوری روسیه تدارک دیده شده، بتواند یک جهت دهنده در حوزه روابط راهبردی دو کشور محسوب و با پیگیری هایی که وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی خواهند داشت چشم انداز خوبی برای توسعه اقتصاد دو کشور فراهم شود.

Share