کدام طراحی برای آشپزخانه صنعتی شما مناسب است؟

سه الگو برای طراحی آشپزخانه صنعتی وجود دارد که عبارتند از خطی، بخشی و جزیره‌ای. در این مقاله به این موضوع پرداخته می‌شود.

آشپزخانه قلب رستوران است و نحوه چیدمان و طراحی آن در تجربه غذایی مشتریان تأثیرگذار است. لایه‌بندی آشپزخانه صنعتی تعیین‌کننده بازدهی پرسنل است. برای اینکه کیفیت غذا در دوره‌های مختلف و تحت شرایط فشار معمول رستوران کاهش نیابد باید نگاهی کاربردی و تجربی به لایه‌بندی، طراحی و چیدمان بخش‌های مختلف آشپزخانه صنعتی داشت.

در این مقاله سه شیوه اصلی طراحی آشپزخانه صنعتی به شما معرفی می‌شود. هرکدام این لایه‌بندی‌ها مناسب نوعی از رستوران است. مثلاً نقشه آشپزخانه فست‌فود که غذای مشخصی دارد و پلان آشپزخانه مدرن که غذاهای متنوعی را ارائه می‌دهد از اساس با یکدیگر تفاوت دارند. روی‌هم‌رفته سه الگو برای طراحی نقشه آشپزخانه صنعتی وجود دارد که عبارتند از: خطی، بخشی و جزیره‌ای.

 

الگوی خطی در آشپزخانه صنعتی

هر آشپزخانه صنعتی از پنج بخش اصلی تشکیل شده است. بخش آماده‌سازی غذا، بخش پخت‌وپز، بخش سفارش گیری، بخش انبار و بخش شستشو و نظافت. در الگوی به جز انبار و بخش شستشو و نظافت آشپزخانه صنعتی دیگر بخش‌ها به موازات هم قرار می‌گیرند. انبار باید کنار بخش آماده سازی باشد و غذاها طبق سفارش‌ها آماده و سپس طبخ شوند. این الگو مناسب کبابی‌ها، فست فودها و رستوران‌هایی است که یک نوع غذا را بارها و بارها تهیه می‌کنند.

 

الگوی بخشی مناسب رستوران‌های حرفه‌ای

رستورا‌ن‌هایی که تنوع غذایی زیادی در منوی خود دارند و برای تهیه هر غذا مراحل آماده‌سازی و پخت به شیوه خود باید انجام گیرد از این شیوه طراحی آشپزخانه صنعتی بسیار بهره‌مند خواهند شد. در الگوی بخشی آشپزخانه رستوران به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و در هر بخش آشپزها به‌صورت جداگانه و مستقل به تهیه غذا می‌پردازند. کار سرآشپز در اینجا نظارت بر کار آشپزها است و مانند رهبر ارکستری آنها را هماهنگ و هدایت می‌کند.

یکی از معایب بزرگ این نوع از طراحی آشپزخانه این است که نیاز به فضای بزرگ‌تری دارد و همه رستوران‌ها نمی‌توانند چنین فضایی را برای آشپزخانه خود تخصیص دهند. شاید آشپزخانه صنعتی هتل‌های بزرگ بهترین جایی است که بتوان این الگو را در آن پیاده کرد.

الگوی جزیره‌ای، شیک و کاربردی

این الگو آمده است تا معایب مدل بخشی را بپوشاند. بخش جزیره آشپزخانه عموماً در مرکز آشپزخانه قرار گرفته و همه پخت و پزها در آن انجام می‌شود. از دیگر بخش‌ها برای آماده‌سازی غذا، انبار و شستشو استفاده خواهد شد. در این الگو سرآشپز تمرکز بیشتری بر روی عملکرد آشپزها دارد و ارتباط بین پرسنل به شکل بهتری انجام می‌گیرد.

البته نصب جزیره در مرکز رستوران فضای زیادی را اشغال خواهد کرد و مدیریت رستوران باید فضای مناسب را برای آن در نظر بگیرد.

طراحی را به حرفه‌ای‌ها بسپارید

طراحی آشپزخانه صنعتی و چیدمان تجهیزات در آن قدم کوچکی نیست. درک درستی از رستوران‌داری و طراحی منو آشپزخانه صنعتی می‌تواند به شما در موفقیت کاری یاری رساند. با دانش نسبت به روند آماده سازی و پروسه پخت می‌توانید چیدمانی را طراحی کنید که روند کاری را سهولت بخشد و ثبت سفارش و آماده سازی غذا با سرعت بیشتری انجام گیرد. در تعیین الگوهای طراحی باید به این سئوالات فکر کرد:

  • آیتم‌های منوی چگونه تهیه می‌شوند؟
  • آیا این آیتم‌ها برای آماده‌سازی به پروسه مشابهی نیاز دارند؟
  • به چه تجهیزاتی در آشپزخانه صنعتی خود نیاز داریم؟
  • آیا فضای کار لازم برای افراد وجود دارد؟
  • چه تعداد پرسنل در هر بخش آشپزخانه مشغول به کار هستند؟

نکته مهم بعدی این است که به ارتباطات فکر کنید. امروزه ابزارهای الکترونیک و ارتباطی مانند سیستم نمایش آشپزخانه (KDS) کار سفارش گیری را بسیار ساده کرده است. این سیستم به پایانه فروش یا POS وصل می‌شود و مدیریت مالی رستوران را ساده‌تر خواهد کرد.

آپادانا تجهیز آراز با دو دهه تجربه در زمینه تولید، طراحی و تجهیز آشپزخانه‌های صنعتی یکی از شرکت‌های معتبر در این حوزه کاری است. این شرکت از صفر تا صد راه‌اندازی رستوران با شما همراه خواهد بود و بهترین مشاوره‌ها را به شما خواهد داد. راهکارهایی که نه‌تنها موجب افزایش هزینه شما نمی‌شود بلکه صرفه‌جویی زیادی در بودجه اولیه شما خواهد داشت.

Share